Site icon מקומונט לוד

צעירי לוד מובילים את השינוי

מחלקת צעירים ייעודית שנוסדה לאחרונה בעירייה, כפרי סטודנטים שתרמו להגירה החיובית, ושפע של מיזמים ותוכניות שמטרתם אחת – למלא את צרכיהם של הצעירים בלוד, להגביר את מעורבותם בקהילה ולגרום להם להישאר בעיר.

לוד, הממוקמת במרכז הארץ, במרחק של עשרים דקות נסיעה מתל אביב, נהנית מאפשרויות תעסוקה רבות בסביבתה. עם נתוני פתיחה מרשימים אלו, ראתה הנהגת העירייה חובה להשקיע ולעשות כל מאמץ, להעמיד את הצעירים והסטודנטים במרכז תשומת הלב, ולראות בהם משאב חברתי חשוב מאוד לחיזוק חוסנה הקהילתי של העיר ותושביה. השאיפה היא שלוד תהיה עיר שצעיריה אוהבים אותה, מחזירים לה נאמנות ותמיכה, נשארים לגור בה ומקימים בה את ביתם.

עד שנת 2013 נוהלה לוד על ידי ועדה ממונה ויזמים חברתיים שונים, חלקם הגדול מארגוני צעירים שראו בה הזדמנות והקימו בה שלוחות. התופעה המתוארת משכה באופן טבעי את ההנהלות המרכזיות של ארגונים ארציים שונים כמו החברה למתנ”סים, איילים והתאחדות הסטודנטים, מעו”ז לפיתוח מנהיגות ואחרים, לתקוע יתד בעיר, וכשראש העיר – עו”ד יאיר רביבו נבחר לפני כתשע שנים לתפקיד, המגמה הזאת זכתה בתמיכתו ועידודו.

מחלקת הצעירים נכנסת לפעולה

מתוך ראייה אסטרטגית, הוקמה בתחילת 2022 מחלקת הצעירים בתוך אגף תכנון ופרויקטים. “הבנו שאחת המטרות החשובות של העיר לוד היא מתן מענה נרחב לצעירי העיר. אנו רואים בצעירים שלנו את עתיד העיר. מהלך זה נעשה בדחיפתו של ראש העיר, על מנת לשים את הצעירים במרכז העשייה העירונית, יחד עם מחזיק התיק, חבר המועצה עמרי סער”, אומרת שירן בוקרה ג’רבי, מנהלת האגף.

בתוך כך, החלה עיריית לוד להקצות תקציבים לקידום ופיתוח צורכי צעיריה. היא ביצעה מחקרים בנושא ולאחרונה כאמור הקימה מחלקה ייעודית לצעירים בניהולו של ארז בר חיים, ההכרחית לשיטתה להובלת השינוי.

זוהי מחלקה שמטרתה לספק מענה לצעירים הנמצאים בצמתי קבלת החלטות בנוגע לעתידם, ופועלים לקדם את חיי הפרט והקהילה בעיר. המחלקה מנגישה עבורם מידע, הכוון, ייעוץ ובמה במגוון תחומי החיים: השכלה גבוהה, תעסוקה, פיתוח אישי, התנדבות, מעורבות חברתית וקידום אמנים צעירים.

הסטודנטים של תוצרת הארץ בפתיחת שנהל בלוד

“מטרת המחלקה היא לרכז את כלל התחומים הנוגעים לצעירים בעיר, החל משלב סיום התיכון, דרך השחרור מהצבא, והכוונה ראשונית לבחירת מסלולי לימודים, ליווי במהלך התואר ובצעדים הראשונים של הקריירה, ועד לחיבור הצעירים לעיר דרך פעילויות של מעורבות חברתית, ופעילויות להורים צעירים”.

למעשה, מחלקת הצעירים העירונית היא אבולוציה מתקדמת של מרכז הצעירים, שהוקם בעיר כבר ב-2014 ונחשב לאחד מהמוקדים החברתיים הפעילים ביותר בלוד.

המרכז האמור נוסד כגוף המספק מענה לכלל צעירי העיר שנולדו וגדלו בה – בתחומי ההשכלה, התעסוקה, היזמות והמעורבות החברתית, בהיבטים של פיתוח אישי וקהילתי, תוך הבנה שהפוטנציאל של צעירי העיר אינו נופל מצעירים בערים אחרות, ולכן חשוב לפעול לשילובם.

