Site icon מקומונט לוד

משכן מטה רכבת ישראל עובר ללוד

רכבת ישראל נערכת למעבר הנהלת ומטה החברה ל”בית הרכבת” בעיר לוד. המעבר יושלם בחודש ספטמבר 2017, למעלה מ- 500 עובדי החברה בתפקידי ארגון, מטה והנהלה צפויים לאייש את משרדיה החדשים של הרכבת.

עד היום היו יחידות המטה השונות של רכבת ישראל פזורות במתחמים שונים בתל-אביב, חיפה ובלוד. ריכוז המטות במתחם אחד בבניין חדש ומודרני, המתאים להיקף הפעילות של החברה ולמטה הארגוני שלה, נועד לחזק את שיתוף הפעולה בין החטיבות ויאפשר עבודה יעילה יותר של החברה כולה להמשך צמיחה והרחבת הפעילות המתוכננת בשנים הקרובות.

בית הרכבת החדש כולל מבנה מרכזי בן 8 קומות משרדים ו- 2 קומות מרתף בשטח כולל של 26,000 מ”ר. בבניין כ- 30 חדרי ישיבות. הבניין תוכנן בהשראת פסי רכבת והוא  יואר בלילה בתאורת הצפה מיוחדת אשר תדגיש את המסילות שבין הקומות.  המתחם תוכנן ע”י משרד “פלג אדריכלים”.

בית הרכבת נבנה בתפיסה ירוקה ומתקדמת. בין תכולת הבנייה הירוקה ניתן למצוא: חלונות גדולים המאפשרים שימוש בתאורה טבעית והפחתת שימוש בתאורה חשמלית, מערכות מיזוג מתקדמות לשימוש מופחת באנרגיה, מערכות לשימוש חוזר במים “אפורים”, הטמעת מערכת לניקוי האוויר בבניין ועוד.

כחלק מההכנות הוצב בימים אלו דגם בגודל מלא של הקטר הראשון שפעל בארץ ישראל: קטר קיטור מס’ 1 של חברת הרכבת יפו-ירושלים. הקטר נבנה בשנת 1890 על-ידי חברת Baldwin (בולדווין) בארה”ב וערך את נסיע תו הראשונה בארץ ב-3 באוקטובר 1890. לקטר התלווה טנדר – קרון אספקה למים ולפחם. הקטר המקורי נהרס לקראת סוף מלחמת העולם ה-1 וכעת החליטו ברכבת לבנות דגם אשר יוצב בכניסה לבניין ההנהלה החדש, כחלק מזיכרון מורשת הרכבות בישראל.

בסמוך לבית הרכבת צפוי להיבנות המרכז התחבורתי המשולב (מתח”מ). העבודות צפויות להתחיל בתחילת 2018 ולהמשך כשלוש שנים. המרכז התחבורתי ישרת את תושבי האזור כולו לצורך הגעה ישירה ומהירה לכל מקום במדינה בעזרת הרכבת ותחבורה ציבורית. מכרז לעבודות יצא זה מכבר.

במסגרת הפרויקט יוקם מבנה בן 7 קומות שיכלול קומה עבור תחנת רכבת חדשה המשולבת עם מסחר; 6 קומות חניה מעל התחנה שישרתו את הציבור הרחב – כ-600 מקומות חניה; מתחת לתחנה תוקמנה שתי קומות נוספות. כמו כן יוקמו רציפים חדשים בתחנה, ומעבר עילי ביניהם. הגישה בין הרציפים לגשר תיעשה באמצעות מעליות ודרגנועים.

מרכז התחבורה העירוני הכולל את בית הנהלת הרכבת, תחנת רכבת חדשה ותחנה מרכזית לאוטובוסים. צילום באדיבות: דוברות עיריית לוד

מעל מבנה התחנה והחניות מתוכננים להיבנות בעתיד 2 מגדלי משרדים, ובצמוד תשתלב בקומפלקס תחנת האוטובוסים המרכזית החדשה של העיר.

שטח תחנת הרכבת המחודשת יעמוד על כ-930 מ”ר, שלושה רציפי נוסעים בשטח של 3,500 מ”ר בנוי ומקורה בנוסף לשטח רציפים של 1300 מ”ר לא מקורים ובאורך של 350 מטר כל אחד. במסגרת הפרויקט נבנה גם גשר מעל 15 המסילות ושלושת הרציפים שאורכו 120 מטרים, מהרציף המזרחי ביותר ועד לקומת התחנה והמסחר.

שחר איילון, מנכ”ל רכבת ישראל: “המעבר לבית הרכבת בלוד בא מטעמים ערכיים לשם חיזוק העיר לוד, ע”פ החלטת הממשלה; מטעמים פונקציונאלים של איחוד מטה רכבת ישראל תחת קורת גג אחת; וגם מטעמים חברתיים של שילוב עשיית רכבת ישראל ומעורבותה החברתית עם תושבי העיר. בית הרכבת הוא ללא גדרות, אנו מזמינים את אנשי האזור וכל אורח לבקר במתחם ולהיות שותף לעשייה המשמעותית של רכבת ישראל”.

ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו: “ברכותיי לרכבת ישראל על שבחרה להקים את מטה החברה בלוד. האזור כולו עומד בפני תנופת פיתוח אדירה. מרכז התחבורה המשולב שיוקם בסמוך, ישרת את תושבי לוד והאזור, וישמש תחנת מעבר וצומת להחלפת קווים בין יעדים בכל הארץ. מדובר בקומפלקס התחבורה מהחשובים והגדולים במדינה אשר יהפוך בע”ה את לוד לעיר אטרקטיבית עם נגישות תחבורתית מעולה”.