Site icon מקומונט לוד

מתי כדאי לעסקים לקחת הלוואת גישור?

בוודאי שמעתם לא פעם על הלוואת גישור – אותה הלוואה שלעתים נוטלים במהלך המשכנתא ומשמשת בעיקר את משפרי הדיור. אבל האם ידעתם שגם עסקים יכולים לקבל הלוואה דומה ולכסות באמצעותה על בעיות תזרמים ותקופות כלכליות קשות כמו משבר הקורונה? הנה כל התשובות בנוגע להלוואה, מתי מומלץ לקחת אותה ומתי עדיף להימנע.

מהי הלוואת גישור ולמי היא תתאים?

הלוואת גישור מכונה גם בלון או בוליט. בהלוואה זו מקבלים בבת אחת את מלוא הסכום, כאשר ההחזר מתרחש רק עם סיום תקופת ההלוואה באחת משתי דרכים: החזר מלא ובבת אחת של הקרן והריבית, או תשלום שוטף על הריבית והחזר מלא בבת אחת של הקרן בלבד מיד עם סיום התקופה.

מדובר בפתרון נפוץ בשוק המשכנתאות, שמסייע למשפרי דיור לרכוש את הנכס החדש ולהחזיר את ההלוואה ממכירת הנכס הישן כשהוא יימכר. עסקים שישתמשו בהלוואה זו יוכלו למטב את הפעילות העסקית שלהם, לרפא את תזרים המזומנים וגם ליצור התרחבות עסקית. גם עסק מצליח עשוי להיקלע לתקופה קשה ובמקרה הזה, המשאבים הכלכליים יאפשרו לו להמשיך בפעילותו ולשלם את התחייבויותיו.

תנאי ההלוואה שחייבים להכיר

לפני שתמהרו לקחת הלוואת גישור לעסקים, חשוב מאוד שתבינו היטב את כל תנאי ההלוואה הקיימים. זוהי הלוואה לתקופת זמן של מספר שנים ובה כאמור תצטרכו להחזיר את ההלוואה רק בסיום התקופה ובבת אחת. עליכם לדעת בוודאות שיהיה לכם כיצד להחזיר את ההלוואה בסיום התקופה ולכן תוכלו לדרוש אותה רק עם קיימת ידיעה מדויקת בנוגע לסכום שצפוי להתקבל: מכירת זיכיונות, השקעה מניבה, אפילו ירושה. ערבויות נוספות שאפשר לקבל בגינם הלוואה הם נכסי החברה עצמה: תשלומים מלקוחות, חסכונות, פיקדונות, קופות גמל וכד’.

בנוסף, חשוב לדעת שריביות הלוואת הגישור הם מסלולים בריבית משתנה צמודים למדד הפריים, או מסלולים בעלי ריבית משתנה צמודים למדד המחירים לצרכן. מכאן שהריבית לעולם תייקר את ההלוואה מעבר לסכום ההתחלתי שלה. במילים אחרות – כדי לקחת הלוואת גישור לעסקים בסכום מסוים, תצטרכו בהכרח להחזיר יותר עם סיום ההלוואה, מה שעשוי להסתכם בעשרות אלפי שקלים.

אז לאילו עסקים מומלץ לקחת הלוואת גישור?

הלוואת גישור היא אפיק מימוני יעיל כל עוד בעלי העסק יודעים במדויק מהי היכולת שלהם להחזיר את ההשקעה עם סיום התקופה. אם העסק נמצא כרגע בשעת משבר או בתקופה כלכלית קשה במשק באופן כללי (ע”ע משבר הקורונה), הלוואה זו תאפשר לעסק לשרוד ואפילו להתרחב בהתאם למטרות העסקיות. אך כל עוד לא צופים כראוי את גובה ההחזר המדויק או את אפיקי ההכנסות שיעזרו לכיסוי ההלוואה, עדיף לבדוק אפשרויות מימון נוספות.