Site icon מקומונט לוד

סוף מוצלח למאבק: רש”ת שינתה את מסלול ההמראות מעל לוד

למרות הצו - רעש המטוסים לא פוסק גם בשעות הלילה המאוחרות. צילום אילוסטרציה: אביחי טבק/Pixabay

רשות שדות התעופה בהודעה לראש העיר בהמשך לעתירה שהגישה עיריית לוד: “לאחר שהושלם סבב בחינות וקבלת האישורים המתחייבים, שונה ועודכן נתיב ההמראה ממסלול 12” יאיר רביבו: “הישג היסטורי לעיר לוד בעניין רעש המטוסים: מעתה יפחת המטרד הקשה אשר פגע בבריאות התושבים ובאיכות חייהם. כאשר השמיים ייפתחו מחדש לטיסות, המטוסים במסלול 12 המזרחי ימריאו עד ליערות בן שמן ואז יסתובבו, כדי שיגיעו ללוד בגובה רב של 5,000 רגל ויפחיתו באופן דרמטי את הרעש ■ אתמול כבר המריאו המטוסים בהתאם למסלול החדש.

כזכור, באוקטובר 2019 עתרה עיריית לוד לבית המשפט המחוזי בלוד, כנגד רשות התעופה האזרחית (רת”א), שר התחבורה, השר להגנת הסביבה ורשות שדות התעופה (רש”ת), בבקשה למתן צו ביניים המורה לרת”א לאסור מעבר מטוסים בהמראה מעל לוד כל עוד לא ייקבע גובה מזערי לטיסות מעל העיר או מגבלות רעש, וזאת בשל מטרד רעש בלתי סביר, המתחיל בשעה 05:30 לפנות בוקר ומסתיים בשעה 01:00 בלילה, כתוצאה מהמראת מטוסים.

יצוין כי לפני הגשת העתירה בבית המשפט, הוביל ראש העיר מחאה של תושבי לוד אשר חסמו את הכניסה לנתב”ג. “רעש המטוסים הוא מטרד קשה, לא מוכנים לסבול יותר. אנחנו דורשים שקט, תושבי לוד רוצים לישון בשקט כמו כל תושבי מדינת ישראל”, קראו עשרות המפגינים.

מפת המסלול החדש (הירוק), לעומת המסלולים הקודמים שבהם המריאו המטוסים ממש מעל לוד

העתירה נדונה בפני השופט אחיקם סטולר, סגן הנשיאה, בשני דיונים דחופים, כאשר בשניהם ניכר היה כי השופט מכיר בטיעונים המוצדקים והענייניים של עיריית לוד, ירד לעומקם של דברים ולא אחת מתח ביקורת חריפה כנגד ההתנהלות של המשיבים.

בסיכום הדיון נתן השופט צו ביניים מבלי שהגביל את ההחלטה בזמן, לפיו יינתן לתושבי לוד “חלון שקט” של שש שעות בכל לילה בין השעות 23:30 ל-05:30. חשוב לציין כי הנהנים מההחלטה הם גם תושבי גנתון והישובים הסמוכים אשר הגיעו לדיונים בבית המשפט.

המדובר היה בהחלטה תקדימית בכך שזו הייתה פעם ראשונה שהוכרז עוצר המראות של 6 שעות מעל עיר בישראל. בית המשפט הכיר בצורך של תושבים בשקט ושינה ערבה על פני הצורך בטיסות.

ההחלטה הייתה בבחינת הישג אדיר ללוד, כפי שציין ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, “ניצחנו בעתירה בעניין רעש המטוסים וקיבלנו צו ביניים, שזה דבר תקדימי מאוד. במשך השנים היו עשרות עתירות בנושא זה שנזרקו על הסף מבלי שכמעט התקיים דיון. במקרה הנוכחי, בשל הטיעונים המוצדקים שלנו התקיימו שני דיונים דחופים, שכל אחד ארך למעלה משלוש שעות, כבוד השופט ירד לעומקם של דברים, הבין את המטרד הקשה לתושבי לוד, הבין שהעתירה עניינית, לא קנטרנית, לא ביקשנו לעצור את המראות המטוסים, לא ביקשנו לעצור את שיפוץ מסלול ההמראות הראשי, ביקשנו שייצמדו להתחייבות שלהם להעביר את המטוסים שימריאו מזרחה מעל ליערות בן שמן כדי שיגיעו מעל לוד בגובה כזה שיגרום פחות רעש ומטרד. אני חייב לציין שהשופט צידד בעמדתנו במאת האחוזים בכל מהלך הדיון, ואין ספק שזו פעם ראשונה שיש פה החלטה מעשית לשינוי נתיבים”.

ראש העיר מציג בבית המשפט את המסלול הבעייתי שעובר מעל לוד (ארכיון)

ואכן, בעקבות החלטת בית המשפט, הודיעה רשות שדות התעופה על עדכון נתיב ההמראה של מסלול 12. במכתב שהעבירה לאחרונה רשות שדות התעופה לראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, מציינת איריס רז, רא”ג איכות סביבה כי “בהמשך לדיון שהתקיים בבית המשפט בעתירה שהגישה עיריית לוד, נבחן על ידי רת”א ורש”ת, עדכון של נתיב ההמראה ממסלול 12, וכי לאחר סיום הבחינה המקצועית, ולאחר שקילה ואיזון של כלל השיקולים הרלבנטיים, ולאחר שהושלם סבב בחינות וקבלת האישורים המתחייבים, שונה ועודכן נתיב ההמראה ממסלול 12”.

ראש העיר יאיר רביבו: “הישג היסטורי לעיר לוד בעניין רעש המטוסים. המסלול החדש הופעל היום (שני). בדיוק כמו שרצינו, כמו ששרטטנו לשופט. המטוסים הממריאים מגיעים עד יערות בן שמן, מסתובבים ומגיעים ללוד בגובה של 5000 רגל. לראשון הוא מגיע בגובה של 8000 רגל ועוזב את הארץ ב10,000 רגל שזה משהו שלא חלמו עליו בכל גוש דן. מעתה יפחת המטרד הקשה אשר פגע בבריאות התושבים ובאיכות חייהם. הרעשים החזקים האלה גרמו להפרעות שינה, מתח, עייפות ולנזקים בריאותיים מצטברים, הן בקרב המבוגרים ואולי בעיקר בקרב הילדים. מדובר היה בזיהום רעש ובתופעה מחרישת אוזניים ולתושבי לוד מגיע לישון ללא הפרעה. כאשר השמיים ייפתחו מחדש לטיסות, המטוסים הממריאים יגיעו ללוד ללוד בגובה רב יותר ויפחיתו באופן דרמטי את הרעש”.