הפרויקט יהווה עורק תחבורה רכבתי נוסף בין צפון הארץ למרכזה לאורך תוואי כביש שש. אורכו כ-64 ק”מ ובו מתוכננות 9 תחנות נוסעים, ו-47 גשרים. בסיומו יופעלו בקו כ-100 רכבות נוסעים ועוד עשרות רכבות משא מידי יום. רכבת ישראל פרסמה לאחרונה ארבעה מכרזים ראשונים לביצוע הקטע הדרומי בפרויקט שיחבר בין ראש העין ללוד
רכבת ישראל ומשרד התחבורה מקדמים את מגה הפרויקט הלאומי “המסילה המזרחית”, זאת במסגרת תוכנית הפיתוח לשנת 2040, בה צפויה רכבת ישראל לבצע כ-300 מיליון נסיעות בשנה.
הפרויקט, אשר חלקו הדרומי מבוצע על ידי רכבת ישראל וחלקו הצפוני מבוצע על ידי נתיבי ישראל, כולל 64 קילומטרים של מסילה כפולה שתונח בסמוך לתוואי כביש 6, מחדרה ללוד. לאורך התוואי מתוכננות תשע תחנות נוסעים חדשות לרבות תחנת לוד צפון המתוכננת להיבנות לקראת 2040 ו-47 גשרים. הפרויקט כולו מתוקצב בכ-8.45 מיליארד שקלים.
הפרויקט יגדיל בכ-30 אחוזים את היצע הנסיעות ברשת המסילות הארצית, יעניק גמישות תפעולית לרכבת, אשר כיום נשענת רק על שתי מסילות החוף העמוסות, ויגדיל משמעותית את פוטנציאל שינוע המטענים באמצעות הרכבת. בזכות זאת ייווצרו מנועי צמיחה עסקיים חדשים, יורדו מאות משאיות מהכבישים מידי יום, תשופר הבטיחות בדרכים לצד הקטנה משמעותית של זיהום האוויר והגודש בכבישים.
עם הפעלתו של הפרויקט הצפויה לסוף שנת 2026, תגדל קיבולת הרכבות ברשת הארצית בכ-100 רכבות נוסעים ועשרות רכבות מטען נוספות, מידי יום. רכבת ישראל צפויה להפעיל במסילה המזרחית שש רכבות נוסעים בשעה, בשעות השיא.
לאחרונה פרסמה רכבת ישראל שלושה מכרזי תשתית לעבודות הכנה בקטע C בפרויקט, בין ראש העין בסמוך לכביש 531, ועד לתחנת תעופה המתוכננת במסגרת הפרויקט ממזרח לנתב”ג. קטע C כולל תכנון להנחת מסילה כפולה באורך של כ-17 ק”מ, הקמת שמונה גשרי רכבת, שדרוג תחנת ראש העין צפון הקיימת ותכנון תחנה חדשה באלעד. המכרזים פורסמו למטרת קידום זמינות והכנה וכוללים עבודות להקמת מבנה מסילה תחתון, העתקת תשתיות מים קיימות ודרכים חקלאיות, הכנה למערכות חישמול, תשתיות תקשורת רכבתית, הקמת קירות תומכים וקירות אקוסטיים. העבודות במכרזים שפורסמו כעת צפויות להסתיים בתוך כ-20 חודשים מיום התחלת העבודה עליהם.
לצד זאת, פורסם בימים האחרונים מכרז לעבודות הכנה בקטע D בפרויקט, הכולל שדרוג והכפלה של מסילה באורך 7.5 ק”מ, תכנון תחנת תעופה ממזרח לנתב”ג, הכנה להקמת תחנת לוד צפון המתוכננת להיבנות לקראת שנת 2040, והקמת גשר רכבתי מעל נחלי איילון ונטוף.
שני המקטעים הדרומיים בפרויקט המבוצעים על ידי רכבת ישראל. עלותם כ-2.95 מיליארד שקלים והם כוללים עבודה בתוואי הנדסי צפוף ומאתגר, הכולל מסילות פעילות וריכוז משמעותי של תשתיות מים ובהם המוביל הארצי וקווים של חברת “מקורות”, תשתיות חשמל ובהם קווי מתח גבוה, תשתיות, תקשורת וגז, לצד איזורי מגורים צפופים.