Site icon מקומונט לוד

מתי ולמי כדאי לבצע בדיקת צפיפות עצם ולמה זה חשוב?

בדיקת צפיפות עצם היא בדיקה שמבוצעת לנשים אחרי גיל המעבר, במטרה לגלות האם קיימת אצלן מחלת האוסטיאופורוזיס כתוצאה מבריחת סידן. זוהי בדיקה פשוטה ומדויקת שמעידה על המצב הקיים בכל סנטימטר שנבדק באזורים הבאים: חוליות עמוד השדרה, עצם צוואר הירך, האמה, הקרסול ועצם העקב. בדיקה זו גם מנבאת סיכון לשברים באזורים שונים בגוף.

מהי בדיקת צפיפות עצם?

בדיקת צפיפות העצם שכיחה בקרב נשים ולכן הן נדרשות לעבור אותה בדרך כלל סביב גיל 50-60, אך ישנם גם גברים שמופנים לאותה הבדיקה. אנשים שאותרו כחולי אוסטיאופורוזיס מבצעים מעת לעת בדיקה חוזרת שתנטר את מצבם ותאבחן את הטיפול שניתן להם.

מי נדרש לבצע את הבדיקה?

כל אישה וגבר שנשלחים לבצע בדיקת צפיפות עצם עשויים להימצא כחולי אוסטיאופורוזיס או כסובלים מאוסטאופניה – המצב המקדים למחלה. ההשלכות בשתי דרגות החומרה הן של מחסור מספק בסידן, מה שמביא להיחלשות קשה של עצמות הגוף ולהיווצרות שברים כתוצאה מחבלות פשוטות, התכופפות, מתיחה ואפילו שיעול או עיטוש.

כל הסיבות לחשיבותה של הבדיקה

אוסטיאופורוזיס מוגדרת כמחלה כרונית ותסמיניה המוכרים הם יציבה כפופה ואיבוד גובה בהדרגה (דבר שעשוי להוביל גם לקשיים אפשריים בנשימה עם הזמן), כאבי גב פתאומיים כתוצאה מחוליות מכווצות או שבורות, או בעקבות דחיסת חוליות, שברים תדירים ומרובים בפרקי כפות הידיים, הירכיים ועמוד השדרה.

בדיקת צפיפות העצם תוכל לבלום את התקדמותה של המחלה ולטפל בה מבעוד מועד, כך שיהיה ניתן להמשיך לתפקד כרגיל ולנהל חיים תקינים, בריאים ומלאים. זוהי בדיקה שאורכת חמש דקות בלבד ומתבצעת ברנטגן ללא סבל או כאבים. הסיכונים, הסימפטומים ובכלל החיים לצד אוסטיאופורוזיס בלתי מבוקר ונשלט פוגעים משמעותית באיכות החיים ובכל התחומים, מה שהופך את הבדיקה לקריטית וחשובה מאין כמוה.

זכאות לבדיקה בסל הבריאות

בשל חשיבותה ושכיחותה של מחלת האוסטיאופורוזיס, כל אחת ואחד יכולים לעשות בדיקת צפיפות עצם ללא עלות במסגרת שירותי סל הבריאות הציבורי. נשים מעל גיל 50 שמשקלן נמוך ביחס לגובהן ובמשפחתן הקרובה יש חולי אוסטיאופורוזיס או קרובים שמטופלים בתרופות מסוימות, זכאיות לבדיקה זו אחת לשנתיים.

נשים וגברים שיש להם סיכון להתפתחות דלדול העצם, או נשים וגברים המטופלים בסטירואידים וקורטיק זכאים לבדיקה זו אחת לכל שלושה חודשים. ייעוץ נוסף לפני שניגשים לבדיקה תוכלו לקבל מהרופא המטפל.

גשו להיבדק!

בדיקת צפיפות העצם חיונית לקבלת אינדיקציה על מצבכם הגופני ומצב עצמות הגוף עם הכניסה לגיל המאוחר. ככל שתיבדקו ותקדימו לטפל במחלה או אחת מהתופעות המקדימות לה בזמן, כך תוכלו לשלוט בהתפתחות המחלה, לבלום אותה ולהמשיך לחיות חיים מטיבים ובריאים.