Site icon מקומונט לוד

נלחמים על צדק חלוקתי מנתב”ג

 פורום ראשי רשויות עוטפות נתב”ג דורש חלוקת הכנסות כדי להצליח להביא למימוש הפוטנציאל של הערים ולשפר את איכות חיי התושבים אשר סובלים רבות מהמצב. 

כבר שנים שהרשויות המקומיות לוד, יהוד, ואור יהודה והמועצות האזוריות עמק לוד וחבל מודיעין סובלות רבות מסמיכותן לנתב”ג, דבר המשפיע במישרין על יכולות ההכנסה שלהן ועל אופק התפתחותן הכלכלי והחברתי.

הסבל הזה בא לידי ביטוי לא רק בנזקים סביבתיים (רעש, איכות אוויר, עומסי תחבורה ועוד) אלא גם בהגבלות בניצול קרקע והגבלות בנייה לגובה. אלו, טומנים בחובם איבוד הכנסות ענק שמביא לכך שהפוטנציאל באזור כולו לא ממומש כפי שאמור היה להיות באזור כה מרכזי בארץ.

פורום ראשי ראשיות עוטפות נתבג, מלוד, אור יהודה ויהוד. צילום באדיבות דוברות עיריית לוד

איבוד ההכנסות והנזק הכללי שנוצר מובילים לכך שבסופו של יום הרשויות נמצאות במצב בו הן לא יכולות להעניק לתושביהן את רמת השירותים שהיו רוצות. לשם השוואה, רשויות שאינן מוגבלות מנמלי תעופה מכניסות פי כמה וכמה מניצול מלא של קרקע אשר פחות אטרקטיבית ברמת המיקום שלה.

זאת ועוד, במהלך השנים האחרונות, גדל והתפתח נמל התעופה והפך למרכז מסחרי ועסקי של ממש. הפטור ממיסוי מוניציפלי מייצר תחרות בלתי הוגנת. גופים מסחריים מוצאים את מקומם בשטחי נתב”ג וזו מהווה תחרות לא הוגנת ולא ראויה לשטחי הרשויות עצמן. החרגת מתחם של פעילות עסקית כה גדולה כשדה התעופה נתב”ג מהמרחב המוניציפלי של רשויות הגובלות ומקיפות את השדה מהווה פגיעה אנושה בפוטנציאל הכנסות הרשויות.

לכל אלו יש להוסיף גם את מדיניות השמיים הפתוחים של שר התחבורה, ישראל כץ שבעקבותיה מספרים ראשי הרשויות כי מתקיימות כל 3 דקות בממוצע המראה או נחיתה מעל ראשיהם של התושבים. למען הפרופורציות – השנה טסו 18 מיליון אזרחים מעל שמי האזור.

בשנה שעברה ביוזמת ראש העיר אור יהודה, ליאת שוחט הוקם פורום ראשי רשויות עוטפות נתב”ג אשר מורכב מהרשויות העוטפות את נתב”ג ונמצאות בסמיכות לגדר שלו. רשויות אלו הן הנפגעות העיקריות ממנו. הוא הוקם במטרה להביא לצדק חלוקתי בנוגע להכנסות המגיעות משדה התעופה (אם באמצעות חקיקה או באמצעות ועדת הגבולות האזורית שהוקמה על ידי שר הפנים).

צילום עמיעד טאוב

אחת ממטרות הפורום הינה ליצור חזית משותפת ושיתוף פעולה אזורי לטובת האינטרס המשותף של תושבי הרשויות המקיפות את נתב”ג כנגד רשות שדות התעופה הנחשבת לגוף עשיר מאוד.

לפני כמעט שנה, בחודש נובמבר, פנו ראשי הרשויות – עו”ד ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה, עו”ד יעלה מקליס, ראש עיריית יהוד-מונוסון, עו”ד יאיר רביבו, ראש עיריית לוד, מר דודי יפרח, ראש מועצה אזורית עמק לוד ומר שמעון סוסן, ראש מועצה אזורית חבל מודיעין אל שר הפנים, אריה דרעי ושר האוצר, משה כחלון. בעקבות פנייה זו, הוקמה ועדת גבולות אזורית במטרה לבחון את מעמד השטח הגלילי (שטח שחסר לו שיוך מוניציפלי) של נמל התעופה ולא פחות חשוב מכך, את חלוקת ההכנסות ממנו.

לאחר הקמת ועדת הגבולות החליטו בפורום להתמקד בטיפול בנושא אל מול הועדה. בחודש הבא יחל משרד הפנים בדיונים בסוגיה.

ראש העיר לוד, עו”ד יאיר רביבו: “מיקומו של שדה התעופה פוגע קשות בלוד וביישובים הסמוכים. מדיניות השמיים הפתוחים של שר התחבורה בהחלט מבורכת, עם זאת, צריך להכיר בסבל ובמטרד הנגרם לתושבים מחד, וכן בנזק הכלכלי ובאובדן ההכנסות מאידך. כאשר מדברים על צדק חלוקתי, צריך לשמוע את המספרים כדי להאמין: היום רשות שדות התעופה מגלגלת למעלה ממיליארד וחצי שקלים לשנה מנתב”ג ונהנית לבדה מעושר מוניציפאלי מבלי לשלם אגורה. אני מברך על פורום ראשי הרשויות שהוקם לטובת האינטרס המשותף של התושבים, מרביתם מחתך סוציו-אקונומי נמוך. חלוקת הכנסות צודקת תהווה אולי ‘מכה קלה בכנף’ עבור רשות שדות התעופה, אבל תחזק את העיר לוד והיישובים הסמוכים, תביא להגדלת המקורות העצמיים שיאפשרו לשפר את רמת השירותים, לצמצום פערים ולשיתופי פעולה כלכליים וחשובים עם הישובים הסמוכים”.

ראש העיר אור יהודה, עו”ד ליאת שוחט: “אני שמחה שלאחר מאמצינו, הוקמה ועדת חלוקת גבולות כדי לבחון את הנושא מחדש ולהביא לצדק חלוקתי שיאפשר גם אם במעט להמתיק את הגלולה המרה מדי של תושבינו. אני מבטיחה לא לנוח עד שנשים סוף לפגיעה הכלכלית ברשויות ולפגיעה המתמשכת בתושבי השכונות הדרומיות בעירנו, שבמשך שנים סובלים מהקרבה לשדה התעופה”.

ראש העיר יהוד, יעלה מקליס :”איבוד ההכנסות והנזק הכללי שנוצר משפיעים על כלל הרשויות הסמוכות שאין מצליחות לממש את הפוטנציאל המלא שלהן. אני מברכת על הקמת הוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים לשינוי גבולות וחלוקת הכנסות צודקת. נמשיך להילחם ללא פשרות למען איכות חייהם ורווחתם של תושבי ערינו”.