Site icon מקומונט לוד

ראיון מיוחד | מנהלת תיכון דרכא בלוד, איילה קליין: “93% מהתלמידים שלנו זכאים לתעודת בגרות מלאה”

כ-50% מתלמידי כיתות ח’ בעיר לוד, נכנסו בשנה האחרונה ללמוד בתיכון דרכא המצליח ב’גני אביב’ • 458 תלמידים ותלמידות לומדים בתיכון ו-93% מכלל המסיימים, זכאים לתעודת בגרות מלאה, זאת לאחר שרק לפני 6 שנים עמד אחוז הזכאים על 47% בלבד • המוטו של מנהלת המוסד, הוא להאמין באדם, ולהעניק לו כלים להיות תלמיד ואזרח תורם • בכיתות, לומדים בעזרת אייפדים אישיים, אך הכתיבה – במחברות. כך משלבים חדשנות, רלוונטיות עם ערכי מוסף חינוכיים לחיים.

בלב ליבה של שכונת גני אביב בלוד שוכן לו קמפוס רחב מימדים של תיכון דרכא ע”ש מקסים לוי, המאכלס 458 תלמידים ו-64 אנשי צוות ומנהלה. הוא הוקם בשנת 2004, לפני כ-16 שנה. 2 מבנים גדולים ומטופחים ובהם 17 כיתות לימוד נעימות.

את המוסד מנהלת בהצלחה רבה וביד רמה איילה קליין (52), נשואה ואם ל-3 ילדים, המתגוררת בנס-ציונה. היא בעלת תואר ראשון ושני וכן קורס מנהלים. לקליין, וותק של 21 שנה בתחום החינוך, בחטיבה עליונה.

איילה קליין. “להאמין באדם, ולהעניק לו כלים להיות תלמיד ואזרח תורם”

אוכלוסיית תיכון דרכא מגוונת ומגיעים אליו מכל רחבי העיר, לא רק משכונת גני אביב. במוסד לומדים גם 10% מהחברה הערבית, 10% מהקהילה האתיופית, יוצאי חבר העמים ועוד. קליין מחייכת ואומרת, כי “התלמידים שלי דומים ל’לוגו’ של עיריית לוד – ‘פסיפס של תרבויות'”.

חדשנות, מצוינות ומבט קדימה

הערך המרכזי שמובל במוסד החינוכי וחשוב למנהלת – הוא מצוינות. הערך בא לידי ביטוי בתחום הפדגוגי, החברתי והערכי. “זאת התרבות הבית ספרית”, מציינת קליין. “לחנוך את התלמידים שבכל תחום שיעסקו בו, הם יעשו את הטוב שהם יכולים לתת ושתמיד ינועו קדימה – ממטרה למטרה. אני מלמדת אותם שאין קשה, אין עצירה – מביטים קדימה וממשיכים”. פעם בשבוע נפגשת המנהלת עם קבוצת מצטיינים במשרדה, שם הם משוחחים על הצבת מטרות, מהו מצטיין, למה שווה להיות מצטיין.. ולבסוף היא מעניקה להם מטרה קבוצתית ואישית.

ערבות הדדית ושוויון הזדמנויות לכל תלמיד. שר החינוך בביקור בתיכון דרכא

בדרכא, שמים דגש מיוחד על פדגוגיה חדשנית. לכל תלמיד יש אייפד שקיבל במימון עיריית לוד ורשת דרכא, אותו הוא לוקח לביתו בכל סוף יום לימודים, עד סוף כיתה י”ב. ההורים משלמים על המכשיר סכום סימלי ועל ספרי לימוד. “הכתיבה של התלמיד היא רק במחברת” מדגישה קליין, “אנו לא זונחים את זה”. האייפד הופך את הלמידה למתוקשבת, לחדשנית ורלוונטית. התלמיד מקבל ערך נוסף -שמירה על החיים האישיים ועל כלים שמקבל, אך בסופו של יום הוא נמדד על ההישגים וההבנות שלו.

המוטו – אמונה במורה ובתלמיד

ה’אני מאמין’ של המנהלת הוא – האמונה באדם, במורה ובתלמיד. “אני מאמינה שבכל איש חינוך ובכל תלמיד יש ניצוץ שנמצא אצלו, והתפקיד שלי הוא לתת להם פלטפורמה להיות גדולים יותר ולצמוח יחד עם הצבת מטרות. חשוב לי שהמורים ישכילו, ישתלמו – כמו שחשוב שהתלמידים יוציאו תעודת בגרות איכותית, יתגייסו לצבא ואף יהיו אזרחים מועילים ומשכילים”. היא מוסיפה: “מאחר ויש בי את האמונה באדם, מאוד חשוב לי לא לוותר. ולא משנה, אם העומד מולי הוא איש חינוך או תלמיד, אני דבקה במטרה ולא מוותרת – כי זו הדרך להצלחה בעיני”.

