Site icon מקומונט לוד

עזרים אשר יסייעו למוגבלי ניידות להתנייד בתוך הבית

כל מי שהתמודד עם מגבלת ניידות זמנית או קבועה, ומי שמסייע להורה מבוגר, מכיר את הסיטואציות האלה בהן אדם מרגיש מוגבל בביתו. אלה סיטואציות קשות ולא נעימות, והיינו רוצים למנוע אותן מעצמנו ובוודאי מהיקרים לנו. החדשות הטובות הן שכיום, עם התקדמות הטכנולוגיה, ניתן לשדרג את הנגישות בבית באמצעות עזרים שונים, שיוכלו להפוך את הבית לנוח ומתאים יותר למוגבלי הניידות. 

התמודדות עם מוגבלות תנועה, בין אם היא נובעת ממחלה פתאומית, מאירוע זמני או מהזדקנות, היא לרוב התמודדות לא פשוטה, הכוללת הסתגלות רגשית, נפשית ופיזית. את המצוקה הרגשית קשה מאוד לפתור במהירות, אבל על המגבלות הפיזיות ניתן להקל חלקית במהירות יחסית, באמצעות עזרים טכנולוגיים שיסייעו לאדם המתקשה בהליכה או בטיפוס.  

עזרים לבתים בני יותר מקומה אחת

בית פרטי הוא משאת נפשם של ישראלים רבים, אך יחד עם זאת, לרוב, יכלול יותר מקומה אחת ועל כן במרבית המקרים המתגוררים בו ידרשו לטפס קומה או שתיים במדרגות על בסיס יומי. העתקה של חדר השינה לקומה התחתונה עלולה להעצים את תחושת המגבלה, אך ניתן לשלב בבית פתרון כגון מעלון אנכי – מעין מעלית ביתית קטנה, ללא צורך בתשתיות הנדרשות ממעליות גדולות ועל כן מתאים לבית פרטי או לבניין קטן. שילוב של מעלון אנכי יכול להקל משמעותית על מוגבלי ניידות בהתניידותם בבית. 

עזרים להקלה על התניידות בכיסא גלגלים

עוד מאפיין של בתים, אך גם של בניינים, הם מספר מצומצם של מדרגות לפני הכניסה. לאדם אשר מתקשה בהליכה ונעזר במקל, או מלווה באדם נוסף, זהו מכשול לא נוח, אך עביר. לעומת זאת, אדם אשר מתנייד בכיסא גלגלים פשוט אינו יכול לעבור עצמאית בסיטואציה כזו. במידה ומתגורר בבית אדם המתנייד בכיסא גלגלים, מומלץ לשקול התקנת רמפה בכניסה. לחילופין, ניתן לשקול התקנת רמפת מעלון – לעומת מעלון אנכי, המקביל למעלית, רמפת המעלון ניתנת להזזה ולשליטה, ומאפשרת לאדם בכיסא לחצות את המדרגות, כעין גשר. 

קרדיט: unsplash

עזרים לרחצה ולשירותים

ביקור בשירותים או במקלחת עלול להפוך למשימה מורכבת ואף מסוכנת לאדם מוגבל בניידות. לשם כך, מומלץ להתקין בחדר הרחצה ידיות אחיזה בסמוך לנקודות בהם אדם עובר מישיבה לקימה, וכן ביציאה מהמקלחת. אלו הם פתרונות נגישים, זולים יחסית וקלים להתקנה, והשפעתם על רווחת ותחושת העצמאות של האדם עשויה להיות רבה. 

עזרים לעבודה מהבית ולפנאי

נכון שזו לא האסוציאציה הראשונה שלנו כאשר אנחנו חושבים על אדם מוגבל בניידות, אבל פעמים רבות מדובר באנשים שעדיין עובדים ומעוניינים להמשיך בכך, אך מתקשים לשמור על שגרת עבודה מהבית עם הריהוט הקיים בביתם. במקרים כאלה מומלץ לשקול התקנת שולחן מתכוונן, שניתן להתאים את גובהו בהתאם לכיסא הגלגלים או לאתגרים אחרים שמלווים את האדם המוגבל בניידות, ולאפשר לאותו אדם להמשיך בשגרה פחות או יותר רגילה במהלך היום.