Site icon מקומונט לוד

נמשך כבר 130 שנים: הסיפור של לוד ורכבת ישראל

מיקומה של העיר לוד הפך אותה למרכז תחבורה רכבתית עוד בראשית ימי הרכבת בארץ, לפני למעלה מ-100 שנים, ושירת את העות’מאנים ואת הבריטים. אולם הסיפור ההיסטורי המפואר נמשך עד היום, עם חיזוקה של התחנה בלוד כמוקד תפעולי ענק ומרכזי של רכבת ישראל.

הנוסעים שהגיעו בבוקרו של יום ראשון בסוף חודש נובמבר 2020 לתחנת הרכבת בלוד הרגישו את האווירה החגיגית באוויר. בכל זאת, לא בכל יום נפתחת תחנת הרכבת השנייה בגודלה בישראל, שנייה בגודלה רק לתחנת הרכבת ע”ש יצחק נבון בירושלים.

הרציפים החדשים והממורקים, אולם הנוסעים המודרני, מתחם המסחר והשירותים, צוות התחנה הנרגש, ושאר מרכיבי התחנה החדשה, קיבלו את פני הנוסעים שהביטו בגאווה על תחנת הרכבת החדשה של עירם. אך אותו בוקר לא היה מרגש רק בזכות פתיחתה של התחנה החדשה והעתיד שאותו היא בישרה, אלא גם בזכות העבר המפואר של העיר לוד כיישוב מרכזי בארץ ישראל וכצומת תחבורה ורכבת ששינה את פני ההיסטוריה, בארץ ישראל ובמזרח התיכון כולו.

בלילה הקודם לאותו בוקר, במוצאי שבת ה-28 בנובמבר 2020, נעלו אנשי רכבת ישראל את שעריה של תחנת לוד הוותיקה, פעולה שגרתית הנעשית מידי לילה בכל אחת מכ-70 תחנות הרכבת בישראל, אך אותו לילה היה מיוחד והיסטורי, עם סגירתה של אחת מתחנות הרכבת הוותיקות בארץ ישראל, שפעלה מאה שנים בדיוק, לקראת פתיחתה של התחנה החדשה, בבוקר למחרת, ופתיחתו של פרק נוסף בסיפור של העיר לוד והרכבת. לא בכדי עיניהם של אנשי הרכבת נצצו מהתרגשות.

מהרצל ועד בן גוריון

העיר לוד היא אחד מהיישובים המיוחדים בישראל ובעולם כולו, עם כ-6,000 שנים של התיישבות רציפה. כאשר מסתכלים על המפה מבינים היטב מדוע – לוד ממוקמת בצומת דרכים מרכזי, בין ירושלים למישור החוף, ובין צפון הארץ לדרומה.

תחנת לוד כיום. מיקום אסטרטגי. צילום רכבת ישראל

מיקומה של העיר לוד הפך אותה גם למרכז תחבורה רכבתית עוד בראשית ימי הרכבת בארץ, כאשר היוותה תחנת עצירה בקו הרכבת הראשון שפעל אי פעם בארץ ישראל, בין יפו וירושלים. הבריטים, שהגיעו 25 שנים לאחר מכן וכבשו את ארץ ישראל מידי העות’מאנים, בעזרת מסילות הרכבת שהניחו במקביל להתקדמות הצבא שלהם, ראו גם את הפוטנציאל האדיר שבעיר המרכזית והפכו את לוד למרכז תחבורתי ורכבתי, עם תחנת רכבת חדשה שנבנתה, רשת כבישים חדישה, וכמובן שדה התעופה המוכר שהוקם בסמוך אליה.

בשנות המנדט יצאו מהעיר לוד רכבות ליעדים בכל רחבי המזרח התיכון, ומהם הלאה לאירופה ואסיה. רציפי התחנה הוותיקה אירחו אישים רמי מעלה שעצרו בה במהלך מסעותיהם – מבנימין זאב הרצל, דרך קיסר אתיופיה היילה סילאסי, הלורד בלפור, גנרל אלנבי, וינסטון צ’רצ’יל, הברון רוטשילד וכמובן דוד בן גוריון ושאר מנהיגי היישוב העברי.

אך הסיפור של הרכבת והעיר לוד לא מסתיים כאן. עם פיתוחה המואץ של הרכבת בעשורים האחרונים, מתחזקת לוד כמוקד עשייה רכבתי. המרכז התפעולי הגדול הקיים צומח עוד יותר, עם הרחבתו ופיתוחו, והסבתו לטכנולוגיית ההנעה החשמלית, המאפשרת הפעלת רכבות חשמליות חדישות, ירוקות לסביבה המעניקות שירות רכבתי משופר לנוסעים.