החלום – פרס חינוך ארצי

חלומם של כל מנהל ומנהלת הוא הצלחת המוסד בו הם עומדים בראשו ומובילים אותו ליעדים אשר הציבו עבורם. לפני כשנתיים, קיבל בית הספר ‘פרס מחוזי’ ואחראית לו המנהלת הקודמת, מלי אליאס. כעת, קליין חותרת להביא לכך שתיכון דרכא בלוד הקרוי ע”ש ראש העיר לשעבר מקסים לוי ז”ל, יקבל את פרס החינוך הארצי, וזאת בכדי להוקיר את עבודתם הנפלאה של הצוות והתלמידים שהם אלו שמביאים את התוצאות. “מאוד חשוב לי”, היא אומרת, “להוביל את ביה”ס למקום של ערכים וערבות הדדית”.

סוד ההצלחה – לתת את הנשמה

הנה שני נתונים מעניינים על תיכון דרכא הלודאי: הראשון, 50% מכלל התלמידים מסיימי כיתות ח’ בעיר, שוחרים לפתחו של בית הספר ומגיעים ללמוד בו. והשני, לא פלא – אחוז הזכאות לבגרות מלאה מקרב התלמידים עומד על 93%.

ראש העיר יאיר רביבו ומ”מ יוסי הרוש עם שר החינוך הרב רפי פרץ בכניסה לתיכון דרכא באירוע פתיחת שנה. צילום: עיריית לוד

הצלחה זו מגיעה בזכות השקעה רבה. והנה סיפור הממחיש את הרצון של ההנהלה, להעניק לתלמידים הצלחה. “בשנה שעברה הבחנתי בתלמידה אשר בשלב מסוים ויתרה ולא רצתה יותר ללמוד. בתחילה, לא הבנתי מדוע. לאחר בדיקה מעמיקה, גיליתי, כי אותה תלמידה הייתה זקוקה לעבוד בשעות הערב בכדי לכלכל את משפחתה, ולכן בשעות הלימודים הייתה עייפה ולא מרוכזת. בהתערבות של רשת דרכא והרשות המקומית, התגייסנו לעזרת התלמידה, והענקנו להוריה תמיכה כלכלית בכדי שבתם תוכל להשקיע את זמנה וראשה בלימודים. סוף הסיפור הוא – שאותה תלמידה סיימה בגרות מלאה איכותית והתגייסה לצבא”. קליין עוצרת, נושמת וחותמת: “בעיניי, זהו סיפור הצלחה מדהים ומרגש, שלולא ההתערבות שלנו – היא לא הייתה מסיימת את התיכון”.

קליין מבקשת לנצל את הבמה לדברי תודה: “אני מוצאת חובה נעימה להודות לראש העיר – עו”ד יאיר רביבו, לממלא מקומו ומחזיק תיק חינוך – יוסי הרוש, ולמנהל אגף החינוך שלום עזרן, וכן למשרד החינוך ולהנהלת רשת דרכא, על העזרה, התמיכה וההשקעה בכל ימות השנה בבית ספרנו”.

בחירות למועצת התלמידים בדרכא

שגרירים ומצטיינים

בית הספר מוביל פרויקטים אישיים עליהן עמלים, המורים והתלמידים בתמיכה ועידוד המנהלת. הראשון: ה’שגרירים הצעירים’ – בו התלמידים לומדים להיות שגרירים של מדינת ישראל. הם לומדים יחסים בינלאומיים, על מוסד האו”ם, עמידה מול קהל, חידוד האנגלית לרמה גבוהה,  הסברה של ישראל ועוד. בתום הפרויקט הנמשך כשנתיים – התלמידים יטוסו לאחת ממדינות אירופה, במימון עיריית לוד ורשת דרכא, שם הם ייפגשו עם השגריר ישראלי, דיפלומטים מקומיים ועוד. הפרויקט השני – ה’מצטיינים’. פעם בשבוע, נפגשת המנהלת עם תלמידים שעתידים לקבל תעודת ‘מצטיין מנכ”ל’ משרד החינוך ומשוחחת עמם. בעזרת דרכא, הם אף מסיירים באוניברסיטה, משתתפים בהרצאת אורח שמעשיר אותם במידע ועוד.

המסר – להציב מטרה

קליין מסיימת ומבקשת להעביר מסר לתלמידיה: “אל תוותרו לעצמכם אף פעם ובשום מצב. תמיד תציבו מטרות חדשות. בכל שנה להציב יעד ולהגיע אליו ואז לעבור לשלב הבא – זאת הדרך להצלחה”.