Site icon מקומונט לוד

אסטרטגיה חדשה לישראל מבית היוצר הלודאי

האלוף בדימוס דורון רובין, בסדנת “אלפרדו” לאזרוח תחקירי קרבות והפקת לקחים: “מאז שבתחילת שנות החמישים של המאה שעברה עיצב דוד בן גוריון את האסטרטגיה הישראלית, לא עוצבה בישראל אסטרטגיה רלבנטית, למרות השינויים בנסיבות. הגיע הזמן לעשות זאת!”

בשבוע שעבר התקיים בספריית הציבורית “לדורות” בלוד, מפגש ראשון של “סדנת אלפרדו” לאזרוח תחקירי קרבות והפקת לקחים, שעסק במשך שלוש שעות באסטרטגיה של מדינת ישראל – בעבר, בהווה ובעתיד. מדובר בסדנה של אנשי ביטחון ואקדמיה בכירים הפתוחה לציבור הרחב,  המתקיימת אחת לחודש ודנה בנושאי הביטחון המרכזיים של מדינת ישראל.  את הסדנה מנחה הפילוסוף הביטחוני וההיסטוריון הצבאי ד”ר אורי מילשטיין. המשתתפים  בסדנה לא רק  מאזינים לניתוחים מרתקים על נושאי ביטחון אלא גם מוזמנים להביע את דעתם, והמומחים מתייחסים לדבריהם. כך נוצרת אפשרות יחידה בישראל לציבור הרחב לא רק לשמוע את המומחים אלא גם להשפיע עליהם ישירות.

בארבעת השנים האחרונות התקיימו מפגשי הסדנה במכון ז’בוטינסקי בתל אביב.  מנהלת הספרייה “לדורות” אמיליה קודיש, בברכת ראש העיר  עו”ד יאיר רביבו, הצליחה להעביר את מפגשי הסדנה ללוד. מפגשים אלה מצולמים בווידאו, מצונזרים ע”י הצנזור הצבאי, עוברים עריכה, עולים לרשת האינטרנט ביוטיוב  ובעיתון האינטרנטי הפופולארי “מחלקה ראשונה –News1” בעריכת יואב יצחק, ובאתר האינטרנט של הספרייה “לדורות”.

אלי סער (שני משמאל) עם הביטחוניסטים הבכירים.צילום דוברות עיריית לוד

את המפגש הראשון בלוד בשבוע שעבר פתח ממלא מקום ראש העיר לוד, אלי סער, המשמש גם כיו”ר איגוד האקדמאים בתעשייה האווירית וכמחזיק תיק ההשכלה הגבוהה בעירייה.  סער ציין כי הוא מתרגש  שסדנה כה חשובה בנושא הכי מרכזי בישראל מצאה לה משכן בלוד. את דיוני הסדנה פתחו בהרצאות מרשימות האלוף בדימוס דורון רובין שפיקד בעבר על חטיבה 35 של הצנחנים ותת אלוף בדימוס אמציה חן (פאצי)  שפיקד בעבר על “סיירת שקד”. שניהם התוו  קווים עיקריים לאסטרטגיה ישראלית ראויה להווה ולעתיד שתתאים לאיומים החדשים על ישראל.

בדיון הכללי אחרי הרצאות הפתיחה השתתפו בין השאר אלוף משנה בדימוס ד”ר עמיר בר-אור המלמד נושאי ביטחון ואסטרטגיה בחוג למדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים; המתמטיקאי ד”ר מיכאל ברונשטיין שהיה בעבר קצין בלוחמת טילים בברית המועצות; הרב מוטי ארגמן מביתר עילית ואביתר בן צדף, עורך לשעבר של כתב העת “מערכות”. את הדיון סכמו הקצינים הבכירים.

המפגש הבא אמור להתקיים ביום חמישי 25 בפברואר בספרייה הציבורית  “לדורות” בשעה 18:30. המפגש יעסוק במלחמה שבין צבא סדיר של מדינה ריבונית לבין ארגוני גרילה לא מדינתיים כמו דאע”ש, חיזבאללה וחמ”ס. את הרצאות הפתיחה יישאו חבר הכנסת, השר וראש השב”כ לשעבר אבי דיכטר, ותת אלוף בדימוס צורי שגיא-שינקין שפיקד בעבר על המרד הכורדי בעיראק.

לתושבי לוד זאת הזדמנות לקחת חלק פעיל בבמה מרכזית בנושאים מדיניים וביטחוניים במדינת ישראל, ולהשפיע בכך על השיח הציבורי בישראל שיש לו הדים דרך הסייבר בעולם כולו. הציבור מוזמן.