Site icon מקומונט לוד

רביבו בכנס לוד: “ישנם אתגרים גדולים במגורים מעורבים”

כנס לוד הראשון, שהופק ע”י מרכז סיור ולימוד בשבילוד ונערך ביום חמישי האחרון, בהשתתפות ראש עיריית לוד יאיר רביבו וחבר מועצת העיר עבד אזברגה ניפק לא מעט התבטאויות ונתונים מפתיעים על הדו-קיום והיחסים המאתגרים בערים המעורבות, אך גם הצהרה משותפת: “אירועים בטחוניים לאומיים אינם מצליחים לזעזע את מרקם החיים בערים שלנו”.

לראשונה, ותחת חסות עמותת התיירות ‘בשבילוד’ נערך כנס לוד הראשון לקהילות ומורשת.

מטרת הכנס היא להעלות לסדר היום סוגיות מרכזיות בתולדות העיר לוד ומרחב השפלה, שהיו לאבני דרך היסטוריות, לאומיות ותרבותיות. הכנס עסק בין היתר בהתיישבות יהודים לצד נכרים, בצל תמורות דתיות שלטוניות ופוליטיות. וכן במורשת הקרב ומוסר המלחמה בצל הקרב על שחרור העיר בתש”ח.

>>רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לדף הפייסבוק של מקומונט לוד<<

בכנס התקיימו מושבים המתחברים לעיר על פני תקופות שונות. כששיאו של הכנס היה פאנל ראשי הערים המעורבות, אשר כינס על במה אחת את ראש עיריית לוד עו”ד יאיר רביבו, ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, ראש עיריית רמלה, מיכאל וידל וחבר מועצת העיר לוד עבד אזברגה ונערך בהנחייתה של העיתונאית אמילי עמרוסי.

הסכמה נדירה בין היהודים והערבים. צילום: אביחי טבק

ראשי הערים הציגו נתונים מעניינים ואתגרים איתם הם מתמודדים ביומיום כקברניטי ערים מעורבות כגון: חוק המואזין ושיתופי פעולה בין מגזרים. את מרכז תשומת הלב תפס הנתון הלא רשמי הבא: בלוד, כמו בערים מעורבות אחרות, ידועים מדי שנה על עשרות זוגות מעורבים יהודים-ערבים. ייתכן ויש מי שמברך על כך.. אך בנושא זה, באופן חריג, גם על במת האירוע הובעה הסכמה מצד לצד לכך שזהו גבול שמנהיגי הציבור בערים המעורבות אינם מעוניינים לחצות.

בהקשר למטרדי הרעש מהמואזין ציין ראש עיריית לוד יאיר רביבו כי “מי שבוחר לגור בעיר מעורבת נדרש במידה מסוימת לוותר. השאלה היא רמת הוויתור של כל צד. וכאן נדרשת מידת הוויסות שלנו כמובילי העיר.”

כנס לוד. צילום: עמיחי לנגפלד

בנוסף לפאנל סוער זה, נערכו במהלך הכנס עוד מספר מושבים מרתקים ובהם מושב היסטורי-ארכאולוגי-חברתי המספר על העיר בתקופת המשנה, בה שימשה לוד לעוגן לישוב היהודי בארץ ישראל שלאחר חורבן בית שני.

מושב אשר ציין 70 שנים למבצע דני ואשר במהלכו שוחררה העיר. בו עלו לדיון סוגיות בנושא מוסר הלחימה ומה באמת קרה באותו קרב לשחרור העיר?

הכנס הופק ע”י מרכז סיור ולימוד ‘בשבילוד’ בשיתוף עיריית לוד והגרעין התורני בעיר, כחלק מאירועי 70 שנים לשחרור העיר. רועי תנעמי, מנהל מרכז סיור ‘בשבילוד‘ בירך את משתתפי הכנס הרבים והזמין אותם להצטרף לתכניות וסיורים נוספים החוקרים ומעמיקים בסיפורה של הארץ.

>>רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לדף הפייסבוק של מקומונט לוד<<