Site icon מקומונט לוד

משטרה, לפתוח!

הסיטואציה הבאה עלולה להתרחש לכל אזרח ובכל בית במדינת ישראל: שוטרי סיור נוקשים בדלת הבית, ניצבים בפתח הדלת ודורשים לבצע חיפוש – לעתים אף ללא צו. אין ספק, שעריכת חיפוש כאמור מהווה פגיעה חמורה בזכות לפרטיות ובשלוות חייו של האזרח, אשר מצוי בנחיתות מובהקת ביחס ללובש המדים. האם למשטרה מותר לערוך חיפוש ללא צו? אם כן, באילו נסיבות המשטרה רשאית לבצעו? האם ניתן לסרב לחיפוש? על שאלות אלה ואחרות עורך דין פלילי מומלץ מסביר בכתבה.

קרדיט PIXABAY

מבחינה חוקית, שוטר רשאי לבצע חיפוש ללא צו בהתאם לתנאים הקבועים בחוק. דבר החקיקה הרלוונטי לעניין זה הנו סעיף 25 לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) נוסח משולב, התשכ”ט-1969 בהתאם לסעיף זה, שוטר רשאי לבצע חיפוש בלא בהתקיים לארבעה מצבים:

  • אם יש לשוטר יסוד להניח שבבית מתבצעת עבירה מסוג פשע או שבוצעה שם עבירה מסוג פשע. כפי שניתן לראות – לשוטר אין סמכות אוטומטית לבצע חיפוש, אלא השוטר חייב שיתקיים בליבו חשד סביר אודות ביצוע עבירה מסוג פשע. כמו כן, חשוב לדעת כי עבירה מסוג פשע הינה עבירה שהעונש עליה הוא מעל לשלוש שנות מאסר, כך שלגבי עבירות אחרות – אף אם יש לשוטר יסוד סביר לחשד כי הן מתבצעות – אין סמכות חיפוש בלא צו (למעט עבירות סמים שבגינן ניתן לבצע חיפוש אף אם לא מדובר בעבירה מסוג פשע).
  • תופס המקום או המקום פונה לעזרת המשטרה.
  • אדם המצוי שם פונה לעזרת המשטרה ויש יסוד להניח שמבוצעת שם עבירה.
  • השוטר רודף אחרי אדם המתחמק ממעצר או נמלט ממשמורת חוקית.

כפי שניתן להבין, שוטר רשאי להיכנס לבית ולבצע בו חיפוש אף ללא צו אם אחד מארבעת התנאים שלעיל מתקיימים.

מהו אותו יסוד סביר לחשד המאפשר לשוטר לבצע חיפוש ללא צו?

במרבית המקרים, יסוד סביר לחשד מבוסס על ריח – כאשר מדובר בעבירות סמים, שמיעת צעקות מבית המגורים כאשר מדובר בעבירות אלימות וכיוצא באלה. יחד עם זאת, ישנם מקרים או מצבים אשר הוכרו בפסיקה ככאלה שאינם מהווים יסוד סביר לחשד, למשל: חיפוש בביתו של נאשם על סמך עברו הפלילי בלבד – אינו מהווה יסוד סביר לחשד. מראה חיצוני של “סטלן” – אינו מהווה יסוד סביר לחשד.

לסיכום – מספר עצות זהב כיצד יש לנהוג אם המשטרה מגיעה ללא צו חיפוש לביתך:

ראשית, יש לנסות להירגע ולהתנהל בקור רוח. שנית, יש לבקש הסברים מהמשטרה – מה הסיבה שבגינה מבוקש לעשות חיפוש, האם יש יסוד סביר לחשד, האם יש צו בידי השוטר. שלישית, גלו נוכחות לאורך כל החיפוש ודרשו כי החיפוש ייערך באמצעות שני עדים שאינם שוטרים – זוהי זכותכם! רביעית, נסו לתעד את החיפוש באמצעות מצלמה, אך מבלי להפריע לשוטרים. חמישית, דרשו העתק של רשימת החפצים שנתפסו, אם נתפסו. שישית, צרו קשר עם עורך דין פלילי. ככל שהשוטרים מסרבים לאפשר לכם ליצור קשר עם עורך הדין, בקשו שהדבר יתועד בדו”ח החיפוש. אם הדבר לא יתועד בדוח החיפוש – אל תחתמו עליו.

הכותב הנו ברוך גדע, מייסד ובעלים של משרד עורך דין פלילי בנהריה