Site icon מקומונט לוד

אאורה ושיכון ובינוי יקבלו למעלה מ-50 מיליון שקלים מהמדינה לטובת התחדשות עירונית בלוד

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על החברות היזמיות שיזכו במענקים בסך 51,277,000 ש”ח, בנוסף למאות דירות אותן יבנו וימכרו בשוק החופשי, וזאת לטובת ביצוע התחדשות עירונית בלוד.

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בהובלת שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, הכריזה על החברות היזמיות שזכו במענק השלמת כדאיות כלכלית לביצוע התחדשות עירונית ב-2 מתחמים שונים בלוד. המענקים למתחמים אלו עומדים על סך של כ-51 מיליון ₪. סכום נוסף של כ-80 מיליון ₪ יוענק לחברת מטרופוליס לטובת שני מתחמים בשכונת קריית משה ברחובות.

שכונה בלוד. צילום: מקומונט לוד

המהלך מתבצע לצד תהליך דומה אותו הניעה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בתקופה האחרונה בערים בפריפריה, סמוכות גבול ועם סיכון גבוה לרעידות אדמה. במסגרת זאת, לטובת סבסוד מתחמי פינוי בינוי באשקלון, פירסמה הרשות קול קורא למענקים ליזמים בתקציב של 110 מיליון ₪, מתוך 600 מיליון ₪ שאושרו על ידי הממשלה למטרה זו. בערים בסיכון סייסמי גבוה, בהן גם אלו השוכנות על גבולה הצפוני של המדינה, אותרו 110 מתחמי פינוי בינוי, אשר תכנונם החל, ומימושם יתאפשר לאחר מכן באמצעות מענקים ממשלתיים.

קביעת סכומי המענקים למתחמים שנבחרו נעשתה בהתאם לבדיקה שמאית שביצעה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ומטרתם לשפר את הכדאיות הכלכלית של מתחמים אלה, באופן שיאפשר את ביצוע פרויקט ההתחדשות. מדובר על שכונות המאופיינות בערכי קרקע נמוכים, כך שחידושן באמצעות פרויקטים של פינוי בינוי, בהעדר סיוע ממשלתי, לא מתאפשר. מהלך זה מהווה צעד נוסף בהפעלת המודל של השלמת כדאיות כלכלית באמצעות מענק כספי, ולא באמצעות הקצאה פיזית של קרקע משלימה כפי שהיה בעבר, לאחר שנמצא כי המודל החדש מאפשר את מתן הסיוע הממשלתי באופן יעיל, מדויק ומהיר יותר, ביחס להקצאת קרקע.

את התכניות החלות על המתחמים בלוד קידמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשיתוף עם העירייה והמינהלת להתחדשות עירונית. מדובר בתכנית רחבת היקף, אשר מציעה בנייתן של 3,650 יחידות דיור, וזאת במקום 982 יחידות דיור הקיימות בהן כעת. המתחמים אשר זכו למענק הפעם כוללים 136 יחידות דיור קיימות אשר ייהרסו ובמקומן יוקמו 450 יחידות דיור חדשות. התכניות חילקו את השכונה למתחמי משנה, המאפשרים לכל קבוצת דיירים להתארגן ולבחור יזמים שונים בהליך תחרותי.

כאמור, החברות הזוכות בקולות הקוראים בלוד הן שיכון ובינוי ואאורה ובקרית משה הן מטרופוליס.

צילום: מקומונט לוד

לדבר שר השיכון והבינוי יצחק גולדקנופף, “קידום ההתחדשות העירונית משמעו מתן פתרון למשבר הדיור ושיפור איכות החיים והביטחון של תושבי הארץ. תושבי השכונות יקבלו בתים חדשים, באיכות חיים מודרנית, וגם תתאפשר צמיחתה של אוכלוסיית השכונות, במענה לביקוש הדירות בערים אלו. בימים אלו חשיבותה של ההתחדשות העירונית רק מתחדדת, ועידודה עומד כמטרה מרכזית על שולחני.”

אלעזר במברגר, מנכ”ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הסביר: “המענקים עליהם הודענו היום ליזמים הזוכים, יאפשרו כעת את התקדמות פרויקטים אלה משלב התכנון, לבניה ואכלוס. מדובר על מיזמים גדולים, בהיקף של שכונה שלמה, שחידושם ישפיע באופן דרמטי על איכות חייהם של אלפי תושבים שסבלו מתנאי דיור נחותים ואף קשים. אנו מממשיכים בקידומה של מדיניות ברורה לפיה גם מקומות שאינם כלכליים בראיית כוחות השוק, ונדרשים לסיוע ממשלתי כתנאי הכרחי לחידושם, יזכו לסיוע זה ולא יישארו מאחור. מדיניות זו מאפשרת לנו כיום לקדם את מימושם של מתחמים רבים בערים כדוגמת אשקלון, אילת, קריית שמונה, חצור הגלילית, צפת, טבריה, בית שאן ועוד, ערים אשר לא היו על מפת ההתחדשות העירונית לאורך שנים רבות, וישנו את פניהן בשנים הקרובות.”