Site icon מקומונט לוד

תוכנית ניר צבי: האם שוכחים את גני אביב

תוכנית “ניר צבי” המתוכננת במערב העיר, עוררה כצפוי עניין רב בקרב תושבי גני אביב, בהיותה אחת התוכניות הגדולות המקודמות על ידי עיריית לוד בהמשך לשכונת גני אביב, במסגרת הסכם הגג האסטרטגי עליו חתמה עיריית לוד עם ממשלת ישראל. 

כזכור, עם אישורה של הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ”ל), להפקיד את התכנית להתנגדויות, הנחה ראש העיר עו”ד יאיר רביבו, לקיים הליך של שיתוף ציבור עם תושבי גני אביב להצגת עיקרי התכנית, בהשתתפות חברי הנהלת העירייה וחברי מועצת העיר, גורמי ההנדסה בעירייה, הנהלת כלכלית לוד ומתכנני התכנית, זאת במסגרת שקיפות העשייה ושיתופם בתהליך.

ואכן, במפגש שהתקיים לפני כארבעה חודשים, גדשו מאות מתושבי השכונה את אולם מתנ”ס גני אביב, כדי לשמוע, להתעדכן ולשאול. ראש העיר עו”ד יאיר רביבו, הציג את עיקרי התכנית יחד עם צוות המתכננים והאדריכלים, וביחד רשמו את הערות התושבים לתוכנית המוצעת. “תסמכו עליי, נעשה את הכי טוב עבורכם” הבטיח ראש העיר.

בשבוע שעבר, הגישה עיריית לוד את התנגדויותיה לתכנית, בין היתר בהתאם להערות תושבי גני אביב, תוך שהיא מדגישה כמובן שהיא רואה חשיבות גדולה בתוכנית זו וכי היא תומכת בהמשך קידומה תוך קביעת שינויים נקודתיים שעלו כאמור, במהלך הפקדתה לעיון הציבור. עוד הדגישה העירייה כי רובע מגורים חדש זה הינו חלק בלתי נפרד מבסיס הצמיחה העירונית ומתהליכי חיזוק איתנותה הכלכלית של העיר, והוא מהווה נדבך משמעותי בהסכם הגג של לוד.

“כפי שהבטחתי בכנס שיתוף תושבי גני אביב בתכנית ניר צבי, אני מזמין את כל המעוניין לעיין בהתנגדות העירייה ובה נלקחו בחשבון הערות התושבים ובמסגרתן שמירת האינטרס העירוני לפתח את העיר, לשפר דיור, וליצור שכונה ירוקה ומודרנית ומצד שני לא לפגוע בתושבי גני אביב”, ציין ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו. “זו התנגדות מנומקת וראויה, ושם כללה העירייה גם את דרישתה שקידום כביש 200 הוא תנאי לקידום התכנית, כמו כן הורדו גובה הקומות באזורים שהפריעו לתושבים וכן עשרות הערות מקצועיות ותכנוניות שיבטיחו את הקמתה של אחת השכונות היפות, הירוקות והמתוכננות במדינה”.

את ההתנגדות המפורטת של העירייה ניתן למצוא באתר העירייה (באנר בעמוד הראשי: “לוד מאוד –הסכם גג אסטרטגי 2017” כותרת המסמך: “התנגדות עיריית לוד לתכנית הרובע המזרחי (תמל 1053)”. 

מאות מתושבי גני אביב בכנס שיתוף תושבים שהתקיים לפני כארבעה חודשים במתנס גני אביב. צילום באדיבות דוברות עיריית לוד

“מי שיקרא בעיון את המסמך יבין שיש פה מישהו שדואג לתושבים, בניגוד להתנגדויות אחרות שמטרתן לעצור לגמרי את השכונה החדשה וביחד עם זה את כל מאות מיליוני השקלים שאמורים לפתח את אזור מערב העיר בתשתיות, ספורט, תרבות ואיכות סביבה”, ציין ראש העיר יאיר רביבו.

