Site icon מקומונט לוד

רביבו: “להפוך את המועצות הדתיות לגוף עירוני כמו ייתר השירותים שעיריה מעניקה”

בעקבות הפסקת כהונתם של הממונים על המועצות הדתיות התכנסה היום השדולה לשיפור שירותי הדת בראשות ח”כ מתן כהנא לכנס מיוחד – “המועצות הדתיות לאן?” בין הדוברים בכינוס היה גם ראש העיר לוד יאיר רביבו שאמר “המדינה כשלטון מרכזי לא יודעת לנהל את הפרט. לכן צריך להחזיר את הכח לידי הרשויות”. בלוד ישנה מועצה דתית ממונה ולא נבחרת ומייצגת כבר למעלה מ-7 שנים.

 

באירוע כינוס השדולה לשיפור שירותי הדת שנעראך היום במשכן הכנסת בהתאם להנחיות הקורונה השתתפו רבנים, חברי כנסת, ראשי ערים, חברי מועצות דתיות ואנשי מקצוע בתחום שירותי הדת. את העיר לוד ייצג ראש העיר יאיר רביבו אשר מכהן בנוסף לתפקידיו גם כיו”ר ועדת הפנים של מרכז השלטון המקומי.

את הכנס פתח, יו”ר השדולה, ח”כ מתן כהנא (ימינה) שאמר כי הכנס נערך לאור המשבר החמור אליו נקלעו המועצות הדתיות לאחר שבשבוע שעבר תם תוקף המינוי האוטומטי על ידי שר הדתות ולמעשה, באופן חוקי החל מתחילת החודש בערים בהן המועצה הדתית היא מועצה ממונה, כמו בעיר לוד, אין מועצה מכהנת כרגע.

בהמשך הדברים סקר היועץ המקצועי של השדולה עו”ד עמיחי פילבר את הקשיים ביישום החוק למינוי המועצות הדתיות. קשיים שנמשכים כבר עשרות שנים. פילבר הדגיש כי בכל פתרון צריך לשמור את האופי ההלכתי של שירותי הדת, התאמת השירותים לאופי האוכלוסייה המקומית ושמירה על מסגרת תקציב יעודית לטובת שירותי הדת.

יאיר רביבו. צילום: דוברות

בשלב זה התייחס גם ראש עיריית לוד, ויו”ר ועדת הפנים של מרכז השלטון המקומי, יאיר רביבו לדברים וביקש לנצל את ההזדמנות שנוצרה על מנת לבטל את השיטה הנהוגה ולהכפיף את כלל שירותי הדת העיר באופן ישיר לעירייה: “המדינה כשלטון מרכזי לא יודעת לנהל את הפרט,” אמר רביבו, “לכן צריך להחזיר את הכח לידי הרשויות. בסופו של דבר כשיש בעיות פונים לראש העיר. המצב בו יש לך אחריות ואין לך סמכות כראש עיר בתחום שירותי הדת הוא לא סביר. לכן ההצעה שלנו היא להפוך את המועצות הדתיות לגוף עירוני, שחבריו ימונו בידי מועצת העיר ומנהליו ייבחרו במכרז, כמו ייתר השירותים שעיריה מעניקה.

“כל עוד שירותי הדת של האזרחים נמצאים בניהול הרשות המבצעת לא נצליח לשפרם”. הוסיף ראש העיר.

את הישיבה סיכם היועץ המקצועי של השדולה, עו”ד עמיחי פילבר שאמר כי “יש הסכמה כללית ששירותי הדת הם לא רק עניין של הציבור הדתי ושהמצב לא יכול להמשך כך, כיון שאי אפשר ליישם את המנגנון של החוק. יש הסכמה שצריך לנתק את שירותי הדת מהפוליטיקה במובן הרע של המילה, ולחזק את ההובלה ע”י ההנהגה המקומית. למשרד לשירותי דת יש מקום חשוב כרגולטור, ובכל פתרון צריך לקחת בחשבון את ההיבטים הכלכליים של השינויים הארגונים.”

עוד הוסיף עו”ד פילבר כי “הבעיה של שירותי הדת קיימת גם ברוב הרשויות בהן אין מועצה דתית ורואים תוצאות טובות כשיש נכונות של ראש הרשות ושיתוף פעולה עם הרב המקומי. אני מאוד מאמין שהכח יבוא מבחוץ וקורא למרכז לשלטון מקומי לכנס פורום רחב ומגוון שיגבש הצעה מעשית לפתרון הבעיה, ועד שיהיה שינוי אני מציע למרכז לשלטון מקומי לפעול כדי להסדיר את מתן שירותי הדת בכל הרשויות שאין בהן מועצה דתית ולהראות שהדבר אפשרי”.