Site icon מקומונט לוד

תשלום מיסים בעת מכירת נכס 

מיסים 

כל מי שמוכר נכס מודע לעובדה שהוא אמור לשלם מיסים, אך בדרך כלל הוא לא יודע אילו מיסים עליו לשלם ומה יהיה ההיקף שלהם. לכן קיימת חשיבות רבה להיעזר בליווי משפטי של עורך דין מקרקעין אשר בודק את הנתונים האלו עבור הלקוחות שלו באמצעות שמאי מומחה. גובהם של מיסים כמו שבח המשולם למשרד האוצר ומיסי היטל השבחה אשר משולמים לרשות המקומית הם נגזרת של ערך המכירה. לכן עורך הדין מעניק למוכרים אומדן של סך המיסוי על פי סכום המכירה של הנכס. במקרים רבים מדובר בסכומים גבוהים מאד המגיעים לעשרות וגם למאות אלפי שקלים. זו הסיבה שעורכים מראש תחשיב מוערך של כל אחד מהתשלומים ולאור הסכומים הגבוהים נוצר לא אחת מצב שבעלי הנכסים מחליטים בסופו של דבר לא למכור את הנכס. 

הדוח הנכון והמדויק ביותר עבור סכום המיסוי יתבצע על ידי שמאי מקרקעין בתל אביב כיוון שהוא מכיר את כל נושא המיסוי מכל היבטיו ולכן הוא יוכל לתת ללקוחות את הסכומים הקרובים ביותר למציאות. מס שבח הוא % 25 מתוך הרווח שנותר לבעל הנכס לנוכח העובדה שהוא קנה את הנכס במחיר מסוים ולאחר כמה שנים מכר אותו במחיר אחר וזאת לאור העלייה המטאורית במחירי השוק של הנכסים בתל אביב ובערים אחרות. היטל השבחה מוטל על בעלי נכסים שלאורך השנים קיבלו היתרי בנייה ולאור זאת הם ביצעו שינויים בבית, כמו לדוגמה הוספת מרפסת או הוספת ממ”ד. עבור התוספות האלו שמעלות את שווי הבית, יש לשלם אחוז מסוים לרשות המקומית. 

קרדיט תמונה: Canva

תחשיב של עלויות נלוות כולל מיסים 

בעלי דירות שמעוניינים למכור את הדירה שלהם, מתכננים בדרך כלל לרכוש דירה אחרת. קטנה או גדולה יותר, בסביבת מגורים אחרת וכו’. התחשיב הכספי שלהם הוא לייעד את הכספים שיתקבלו בגין הנכס הנוכחי עבור הנכס החדש. אך כאשר המיסוי הוא מאד גבוה, הנתח הכספי שנשאר בידיהם של המוכרים הוא קטן באופן משמעותי ולכן זה עשוי לשנות את התוכניות שלו. 

שכר טרחה לגורמים נוספים 

מעבר לנושא מיסים יש עלויות נלוות נוספות כמו שכר הטרחה לאנשי המקצוע, שמאי מקרקעין, עורך דין מקרקעין, מתווך ועוד. בעל הנכס אמור לבדוק היטב את כל הנתונים ולהגיע לתחשיב שבאמצעותו הוא יוכל לקבל החלטות.

מס רכישה בעת קניית דירה חדשה 

מעבר לתשלום מיסים עבור הדירה שנמכרת, יהיה על הלקוח לשלם גם מס רכישה עבור הדירה שהוא רוכש. בהתאם למדרגות המס שעליהן החליט משרד האוצר, על פי השווי של הנכס שנרכש יהיה על הרוכש לשלם מס רכישה תוך 30 יום. 

לעיתים מדובר בשווי נמוך ולעיתים מדובר בשווי גבוה שנקבע עקב קריטריונים שונים כמו אם מדובר בדירה שנייה או שלישית של הקונה ואז גובה המס יהיה בשיעור % 5 שהוא ערך משמעותי מתוך סכום העסקה.