Site icon מקומונט לוד

ציון דרך חברתי־רפואי: “מתנת חיים” מציינת יותר מ-1,000 תרומות כליה – לוד בעשירייה הראשונה של הערים התורמות

עליה חסרת תקדים בהיענות הציבור לתרומות כליה דווקא בשנת הקורונה, ממנה גם נפטר מייסד העמותה הרב ישעיהו הבר ז”ל ♦ “אלף זה הרבה יותר ממספר עגול, זה נקודת ציון מרגשת שממחישה שחזונו של הרב הבר ממשיך לפעול, ולהציל חיים” אומרת הרבנית רחל הבר ♦ בארגון מציינים בסיפוק את מגמת העליה בכמות תורמי הכליה כאשר רק בשנה האחרונה בוצעו 182 השתלות כליה ♦ תושבת לוד שלומית נהיר מספרת על חווית התרומה האישית שלה

1000 תרומות כליה, 1000 חיים שניצלו: בארגון מתנת חיים נרגשים בימים אלו להגיע לנקודת ציון מרגשת מאוד בתולדות הארגון, של אלף תרומת כליה אלטרואיסטיות שנתרמו לחולים שחייהם תלויים בכך.

הרבנית רחל הבר יו”ר מתנת חיים: “זה רגע מרגש מאוד עבורנו ועבור כל משפחת תורמי ונתרמי הכליה בישראל. עשינו בע”ה את הלא ייאמן, ואנחנו ממשיכים בכל הכוח להוביל את תרומות הכליה בישראל. אלף זה הרבה יותר ממספר עגול, זה נקודת ציון מרגשת שממחישה שחזונו של הרב הבר ממשיך לפעול, ולהציל חיים”.

ההגעה למספר המרגש הזה לא הייתה פשוטה. הרב אברהם ישעיהו הבר ז”ל שהקים את העמותה כבר לפני יותר מעשור, הצליח לגייס בשנה הראשונה להקמת העמותה רק 4 תרומות כליה. אך ככל שהשנים חלפו והמודעות גברה, כמות תרומות הכליה עלתה משמעותית, כאשר בשנה האחרונה בוצעו 182 השתלות כליה.

תורמי הכליה האלטרואיסטים מלוד. מאז צולמה התמונה, הצטרף חבר תורם נוסף לנבחרת – “עכשיו מחכים להשלמת מניין”. צילום: באדיבות המצולמים

מדובר בהישג יוצא-דופן ברמה בינלאומית: בזכות פעילות מתנת חיים, ישראל היום מובילה את העולם בתרומות כליה אלטרואיסטיות ביחס לאוכלוסייה, והיא אחת המדינות המובילות בתרומות כליה מן החי בכלל. כל זה קורה בזכות ההיענות המדהימה של התורמים שמביעים נכונות לתרום מעצמם למען האחר, כאשר לעיתים מדובר באדם שאין להם איתו או איתה כל הכרות מוקדמת.

מה שמרגש במיוחד היא העובדה כי מפעל חייו של הרב הבר ממשיך לפעול ולהתרחב גם לעבר פטירתו הטראגית מקורונה לפני כשנה. עד לפטירתו הרב הבר הצליח להביא ל-800 תרומות כליה, וחולל מהפכה חסרת תקדים בכל הקשור לתרומות כליה מאנשים חיים. המשימה להמשיך את הפעילות הייתה אתגר לא פשוט עבור המשפחה האבלה, שמעבר לטרגדיה האדירה שניחתה עליהם, לפתחם התגלגלה גם המשימה להמשיך ולהפעיל את הארגון ולקיים את צוואתו של אביהם. אולם הגברת רחל הבר החליטה לקחת על עצמה את המשך הובלת הארגון ולהמשיך לתת תקווה למאות חולים שממתינים להשתלת כליה ולהצלת חייהם, והיא עושה זאת ובגדול.

תושבי לוד – בעשירייה הראשונה של הערים התורמות

העיר לוד נמצאת בעשיריה הפותחת של הערים בישראל ביחס בין תורמי כליה למספר תושבים. מתוך כלל תורמי הכליה, תשעה הם תושבי העיר לוד, שהאחרון שבהם, צור רענן, תרם בערב חג הפסח.

שלומית נהיר הגרה בשכונת נווה זית, היא אחת מאותם התורמים שתרמו לאדם שלא הכירו, ושיתפה אותנו בסיפורה האישי.

“נחשפתי לראשונה לאפשרות לתרום כליה, באמצעות עלונים של “מתנת חיים” שהגיעו אליי. משהו בסיפורים שקראתי שם נגע בי והתחיל “לדגדג” לי. לפני שלוש שנים, נחשפתי לפוסט שטלטל אותי. קראתי על חברה ושכנה מהעבר, אמא לשבעה ילדים, שכליותיה קרסו, והיא נזקקה לתרומת כליה.

“ראיתי שאני עומדת בכל התנאים הבסיסיים הנדרשים והחלטתי שאני אתרום לה. אבל כמה שבועות לאחר מכן פגשתי אותה במקרה, שמעתי ממנה שההשתלה עברה בהצלחה ושהיא מתאוששת ומאושרת. חזרתי הביתה בהחלטה ברורה להתחיל באופן פרקטי להניע את התהליך ולתרום למי שהעמותה תמצא ראוי ומתאים.

“ביצעתי את הבדיקות הנדרשות, ובסופו של תהליך שארך מספר חודשים, אותו חוויתי כהריון מתמשך (במובן הכי חיובי של המילה), נקבע תאריך לניתוח”.

זכיתי לתרום כליה ב”הצלבה”

הצלבה מתבצעת כאשר מועמד להשתלה “מביא” תורם שמוכן לתרום עבורו, אבל בפועל נמצא מתאים יותר לחולה אחר, ואז מבצעת “החלפה” של התורמים.

שלומית נהיר(מימין) ודורית עם איריס ויוסי מושתלי הכליה בבוקר ההשתלה. צילום: מתנת חיים

כלומר, הכלייה של שלומית הושתלה בגופו של יוסי, כאשר בתהליך מקביל, שהתרחש ממש באותו זמן, דורית, אשתו של יוסי, תרמה כליה לאיריס, שחיכתה לתרומה כשבע שנים עקב רמת נוגדנים גבוהה. “כך, תרומתי נתנה בעצם חיים, לשני אנשים, ויחד איתם למשפחותיהם” מסבירה שלומית.

שלומית מוסיפה ומספרת גם על החיבוק החם והתמיכה שזכתה לה מהקהילה בלוד. “בזמן האשפוז וההתאוששות, זכינו, לתמיכה מלאה ומחממת לב מקהילת החברים הלודאים שפינקו באוכל, ביקורים ועזרו בכל מה שהיה צריך. בצירוף מקרים, התרומה נקבע לאותו שבוע בו חגגתי יום הולדת. זה ישמע אולי מוזר, אבל הרגשתי שזו מתנה מיוחדת אותה אני מעניקה לעצמי”.

למידע על תרומת כליה אפשר להתקשר למשרד של מתנת חיים בטלפון 02-5000755. לתרומות כספיות אפשר להתקשר 2716*.