באשר להתנגדויות שהגישו תושבים מהשכונה הטוענים כי אין מקום להקים שכונת ענק חדשה בעוד שמרכז העיר אינו מפותח, מציינת עיריית לוד כי הסכם הגג של העיר מגדיר מנגנונים ברורים לחידוש ושדרוג מרכז העיר וכי קיימת קורלציה בין בניית יחידות דיור חדשות לבין תקציבים לחידוש מרכז העיר. למעשה, עבור כל שיווק של יחידת דיור חדשה העיר מקבלת תקציב לפארקים, תשתיות ומוסדות ציבור במרכז העיר. על מנת שתקציבים אלו יהיו משמעותיים ויחוללו שינוי נדרש מסה של יחידות דיור חדשות על מנת שתהיה מסה של תקציבים לחידוש מרכז העיר. צפי התקציבים למרכז העיר אשר יגיעו מהשכונות החדשות ובעיקר שכונת ניר צבי הינו כ2.5 מיליארד ₪. בנוסף, 10% מיחידות הדיור בשכונות החדשות יוקצו ליזמים לטובת השגת כדאיות כלכלית בפרויקטים של התחדשות עירונית. כלומר, ללא השכונות החדשות אין היתכנות כלכלית לעשות התחדשות עירונית שכידוע הינה פקטור משמעותי בחידוש מרכז העיר. למעשה, שכונת ניר צבי הינה המנוף הכלכלי העיקרי לחידוש מרכז העיר.

יצוין כי רובע זה תוכנן בראייה אחת עם שכונת גני אביב, ובתוך כך הוא מספק פתרונות תחבורתיים בנגישות מידית למערכת הצירים הבינעירוניים, אפשרויות תחבורה ציבורית נרחבות וכן מענה למשפרי דיור מהשכונה שמבקשים לשפר את תנאי המגורים שלהם ולהישאר בעיר לוד.

צריך לזכור שמול המתנגדים הידועים לעירייה, ישנם אלפי תושבי שכונות גני אביב ו-80 אלף תושבי העיר לוד כולה שתומכים בתכנית ומברכים על חיזוק העיר בשכונות חדשות במקביל לשיקום וחידוש העיר הוותיקה.

גני אביב על רקע השטחים העצומים להקמת תכנית ניר צבי. צילום באדיבות דוברות עיריית לוד

באשר לטענה שהתכנית החדשה סותרת את תכנית המתאר של העיר, מציינת העירייה כי תוכנית המתאר של לוד הוכנה בעת שכיהנה בעיר ועדה ממונה אשר לא ידעה לשקף את צרכי התושבים העיר. למעשה, תוכנית המתאר הישנה על עקרונותיה לא כוללת מנגנוניים כלכליים והנדסיים למימוש התוכנית והתוכנית אינה ברת יישום. יתרה מכך, התוכנית מעכבת ומונעת את פיתוח העיר בכך שהיא מגבילה עלייה לגובה ומונעת סיכוי להתחדשות עירונית. לאור האמור החליטה הנהלת העיר לבטל את תוכנית המתאר המופקדת ולערוך תוכנית חדשה אשר תכלול את השכונות החדשות ותקבע מנגנונים ישימים על פי עקרונות הסכם הגג לחיזוק מרכז העיר במקביל לפיתוח יח”ד בשכונות החדשות.

עוד מציינת העירייה כי התכנית החדשה המוצעת קובעת מערך שטחים פתוחים נרחבים בעלי נגישות גבוהה, בהם 194 דונם ‘שטח ציבורי פתוח’ בפיתוח אינטנסיבי, ו-102 דונם בייעוד ‘שטחים פתוחים’ בפיתוח אקסטנסיבי תוך שמירה על ערכי הטבע הקיימים בתחום התוכנית. היקף שטחים אלו מספק מענה לצרכי הפנאי והנופש הפנים שכונתיים הצפויים על פי התקנים המחמירים ביותר של מערכת התכנון. מעבר לכך התכנית תשפר את המצב הקיים בכך שבעת מימושה תוסר חומה החוצצת כיום בין שכונת גני אביב לשטחים החקלאיים ומונעת גישה אליהם, בכדי לאפשר פעילויות פנאי וספורט כגון ריצה ורכיבה על אופניים.

יצוין, כי התוכנית שומרת על חורשת האקליפטוסים אשר עתידה להישאר בתחום התוכנית ולשמש כפארק מרכזי אשר ישרת הן את שכונת גני אביב והן את תושבי השכונה החדשה.