Site icon מקומונט לוד

נפגעתם בקורונה? 5 טיפים לבדיקת זכאות למענקים לעסק

הקורונה עשתה לא מעט בלגן, ובזמן ששכירים זכו “ליהנות” מדמי חל”ת, עצמאיים גילו שעבורם המצב מעט יותר מסובך ומציב הרבה יותר סימני שאלה. אז אם גם העסק שלכם נפגע בעקבות הקורונה ואם גם אתם מבקשים לנצל עד תום את התמיכה מצד המדינה, יש כמה דברים שעליכם לקחת בחשבון. כיצד בודקים האם העסק זכאי לקבל מענק? אבנר הייזלר ניגש לעשות סדר – בהחלט מסוג המידע שמוטב “לגזור ולשמור”.

חשוב לדעת! שומרים על ערנות!

הרעיון הוא לשמור על מעקב מסודר ואישי, וכמובן להיעזר בעדכונים השוטפים. ערנות היא שם המשחק, במיוחד אם חשוב לקבל את המענק בהקדם, ומי שקרא על אבנר הייזלר בדה מרקר, כבר יודע שבעולם העסקים יש חשיבות אדירה לתזמון ולתשומת לב מלאה. חשוב לשים לב לעדכונים שרצים בתקשורת, ואם ניתן, תחברו לקבוצת עסקים מקומית שמעדכנת בנעשה. אם רוצים להיות 100% בטוחים (אך בלי לשגע את רואה החשבון שלכם), ניתן להיכנס מדי חודש לאזור האישי באתר של רשות המסים ופשוט לבדוק האם נפתחה אפשרות להגיש בקשה.

מדייקים בפרטים

לא מעט עסקים חשים שההכנסות של העסק ממש צנחו בתקופת הקורונה, אך בפועל לא מגיע להם מענק. מכאן שאין להסתמך על התחושה, אלא לבדוק את המספרים. הנקודה היא שלפני שממהרים לקבל מענק תמיכה, הכרחי לבדוק היטב את סך הפרמטרים. מדוע? שלל בעלי עסקים מעידים שהם קיבלו את המענק, אך לאחר כמה חודשים התבקשו להחזירו. אז אם לא רוצים להסתמך על כסף שעומד להיעלם ואם לא רוצים לחיות לצד חשש, ההמלצה שלנו פשוטה: אם הסכום אינו הכרחי ובאותה נשימה אם אינכם בטוחים שהמענק מגיע, פשוט לא לוקחים לפני שבטוחים.

מבצעים מעקב מדויק

לא מעט בלבול הורגש בכול הנוגע למענק שהופנה עבור עצמאיים. על כן, רצוי לבצע מעקב מסודר. ערכו השוואה בין ההכנסות החודשיות לאורך השנה שקדמה לקורונה, לעומת ההכנסות במהלך שנת הקורונה עצמה, 2019-2020. נוסף על כך, חשוב להבין מתי הפגיעה מתייחסת ל-25% ירידה בהכנסות ומתי הפגיעה מתייחסת ל-40% פגיעה בהכנסות.

צילום: אביחי טבק

עוברים על סך התנאים

גם אם בודקים ומוצאים שאכן מגיע לכם מענק בהתאם לחודשים אשתקד, יש לעצור ולקרוא היטב את סך התנאים המשלימים. כך למשל, התנאים הנוספים מצריכים לוודא שהעסק היה פעיל עוד בפברואר 2020, שההכנסה היא נטו נקייה (לאחר מגוון ניכויים), ושמתייחסים לשנה הרלוונטית (2018 או 2019) וכדומה.

עומדים על שלכם

כפי שמבהיר לא פעם אבנר הייזלר במעריב, גם אם התחושה היא שנלחמים בתחנת רוח, עדיין אל תמהרו לוותר, במיוחד אם חושבים שנפלה טעות וגם אם מדובר במילה שלכם נגד ההכרעה של מס הכנסה. מה אנו רוצים לומר? שאם אתם חושבים שנפגעתם מהחלטת רשות המסים, חשוב לדעת שבתוך 45 יום מקבלת ההכרעה ניתן לערער, ואף מומלץ – המציאות מראה שלא פעם בהחלט נפלו טעויות. תקופת הקורונה גרמה להפסדים לצד עלויות נוספות וחדשות לעסק, ולכן אל תוותרו על מה שמגיע לכם.

דמות מקצועית ומכווינה

לסיכום נציין שלא מעט מוטל על הפרק. סכומים משמעותיים שבתקופה קשה שכזו עשויים להיות הרבה יותר נחוצים. אם לא בטוחים, אם יש שאלות לגבי אופי ההתנהלות, או אם לא רוצים לקחת כסף שאח”כ נדרשים להחזיר (לצד ריבית), טוב להיעזר ברואה חשבון בקיא בתחום. היו בטוחים שאינכם הראשונים שפונים אליו  ושהוא יהיה בקיא במידע העדכני ביותר. נוסף לכך, רואה חשבון יידע לייעץ מה כן נכון לעשות, ממה מוטב להימנע, כיצד להגיש ערעור וכדומה. בהצלחה!