צלצול הפעמון קוטע את השיעור המרתק, ו-487 תלמידים שועטים אל החצרות המאובזרות בהצללה נעימה, ומשוחחים על שגרת החיים שלהם ■ הם החלו את שנת הלימודים שלהם עם מנהלת חדשה שמצהירה: “צפויה לנו באורט לוד מהפכה חינוכית של ממש! כזו המבקשת לחדש, לרענן ולאתגר את הקיים! ■ “בבית הספר שלנו ישנו צוות חינוכי מנוסה וותיק לצד כוחות הוראה צעירים ויחד אנחנו נעשה הכל להפוך את ביה”ס של ילדי לוד למוביל ומצטיין – לא פחות מכך! מצוינות זה שם המשחק! ■ בשיחה קולחת, רהוטה ושופעת להפליא – שופכת אפרת שלום אור על תפיסתה החינוכית-ערכית , אותה חשפה עת שנכנסה לניהול ה’קריה המדעית טכנולוגית אורט לוד’. ■ לראיון המלא >>>
צעד קטן לכיתה, צעד גדול להצלחה!
על צמד המילים ‘בית-הספר אורט’, מן הסתם ששמעתם. מדובר בביה”ס שהוא חלק מתוך הרשת החינוכית המובילה בישראל הפרוסה בכל רחבי הארץ, אשר שמה לעצמה למטרה למקם את התלמידים בראש סדר העדיפויות – ובהשקעה מאומצת והודות לכך משיגה תוצאות גבוהות.
בפאתי שכונה קטנה בעיר לוד, שוכן לו קומפלקס רחב מימדים – ה’קריה המדעית טכנולוגית אורט לוד’, שמו. זהו תיכון ובו 487 תלמידים ותלמידות ב-17 כיתות. ביה”ס מונה כ-60 אנשי צוות ומנהלה.
ב-1 בספטמבר – תחילת שנת הלימודים, בו החל ללמוד המחזור ה-60 של ביה”ס, בהתרגשות רבה – צעדה למשרדה המנהלת החדשה.
הכירו: אפרת שלום. בת 41, מתגוררת ביישוב שוהם, נשואה ואימא ל-2. עבורה – זו השנה ה-20 במערכת החינוך.
אפרת, קצינת מודיעין בעברה, בעלת תואר שני בחינוך, בוגרת קורס מנהלים, מלאה תפקידי אורך ורוחב רבים בהצלחה יתרה בבתי ספר מצוינים בארץ וביניהם סגנית מנהלת בשש שנתי, ניהול שכבה, רכזת חברתית, מחנכת ומורה מצטיינת לערבית ומדעי החברה.
המתכון לייצור מצטיינים
“בית הספר שלנו שואף למצוינות ערכית חברתית לצד טיפוח מצוינות מדעית וטכנולוגית”, פותחת ומשתפת המנהלת. “אנו בחתירה לשיפור מתמיד בזכאות לבגרות וזאת מבלי להזניח את תעודת הבגרות החברתית”, היא מוסיפה: “חשוב לי מאוד קידום החינוך המדעי-טכנולוגי – לרבות טיפוח המסלולים של סייבר, ביוטכנולוגיה, תקשורת, פיזיקה, ביולוגיה, הנדסת תוכנה ועוד. המוסד החינוכי בראשותי מכוון גבוה לעבר מצוינות לימודית תוך כוונה לתת מענה ספציפי וייעודי לכל התלמידים וזאת לפי כישוריהם, חלומותיהם והיעדים אותם הציבו לעצמו בשיח ובשיתוף עם ההורים והצוות החינוכי ובהלימה לרשת אורט, משרד החינוך והרשות המקומית”.
אפרת, מגיעה בכל בוקר ללוד, בנחישות, במקצועיות ובעיקר עם המון אהבה לילדים ומוטיבציה. ניכר שהיא מגיעה כוחות מחודשים ורעננים בכדי לתת את המיטב שבה לצוות ולתלמידים. “כתושבת שוהם, הכרתי את העיר השכנה לוד דרך התקשורת ומכיוון שצרכתי בה שירותים שונים. שמעתי שהעיר בתנופה – בבניה, בחינוך, בתעסוקה ובשינוי סדרי העדיפויות כך שהחינוך בראש העשייה. לוד כיום מהווה מוקד למשיכת צעירים רבים”, היא מספרת ומדגישה: “אף שמעתי רבות וטובות על הנהגת העיר בראשותו של ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, והרצון שלה למנף את לוד למקום טוב יותר, לא פחות מהמטרופולין הגדול. פגשתי ראש עיר צעיר שלא מרפה ולא מתפשר על הצלחת התלמידים בעירו”.