מתחברים לעשייה החברתית בלוד

מחלקת הצעירים אם כן היא תולדה של התובנה שלקיומה של מחלקת צעירים ייעודית חשיבות רבה והשפעה עצומה על צעירות וצעירים הניצבים בצומת של החלטות. ההחלטה להקמתה מהווה נדבך נוסף בתכנית האסטרטגית של עיריית לוד להפיכת אוכלוסיית הצעירים בה למשאב עירוני וככלי לצמצום הפערים בה.

“למעשה אנו פועלים משלב סיום התיכון או השחרור מהצבא, דרך כל מה שקשור לאקדמיה ולהשכלה גבוהה, תוך ליווי במהלך התואר, וסיוע בקבלת מלגות, בבחירת קריירה ותעסוקה, ועד לנושאים של הורות צעירה, פנאי ותרבות לצעירים וכמובן מעורבות חברתית”, אומרת שירן ומוסיפה כי בהמשך צפויה המחלקה להתרחב ולעסוק גם במתן פתרונות דיור ומגורים לצעירים.

באחריות מחלקת הצעירים פועל מרכז הצעירים העירוני – “התחנה” בניהולה של טוהר ג’אן, מרכז ליזמות צעירה – “קליקה לוד” שהוקמה ב-2020 בניהולה של נועה מיטל כץ, וכן כל פעילות המלגות העירוניות.

כיצד פועלת המחלקה כדי להשאיר את הצעירים בעיר ולחיזוק העיר ותושביה?

“בראש ובראשונה, מטרת המחלקה היא לסייע להפוך את העיר לטובה יותר על ידי הפיכתה לאטרקטיבית יותר עבור צעיריה וחיזוק היסודות האישיים שלהם. כלומר, בעידוד והכוונה להשכלה גבוהה, בדחיפה לתעסוקה איכותית, תוך מתן מענה לאתגרים וחסמים המלווים את הצעירים בשלבים הללו. אנו במחלקה מאמינים שמתוך חיזוק העיר וסיוע בבניית העתיד שלה נצליח לשמר את הדור הצעיר”.

חלוקת מלגות לסטודנטים תושבי לוד

בכל הקשור לעידוד ההשכלה הגבוהה בקרב צעירי לוד, מקיימת העירייה זו השנה השמינית ברציפות בהתאם למסורת שהנהיג ראש העיר יאיר רביבו, חלוקת מלגות לסטודנטים במטרה לעודד את הצעירים לרכוש השכלה אקדמאית ולחזק את מעמדה של לוד כעיר של סטודנטים. את פרויקט המלגות מרכז אגף תכנון ופרויקטים, בשיתוף עם יו”ר ועדת המלגות ומחזיק תיק ההשכלה הגבוהה, אליהו סער.

אילו פרויקטים למען הקהילה הצעירה מקדמת המחלקה?

“למחלקה מספר פרויקטים מרכזיים, וביניהם הפאב הקהילתי, המופעל ע”י מתנדבים, בני המקום, המספק לצעירים מקום בילוי עירוני. מיזם נוסף הוא פסטיבל הקולנוע החברתי, שצפוי להתקיים השנה בפעם השישית, ופועל להנגשת תרבות וקולנוע חדש ועדכני לכל שכבות הגיל”.

לכל האוכלוסיות ולכל המגזרים

ואכן, מרכז הצעירים הוא שלקח על עצמו את נושא התרבות, וייסד עבור צעירי העיר את פסטיבל הקולנוע החברתי ופתיחת פאב “התחנה”. שני המיזמים הללו הם בבחינת הוכחה לכך שללוד יש המון מה להציע בחיי התרבות שלה ובמעטפת שהיא מעניקה לצעיריה.

יודגש, כי המחלקה פועלת בקרב כל האוכלוסיות והמגזרים בעיר ללא הבדל דת. כל התוכניות מיועדות לקהל מעורב מבחינת מגזרים, ובמקרה שהמחלקה מזהה צורך, היא פותחת תוכניות ייעודיות לקהלים ספציפיים.

