Site icon מקומונט לוד

שירין נטור חאפי: “כשתלמיד שלי הופך למורה בבית ספרנו – זאת ההצלחה שלנו”

בית הספר הערבי למדעים והנדסה נווה שלום. צילום: מקומונט לוד

בקמפוס רחב הממדים של התיכון הערבי השוכן בלב שכונת הרכבת – שוקדים על לימודיהם 1,362 תלמידים, שחלקם יהיו בעלי התואר האקדמאי הראשון במשפחתם • הוא נוסד בשנת 2009 והחל את דרכו עם 150 תלמידים ו-10 מורים • נתוני האקלים במוסד, מראים עד כמה שהתלמידים והמורים מרגישים שבית הספר מאפשר להם צמיחה ומעניק להם מוגנות • לדבריה של שירין נטור חאפי, מנהלת התיכון הערבי אורט למדעים ולהנדסה בלוד, “אחת ההצלחות של התיכון, הוא שתלמידים בוגרים הפכו למורים בין כותלי הכיתות המרווחות והמתקדמות”.

בשכונת הרכבת, השוכנת בצדה הדרום-מערבי של העיר לוד, שוכן תיכון אורט למדעים ולהנדסה בו לומדים בני האוכלוסייה הערבית, המונה 1,362 תלמידים הפרוסים ב-49 כיתות מרווחות, מהן 5 כיתות של החינוך המיוחד. בכניסה לשטח בית הספר, העין נתפסת ומבחינה ביופי, בסדר ובניקיון המאפיינים את המוסד. ההשקעה בו בפרט וברכוש ככלל, היא חלק מהערכים והחינוך שיונקים ומקבלים התלמידים.

ביה”ס, שהחל את דרכו בשכונת רמת אשכול לפני 11 שנה כתיכון הממלכתי הראשון של האוכלוסייה הערבית בלוד עם 150 תלמידים ו-10 מורים – קיבל תמיכה רחבה מהעירייה, משרד החינוך בתקופתו של השר לשעבר גדעון סער, מאיר ניצן – שהיה יו”ר הוועדה הממונה, ראש העיר עו”ד יאיר רביבו שכיהן באותם ימים כמנכ”ל העירייה, והגזבר ציון הדר שהאמין בהצלחת המוסד מראשית הקמתו. כיום, הזכאות לבגרות בקרב תלמידי בית הספר הגיעה ל-54%.

מנהלת ביה”ס, שירין נטור חאפי. “היחס לכל תלמיד בתיכון, הוא כבן יחיד”.

בשנת 2009 נכנסה לתפקידה שירין נטור חאפי כמנהלת, ועד היום, היא זו שמובילה אותו שנה אחר שנה. שירין (45), נשואה ואם ל-3 ילדים, נולדה ומתגוררת בעיר לוד. בוגרת תואר וראשון בספרות ערבית, וזו השנה ה-24 שלה בעבודתה בתחום החינוך אותו נושמת מהרגע שהיא מתעוררת ועד שנרדמת. את דרכה כמורה וכמחנכת התחילה בבית ספר אורט היהודי בלוד – כמורה לספרות, שם לימדה 14 שנים. עד עצם היום הזה, כששירין פוגשת בתלמידיה היהודים מהעבר, היא מתרגשת לראותם, כשהם מצליחים בחייהם.

כל תלמיד – יהלום

כלל תלמידי המוסד יודעים כי הערך המרכזי בבית הספר הוא האחריות – הן האישית והן החברתית. “מה שמייחד אותנו”, אומרת שירין המנהלת, “הוא תחושת השליחות שאנו נושאים כלפי התלמידים והאחריות שאנו מרגישים”.

“כאשת חינוך, אני מאמינה שזו שליחות. אני מאמינה שהתפקיד שלנו – המחנכים, הוא לדעת לזהות את היכולות של התלמידים ולאפשר להם לצמוח, להתפתח ולהגשים את עצמם. אנחנו כמו מלטשי היהלומים שיודעים לזהות ולגלות בעדינות רבה, ועם הרבה מאוד סבלנות לחצוב באבן כדי לקבל בסוף הפעולה המאומצת – ‘תכשיט’ זוהר ויקר ערך”.

תלמיגי אורט למדעים ולהנדה בחצר בית הספר.

היחס לכל תלמיד בתיכון, הוא כבן יחיד. האכפתיות של הצוות המקצועי להרגשה, הצלחה ואושר התלמיד – הן סיפור של אחווה. בכניסה לבניין ובסמוך לחדר המזכירות והמנהלת, ניצב לו ‘עץ אשוח’ לרגל השנה האזרחית החדשה, וזאת – עבור 3 תלמידים ו-7 מורים נוצריים בלבד השוהים בבית הספר, בכדי שירגישו חום ואהבה וכמשפחה בין כלל האוכלוסייה.

תלמידי ביה”ס הפכו למורים ואנשי צוות מן המניין

שירין משתפת ואומרת: “החלום שלי, הוא לראות את התלמידים בבית ספרי מסוגלים לשנות את המציאות שלהם ולדאוג תמיד לאחר. לא רק לעצמם. אני מאמינה בהם וביכולות שלהם לייצר דיאלוג פורה וחיובי עם השונים מהם ולא רק עם הדומים להם”.

