Site icon מקומונט לוד

תקנות חוק פינוי בינוי החדש – מה זה אומר?

מאת: אדיר קינן, מנכ”ל כח נדל”ן התחדשות עירונית

השבוע חתם שר המשפטים על התקנות לחוק פינוי בינוי, המפרטות את ההוראות הנוגעות לביצוע כנס דיירים, מסמך הצעת יזמים, פרוט לוחות זמנים, עקרונות התמורה ועוד

בין היתר, בהתאם לתקנות החדשות, במהלך הכינוס על היזם למסור לבעלי הדירות מידע בדבר סוג העסקה המוצעת , כולל לוחות זמנים משוערים, עקרונות התמורה והבטוחות, עלות התחזקה הצפויה והעליה הצפויה בעלויות הארנונה בבית המשותף החדש ומידע נוסף כולל זכויותיהם של קשישים ושל אנשים עם מוגבלות.

אדיר קינן. צילום: פרטי

עבור כח נדל”ן והחברות המובילות את התחום כמובן שאין חדש בתקנות ועל פי רוב כלל ההוראות החדשות יושמו באופן מלא אף לפני שהפכו ל”חוק מחייב”.

אז עבור מי נועדו התקנות?

אחת הבעיות הגדולות איתן מתמודד שוק הנדל”ן בתחום ההתחדשות העירונית מאז ומתמיד היה פעילותם של “קבלני חתימות”, מאכערים ולעיתים שרלטנים של ממש שהיו מגייסים ייפויי כח מדיירים במתחמים המיועדים להתחדשות אך לא כדי להגיע לפרוייקט עומד בפועל – אלא על מנת לגייס “נתח משמעותי” של דיירים ולסחור בהם כנגד החברות היזמיות הרציניות, כאילו היו עבדים שבעליהם סוחר בגופם וזכויותיהם ולהם אין שום חזקה בו.

עתה, בעקבות התקנות החדשות לא יוכלו אותם מאכערים להחתים את הדיירים אלא רק חברות גדולות שיתארגנו באופן רציני ומקצועי ויהיו מסוגלות לעמוד בכל התנאים ותחת הביקורת והאישור של הרשויות המקומיות, בד”כ באמצעות המינהלות להתחדשות עירונית, שיפקחו על הכנסים והתגבשות נציגויות הדיירים.

כנס דיירים של כח נדל”ן ברמלה, בחודש שעבר. צילום: כח נדלן

הדבר צפוי לפתוח צוואר בקבוק משמעותי שתקע עד היום אינספור פרויקטים של התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ, ולצערי – בעיקר בערים ובשכונות הכי קשות, איפה שהדיירים בחוסר נסיונם ודווקא מתוך האמון והביטחון שנתנו באחרים גרמו עוול לעצמם.

אני שמח על החלק הקטן שהיה לי בהצפת הנושא והבאתו לכדי גיבוש התקנות החדשות  של משרד המשפטים וכולי תקווה שדיירים נוספים יזכו כמה שיותר מהר להגיע אל הנחלה – והמנוחה.

כותב המאמר הוא אדיר קינן, בעלים ומנכ”ל חברת כח נדלן התחדשות עירונית. החברה נוסדה בשנת 2017 על ידי אדיר קינן במטרה ליזום ולבצע פרויקטים של בנייה והתחדשות עירונית בדגש על ערי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית, שכונות מצוקה מוחלשות ומתחמים מורכבים שיזמי הנדל”ן הקיימים לא העניקו להם פתרון ולא היו מעוניינים להיכנס אליהן. לחברה צבר פרויקטים קיים ועתידי של למעלה מ-5,000 יח”ד בכל רחבי הארץ.