“במרכז הצעירים לדוגמה פועלות מספר תוכניות ייעודיות וביניהם תוכנית ‘למרחק’ לקידום תעסוקה איכותית בקרב יוצאי אתיופיה, תכנית ‘רואד’ לעידוד השכלה גבוהה בקרב צעירים מהחברה הערבית, ואנו עובדים גם על שיתופי פעולה רבים לטובת החברה החרדית בעיר”, אומרת שירן.

באיזה אופן פועלת המחלקה למעורבותם של הצעירים לעיר?

“המחלקה יוזמת ומעודדת קהילות של בני המקום לבוא ולפעול מתוך מרכז הצעירים ובתמיכת העירייה, על מנת להוציא לפועל יוזמות מקומיות. כך למשל נוצר פאב התחנה – פאב קהילתי, מופעי מוזיקה לצעירים, מגזין אומנות ועוד”.

מהם החסמים בפני מעורבות חברתית של צעירי העיר?

“צעירים רבים בלוד, כמו בכל שאר הארץ, נמצאים בשלבים הראשונים והחשובים בחייהם של בניית הקריירה ולימודים אקדמאיים, ולכן באופן טבעי פחות זמינים להתנדבויות ולמעורבות חברתית. ביחד עם תכנית המלגות העירונית, ובעזרתן של תוכניות נוספות הפעילות בעיר, אנו מצליחים לייצר אצל הצעירים את המעורבות הזו, שבדרך כלל גם נשארת לטווח הארוך”.

כפרי הסטודנטים

דוגמה נהדרת למחויבותה של לוד לצעיריה טמונה גם בכפרי הסטודנטים השונים שהקימו בעיר העמותות “איילים”, “תוצרת הארץ” ותנועת בני עקיבא. מטרת הכפרים הללו היא לחזק את האחיזה הסטודנטיאלית בעיר ולחזק את לוד ותושביה.

קהילת הסטודנטים בלוד מונה כיום מאות צעירות וצעירים ממגוון הקשת החברתית בישראל, שהבינו את הפוטנציאל האדיר של העיר המיוחדת והם ממשיכים לנהור הנה במטרה להעצים את העשייה המתמדת של העירייה בהפיכת העיר לוד אטרקטיבית לצעירים בישראל. בנוסף למגורים בלוד, הם אף חיים בה את תרבות הפנאי שלהם וחלקם עמלים בה לפרנסתם ותורמים רבות לעשייה ולרוח היצירה והצעירה בלוד.

בהתאמה, בזכות המיזמים הללו פסקה ההגירה השלילית בעצם הגעתם של הסטודנטים ללוד, ומיזם שיכון הסטודנטים בעיר מאפשר לצעירים הן אלו שגדלו בלוד והן אלו שהגיעו מכל רחבי המדינה, להישאר לפרק חיים נוסף בעיר, וכך גם גדל הסיכוי שבעקבותיו הם יבחרו להשתקע בלוד ולהקים בעיר משפחה.

“בלוד פועלים מספר כפרי סטודנטים ממספר ארגונים שונים, הנמצאים בשכונות השונות ומסייעים לייצר שם פעילויות נרחבות, ולעורר את הפעילות באזורים אלו”, אומרת שירן, “במקביל, מחלקת הצעירים פועלת רבות על מנת לגרום לצעירים לבחור ולהישאר לגור בעיר גם מעבר לתקופה הסטודנטיאלית שלהם”.

מהם היעדים המרכזיים שהמחלקה שואפת להגשימם?

“היעד המרכזי של המחלקה הוא להצליח להגיע, בדרכים שונות ומגוונות ככל הניתן, לכלל צעירי העיר ולהעמיד לרשותם את כל השירותים שהעיר מציעה. חלק דרך הכוונה והכשרות מקצועיות, חלק דרך פעילויות תרבות ופנאי, פעילויות לסטודנטים ולצעירים לקראת לימודים ועוד. לקראת שנת 2023 שמנו לעצמו למטרה להצליח ולהגיע לקהלים חדשים, אשר באופן טבעי לא צרכו עד כה את שירותי המרכז, ובכוונתו להשקיע מאמצים רבים על מנת להגיע לאותם הצעירים”.