“שנת הלימודים נפתחה בתיכון בהתרגשות עצומה, כאשר בוגרים של בית הספר הפכו לאנשי צוות מן המניין. האגר, הפכה מתלמידה מצטיינת למחנכת ומורה בתחום הביולוגיה, עביר הפך למורה אהוב במתמטיקה, נסים התחיל כמורה לחינוך גופני, איה החלה בתפקיד הלבורנטית, ואימאן ואיקראם נהיו סייעות בחינוך המיוחד. “זו הגשמה של החלום והחזון שלי – שהתחיל לפני 11 שנים עם הקמתו של בית הספר”.

הסוד להצלחה – שיתוף פעולה

בית הספר מאמין שתוכניות הלימוד הבלתי פורמליות ושיתופי הפעולה הם חלק חשוב בסיכוי ההצלחה של התלמידים.

קשר חם ולבבי בין התלמידים והמורים

“לכן”, אומרת שירין, “אנחנו גאים להיות חלק ממיזם ‘תובנות בחינוך’ שחושף את בית הספר והתלמידים לגורמים שונים במגזר העסקי ולמיזמים חברתיים ייחודיים ומטפח את ערך ההתנדבות בבית הספר. למשל: מזה 9 שנים, מתנדבים מ’מכון ויצמן’ באים להתנדב בבית הספר וללמד מדעים ומתמטיקה, או קבוצת סטודנטים ממיזם ‘שאגי’ שבאים ללמד עברית וללמוד ערבית”.

בנוסף למתנדבים הפרטיים שבאים ללמד אנגלית בהובלת יואל אדמי שמארגן את פעילות המתנדבים, הן בבית הספר והן מחוצה לו, ישנם תלמידים שנוסעים למשרדי HP אינדיגו בנס ציונה, למפגשים אישיים ועזרה בלימודים.

המנהלת מבקשת להוסיף ומציינת לשבח פרויקטים נוספים שהם מאוד גאים להשתתף בהם. “שיתופי הפעולה שלנו עם בתי ספר יהודים בלוד ומחוץ ללוד, לצד פרויקטים של יזמות עסקית בשיתוף תעשיידע ו-HP אינדיגו ומצוינות לימודית כמו לימודי רפואה בבית חולים שניידר לילדים”.

האקדמאי הראשון במשפחה

בתמונה החינוכית שקיבל בית הספר ממשרד החינוך – נתוני האקלים מראים עד כמה שהתלמידים והמורים מרגישים שבית הספר מאפשר להם צמיחה, מעניק להם מוגנות וחושף אותם לתכנים מעבר לתכניות הרגילות.

לפני כשנה, תלמיד התיכון, חסן ג’רירי – קיבל את אות המתנדב הארצי, פרס המוענק מטעם משרד החינוך לתלמיד ערבי שנבחר מכל הארץ ובולט בתחום המעורבות החברתית. חסן מייצג באישיותו את רוח בית הספר וחתירה למצוינות חברתית ולא רק לימודית.

המנהלת נואמת בכנס בהיכל הפיס השוכן בשטח התיכון

“התלמידים שלנו הם הכי מיוחדים”, אומרת המנהלת. “הרבה מאוד מתלמידי בית הספר יהיו למעשה בעלי התואר האקדמי הראשונים במשפחה שלהם. זה לא מובן מאליו מבחינתי. כיום יש מקרב בוגרי בית הספר שני תלמידים שסיימו לימודי רפואה ועוד כ-20 סטודנטים לרפואה. בנוסף, ישנם סטודנטים לסיעוד, שלושה שמסיימים השנה לימודי הנדסאי בניין ובעקבותיהם יש עוד 20 תלמידים הלומדים באותו מסלול – ומבחינתנו זה הישג אדיר”…

המסר: תעריכו – תהיו מוערכים

רגע לפני סיום הריאיון, המנהלת פונה אל תלמידיה, ומשתפת אותם ואת קהל הקוראים במסר האישי שלה אל התלמידים: “אדם ללא הערכה עצמית – לעולם לא יוכל לזכות בהערכה מצד אחרים. ולכן, זו האחריות שלכם כלפי עצמכם, להאמין בעצמכם, לקבוע ולהציב חלומות ולשאוף לשנות את המציאות שלכם לטובה ולעולם לא להיכנע לה”.

“האזנה והצטיינות”. שיעור בתיכון

“אני מבקשת להודות לראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, לממלא מקומו ומחזיק תיק החינוך יוסי הרוש, למנכ”ל העירייה אהרון אטיאס וכן לשלום עזרן, מנהל אגף החינוך בעירייה ולרשת ‘אורט’ – על התמיכה המלאה בי ועל הליווי מיום כניסתי לתפקידי, אותו אני ממלאת ביראה, וכמובן – לצוות ההוראה של בית ספרנו, שבלעדיו – ההצלחה הייתה בלתי ישימה.

“מעל גבי במה זו אני רוצה למסור את הערכתי ותודתי – להורים שלנו, בני הקהילה הערבית בלוד, שתומכים בבית הספר ואשר לאורך השנים האמינו בנו ורשמו את ילדיהם לתיכון, ועמדו לצדנו גם במצבים קשים, וכן לחברי המועצה הערבים הפועלים להצלחתנו בכל ימות השנה”.