לצד המתחם הקימה רכבת ישראל את בית הספר למקצועות הרכבת בלוד, ומדי יום מוכשרים שם מאות עובדי רכבת לכל המקצועות הרכבתיים. בימים אלה מוקם בבית הספר מרכז סימולטורים מתקדם, שיכשיר את נהגי הקטר באמצעות טכנולוגיות ההדמיה המתקדמות ביותר בעולם.

כהבעת אמון בעיר לוד, העבירה רכבת ישראל את מטה החברה אליה, מטה שבו מועסקים מאות עובדים, ובכלל זה הנהלת החברה.

תחנת הרכבת החדשה, זו שהחליפה את התחנה הוותיקה בת מאה השנים, כוללת ארבעה רציפי נוסעים מקורים באורך 350 מטר ובשטח של 4,000 מ”ר בנוי; מתחם מסחרי במפלס תחנת הרכבת, לרווחת הנוסעים ותושבי האזור, שכולל מסעדות, חנויות ושירותים שונים; חניון “חנה וסע” רב קומתי, עם כ-760 מקומות חנייה, המשרת את נוסעי התחנה, באי מתחם המסחר ותושבי העיר.

תחנת לוד, יוני 1920. רכבת מיוחדת לכבוד כניסתו לתפקיד של הנציב העליון הרברט סמואל צילום ארכיון רכבת ישראל, ספריית הקונגרס אוסף מטסון

מעורבות בקהילה בלוד

כפי שהייתה נושאת הבשורה הרכבתית בעבר, גם היום מהווה התחנה החדשה בשורה, והיא הראשונה שנבנתה בתפיסה החדשה שמשלבת בין הקישוריות של תחנת הרכבת למתחם מסחר ושירותים של כ-2,000 מ”ר ובו מגוון חנויות המציעות מגוון רחב של מוצרים וכן מסעדות ובתי קפה. בעתיד צפויים להיבנות מעל למבנה התחנה שני מגדלי משרדים להשכרה שהעובדים בהם ייהנו מגישה נוחה באמצעות הרכבת עד לפתח המשרד ומהמרכז המסחרי הצמוד.

בשנים הקרובות, עם הצמיחה הגדולה בכמות הרכבות המופעלות בכל יום, הגידול בכמות הנוסעים, הפעלת קווים חדשים, ופתיחת תחנות נוסעים נוספות, תגדל משמעותית פעילות הרכבת באזור, וברכבת ישראל צופים כי מספר הנוסעים בתחנת לוד יזנק ל-5.5 מיליון בשנה, ותנועת הרכבות בתחנה תגדל ל-320 רכבות ביממה, עד שנת 2040.

לצד כל אלה, מעמיקה רכבת ישראל את מעורבותה בקהילה, ופועלת בשיתוף פעולה עם עיריית לוד לחיזוק המרקם החברתי בעיר, בעזרת שיתופי פעולה עם מוסדות חינוך, שיפור התשתיות בסביבת מתחמי הרכבת, פעילויות תרומה לקהילה כגון מסירת מחשבים לאוכלוסיות המוחלשות, תוכניות להגברת ההסברה ושיפור הבטיחות בקרבת המסילה ועוד. כל אלה ועוד, מספרים את הסיפור ההיסטורי המפואר של העיר לוד והרכבת, אך גם מניחים את הפסים אל עבר עתיד מרגש לא פחות.

עוגן חזק ומשמעותי ללוד

ראש העיר, עו״ד יאיר רביבו: ״ לוד דוהרת ושועטת קדימה במלוא הקיטור. מאז נפתחה תחנת הרכבת בלוד לפני למעלה מ-100 שנים, נחשבה לוד כמוקד תחבורה ארצי בישראל. תחנת הרכבת החדשה בלוד, מהווה עוגן חזק ומשמעותי לעיר, אשר מחזקת את מעמדה כמרכז תחבורתי מהגדולים והחשובים בישראל, כחלק מהמאמצים הערכיים והתשתיתיים שמובילה ממשלת ישראל לחיזוק מעמדה של העיר ומרכזיותה בצומת הרכבות של המדינה. לוד הופכת אטרקטיבית למגורים, מרכז תיירות, עסקים, תעסוקה ותעשייה, וכמרכז תחבורה ותעסוקה ראשי של ישראל, לצד העיר תל אביב. יש לנו במה להתגאות, בזכות הכניסה המרשימה שמוסיפים המבנים החדשים של בית הנהלת הרכבת, ותחנת הרכבת החדשה בכניסה לעיר לוד”.

הכתבה פורסמה ב- TheMarker Labels ע”י גיא פישקין