שלום אומרת כשחיוך מתנוסס על פניה, כי כאשר הגיעה ללוד, פגשה אנשים חמים ואדיבים שלא מפסיקים לחלום ולהילחם על כך שלכל תלמיד תהיה האפשרות להצליח – ומכוונת בדבריה לרשת אורט, הרשות המקומית וכמובן משרד החינוך – הציר המשולש שמפנה משאבים רבים לטובת שיפור פדגוגי, חדשנות לימודית, טיוב כוח האדם, שיפור הסביבה הפיזית של המוסד, ואף מציינת, כי בזכות כך, רק לאחרונה המוסד התחדש במעבדת מחשבים, גדר חדשה לבית הספר, הצללה בחצרות, פינות ישיבה כך שביה”ס שלה עבר בעצם מתיחת פנים משמעותית.
לדבריה, היא רואה את תפקיד המנהלת – כמנהיגות משרתת, הגאה לתת שירות חינוכי ערכי מיטבי לבאי בית הספר ובכללם – תלמידים, הורים כקהילה וצוות חינוכי. “תפיסתי”, היא קובעת – “אני פה בשבילך”, ומבקשת להודות לרשת ‘אורט’ משרד החינוך והרשות – על המנדט שקיבלה והופקד בידיה מידי יום, להנהיג את הדור הבא, מתוך תחושת שליחות, אחריות, מחויבות ושותפות.
המנהלת החדשה שנכנסה זה עתה לתפקידה התובעני מספרת, כי הדגש אותו תשים בעבודתה עם הצוות החינוכי הוא היחסים עם התלמידים. לצד זאת חשוב לה טיפוח המצוינות המדעית והטכנולוגית וכישורי הלומד במאה העשרים ואחת. היא יודעת מה המטרה שהציבה לעצמה – לכוון את הבוגר להשתלב ולהוביל בעולם התעסוקתי של המחר, זה שמשנה פניו בצעדי ענק לעבר העתיד שבפתח.
כל אחד יכול!
הבשורה הפדגוגית החדשה אותה היא מביאה עימה לאורט לוד מדברת על כך שהשמיים הם הגבול! השיח הפדגוגי בתיכון כולו מכוון למצוינות, ללימודים איכותיים במגמות עילית טכנולוגיות, להוראה איכותית וחדשנית, ללומד סקרן וחוקר שצמא לידע.
ה’אני מאמין’ של שלום, הוא שכל תלמיד יכול, ובצדק. לדבריה, אסור לוותר על אף ילד ולאף ילד. ה’אני מאמין’ שלה הוא, לתת כל שביכולתנו על-מנת שהתלמיד יקבל הזדמנות חינוכית שווה והוגנת, כאשר בית הספר הוא מנוף למוביליות חברתית מתוך כוונה לצמצם את אי-השוויון והפערים החברתיים.
אחד מעמודי התווך במוסד אותו היא מנהלת הוא הייעוץ החינוכי– לצוות היועצות מקום נכבד בהובלת העשייה הבית ספרית בהנחיית הצוות החינוכי כולו בעריכת שיחות אישיות אחד על אחד, הכרת התלמיד באופן ממשי על קשייו, חלומותיו, משפחתו וסביבתו”, כך לדבריה בסופו של דבר, “יחסים מובילים להישגים”.
היא מוסיפה ואומרת כי אחת הדרכים המופלאות להעמיק היכרות עם התלמידים היא דרך הפעילות החברתית, זו המזמנת מפגש חווייתי מעשיר ותפקידה לתמוך ולשפר את האקלים הבית ספרי. עוד היא מאמינה, כי סדר ומשמעת – שגרות וסדירויות הן הבסיס לסביבה תומכת למידה המאפשרת תנאים מיטביים לתלמיד.
הנוער של היום
לצד תפיסתה ורגישותה החברתית, מספרת אפרת כי נפתח לה זווית ראיה מיוחדת על דור העתיד של העיר לוד.
“פגשתי בני נוער מקסימים, מכבדים סמכות, בעלי חלומות ושאיפות להצליח, רצון עז לשרת שירות משמעותי בצה”ל. נוער שאוהב את הקהילה, ואף התרגשתי לראות קשר חם ואוהב בין התלמידים לצוות בית הספר”.
