Site icon מקומונט לוד

התנגדות לצו ירושה או צוואה

credit: canva

ענייני צוואות וירושות עוסקים ברכוש אשר אדם הותיר אחריו לאחר מותו ומוסדרים בחוק הירושה התשכ”ה- 1965. הרכוש של הנפטר מורש באמצעות צוואה שהוא מותיר ובה הוא קובע מה יעשה ברכושו לאחר מותו. אם הוא לא מותיר אחריו צוואה הרי שקרוביו של הנפטר יירשו אותו על פי דין. לצורך מימוש הירושה או הצוואה יש צורך בצו קיום צוואה או ירושה. לעיתים יש צורך גם לבטל צו קיום צוואה או ירושה ממניעים שונים וחשוב להכיר את המניעים השונים ולהבין כיצד לפעול בהתאם לכל מניע. אין ספק שכדאי להיעזר בכל ענייני ירושות וצוואות עם עורך דין ירושות וצוואות מקצועי ומוסמך בתחום, אשר יסייע לכם במגוון היבטים שונים לרבות איתור צו ירושה, הגשת התנגדות לצו צוואה, מימוש של צוואה או ירושה על פי דין ועוד. את עורך הדין יש לבחור בקפידה, רק לאחר שמבררים היטב כי מדובר באיש מקצוע מנוסה ומקצועי.

למה יש צורך לבטל צו ירושה או צוואה?

כאשר מדובר על ביטול צו קיום צוואה או ירושה, קודם כל חשוב לדעת כי יש להגיש את ההתנגדות לרשם הירושה תוך 14 יום מרגע הפרסום כל עוד לא ניתן הצו. לאחר אותו זמן, כל התנגדות תועבר לדיון בבית המשפט לענייני משפחה על מנת שהוא יכריע בעניין. למרות שברגע מתן צו ירושה יש לו תוקף של פסק דין מחייב וסופי, הרי שקיימת אפשרות חוקית לתיקון או ביטול של צו ירושה או צוואה על ידי רשם הירושה או במקרים ספציפיים על ידי בית המשפט. החוק מתיר את תיקון או ביטול צו ירושה, רק כאשר עולות עובדות או טענות חדשות שלא היו ידועות בעת מתן הצו. כמובן שהדבר יעשה בהתאם לשיקול דעתו של הרשם או בית המשפט ואין הם מחויבים להתייחס לטענות אשר לא הייתה מניעה להעלות אותם בשלב מוקדם יותר. בית המשפט יכול לבחון האם העיכוב בהגשת הטענות היה מוצדק או לא.

איזה תנאים בית המשפט והרשם שוקלים במקרים של התנגדות לצו צוואה או ירושה?

התנאים שהרשם לענייני ירושה או בית המשפט לענייני משפחה יבחנן במקרה שבו תוגש התנגדות לצו ירושה או צוואה הם: האם מדובר על טענה או עובדה חדשה אשר לא הייתה קיימת בטרם מתן צו הירושה או הצוואה, האם במידה והעובדה או הטענה החדשה הייתה מובאת בפני הרשם או בית המשפט בזמן המתאים היא הייתה משפיעה על מתן הצו וכן, האם המבקש הציג בפני בית המשפט או הרשם את הטענה או העובדה החדשה בהזדמנות הראשונה שהייתה לו ובצורה סבירה. כאמור, לרוב בית המשפט ידחה במקרה כזה שבו היה עיכוב, אך לא באופן גורף וההחלטה נתונה לשיקול דעתו. חייגו עכשיו: 077-510-0268