Site icon מקומונט לוד

סופח לחות- הפתרון לשמירה על שיעורי הלחות הנדרשים בחדרי גידול ובחממות

בתחום החקלאות לתוצאה מיטבית של תוצרת הגידול ישנם שלבים רבים הדורשים הקפדה על איכות ומיטביות. החל מקניית הזרעים, זריעה ושתילה, עיבוד, קטיף ועוד. כמו כן, כל התהליך עלול להיפגע ולהיהרס אם תנאי האחסון לא יהיו מותאמים בהתאם למה שנקבע.

זה נכון גם לגבי אופן הטיפול בזרעים ובתנאי האחסון שלהם, מכיוון שתנאיי אחסון לא מותאם עלול לגרום לנביטה או לייבוש יתר של הזרעים ולפגיעה בתוצרת ובזרעים. הפתרון האידיאלי לשליטה על שמירת שיעורי הלחות הוא השימוש ביבשן סופח לחות. הוא פתרון אפקטיבי, יעיל וחסכוני באנרגיה – המומלץ כפתרון אידיאלי לעומת כל פתרון אחר. כמו כן, ידוע כי זרעים מגיבים ישירות לתנאי הסביבה במקומות האחסון שבהם הם נמצאים. בנוסף לכך ידוע כי הנביטה שלהם קשור באופן ישיר לשיעורי הלחות ולזרימת רמות שונות של לחות במתקני האחסון השונים שלהם. חשוב לזכור, שרטיבות גבוהה בתכולה של הזרעים גורמת להתאספות חיידקים, קרציות ותהליכים שונים ביוכימיים הפוגעים באיכות שלהם וכן גורמים לזרעים התחממות עצמית גבוהה. הפתרון לכך הוא הורדת שיעורי הלחות ולמניעה של זרימה ברמת הלחות באמצעות שימוש בסופח לחות על מנת לנהל את התהליך לאורך כל  תנאי האחסון וחיי הזרעים לפי תוכנית שהוגדרה מראש בסופחי הלחות.

תמונה יח”צ

כאמור, השלב החשוב ביותר להטיב את התוצרת של הגידולים הוא שלב האחסון המותאם. אחסון בתנאים לא מותאמים לסוג הגידול עלול לגרום לנזק קשה לתוצרת ואף לאובדן מלא של התוצרת. הפתרון לשמירה מיטבית למידת הלחות הנדרשת בחדרי הגידול, החקלאים או המגדלים העצמאיים משתמשים בסופחי לחות המותאמים לחדרי הגידול שהם חדרי קירור.

בנוסף לחדרי גידול, גם ענף החממות נמצא במגמה של עלייה מתמדת בפיתוחים ושיפורים גידולים שונים, בפרט בשעות הערב והחשיכה בהן הטמפרטורות יורדות והופכות לנמוכות כמעט עד שהופכות לטל באוויר החיצוני של החממות וכן גם מתרחש בתוך החממות, במקרה כזה נדרש להוריד את הלחות באופן משמעותי אחרת עלול להתפתח ביבול נבגים שיכול לגרום להשמדתו. ולכן, בחממות קיימים מערכות שונות המאפשרים שליטה ובקרה על תנאי האור עם זה במנורות לד או במערכות תאורה אחרות, וכן שליטה ובקרה על מידת הלחות, הטמפרטורה והמים בחלל החממה.