היא קוראת לנוער לקחת חלק פעיל בחינוך הבלתי פורמלי ביישוב. לטענתה, חייב שיהיה רצף בין הפורמלי לבלתי פורמלי. היא מספרת שפגשה בנוער מתנדב, פעיל בתנועות הנוער, חוגים ועוד. להבנתה – היא מעודדת בני הנוער שטרם עושים זאת להצטרף למעגל העשייה. “אנחנו מעודדים תרומה לקהילה ומעורבות בחיי הקהילה במסגרות השונות ביישוב בכלל ובמסגרת ‘אורטוב’ בפרט, שזהו פרויקט דגל רשתי המעודד עשיה חברתית בשילוב ערכים, מנהיגות ויזמות בקהילה, תוך עידוד דיאלוג רב תרבותי ולקיחת אחריות חברתית”.
ההורים כשותפים אמיתים
בכל בוקר היא מקבלת את התלמידים בשער המוסד ומרגישה שמחה לראות אותם נפרדים מההורים ונכנסים בחיוך לבית הספר, בציפייה שכל יום יביא איתו התפתחות והתחדשות, סקרנות ורעב להצלחה.
המנהלת מביטה על החצר העמוסה בתלמידים מרוצים ואומרת: “אני רואה את ההורים שותפים הכרחים ורצויים במערכת היחסים של מורה-הורה-תלמיד.
ההורים מוזמנים לראות בנו כתובת להיוועצות וחשיבה משותפת, כאשר האינטרס המשותף של כולנו– הוא טובת התלמיד.
המנהלת מנצלת את הבמה וקוראת להורים להצטרף להנהגת ההורים ולקחת חלק במעשה החינוכי המשותף. שלום מאמינה שבית הספר הוא זירה לשינוי חברתי ותפקידו להוות מסגרת שתיתן מענה הולם ומותאם – לכל תלמיד. היא מוסיפה ומציינת, כי “עלינו כצוות חינוכי לזהות את צרכי היחיד, להבינם ולחתור למתן יחס אישי – שכן בלעדיו לא תתקיים למידה אפקטיבית”, היא חותמת.
אצלנו תחושו מוגנים ובטוחים!
אחד היעדים שהציבה, עת נבחרה לכהן כמנהלת התיכון – הוא איכות ה’אקלים’ הבית-ספרי. במלוא מרצה היא משקיעה בתחושת המוגנות של התלמידים בבית הספר, חשוב לה שאלה יבואו בשמחה וירגישו בטוח במוסד שהיא עומדת בראשו. אפרת מובילה קו של אפס סובלנות לאלימות מכל סוג שהוא! “בשבוע הראשון שלי בבית הספר, ראיתי תלמידים שמחים ונהנים בהפסקות ללא מקרי אלימות, אווירה טובה, יחסי קרבה ואכפתיות בין תלמידים להורים. שאיפת הצוות החינוכי שלה הוא ליצור תרבות בית-ספרית בריאה, כזו המזמינה ומעודדת למידה לצד קרבה ואכפתיות.
החלום – שהחלום יתגשם
כמו כל מנהל טוב ומצליח, גם עבור אפרת שלום שנכנסה לתפקידה המאתגר ב-1 לספטמבר, החלום – הוא לראות את בית הספר מתרחב וצומח וקולט אליו תלמידים רבים. רצונה, הוא לשמוע שהבוגרים משתלבים בשוק התעסוקה באופן מיטבי. לגרום להעלאת הזכאות לבגרות איכותית, כזו המאפשרת כרטיס כניסה גבוה לחברה הישראלית בארץ בכלל ובלוד בפרט. “אני רוצה לראות בני נוער שלא מפסיקים לחלום ומשרתים שירות משמעותי בצה”ל או במסגרות אחרות כמו שנת שירות, מכינות, שירות לאומי וכו’. תלמידים שנותנים מעצמם לקהילה בה הם חיים ולבסוף – גם נשארים בלוד, כבית”.
אפרת והצוות שלה קוראים לבוגרי כיתות ח’ ולהוריהם לבוא בשערינו ולהיות שותפים למהפכה בדרך להצלחה!
רוב תודות
לסיום, היא מבקשת להודות לאביבה עטרי, מפקחת בית הספר מטעם משרד החינוך על הליווי הצמוד והכוונה המקצועית והאמונה בה כמנהלת. לרשת ‘אורט’ על מתן מעטפת פדגוגית מקצועית וחניכה כמנהלת חדשה. וכמובן לעיריית לוד והעומד בראשה עו”ד יאיר רביבו, לממלא מקומו יוסי הרוש, שפעל כל הקיץ ללא לאות לאפשר פתיחה מיטבית של שנת הלימודים, ולשלום עזרן, מנהל אגף החינוך, על תמיכתו השוטפת והנחייתו המקצועית.