Site icon מקומונט לוד

בונה להם חדר

חשיבותם של פרויקטים קהילתיים שכולם תרומה ונתינה היא עצומה, קל וחומר על רקע משבר הקורונה: קבלו הצצה לבית מיוחד, עבור משפחה עם צרכים מיוחדים, ששודרג לאחרונה במסגרת הפרויקט החברתי-קהילתי ‘חדר משלהם’ כאן אצלנו ברמלה.  

אם נעצום עיניים ונדמיין כיצד חוו את שנת 2020 המאתגרת גם כך אוכלוסיית החיילים הבודדים, נשים ונערות שיצאו ממעגל הזנות והסמים וילדים שהוצאו מבתיהם בצו בית משפט סביר שהתמונה שתעלה לכולנו בראש תהיה קשה וכואבת במיוחד.

מירי בלבול, שגדלה והתחנכה ברמלה, ולימים הפכה לאחת מאושיות ההום סטיילינג המובילות בישראל, בחרה להמשיך לעזור כמו בשמונה השנים האחרונות לאותם אלה שהחיים טרקו בפניהם את הדלת במסגרת פרויקט התנדבותי- קהילתי אותה יזמה הנושא את השם ‘חדר משלהם’. היא ותלמידי ביה”ס ‘סקולה’ שבבעלותה המשיכו ליצור, לשפץ, לחדש ולאבזר את חדריהם של אלה שזקוקים יותר מהכל ליד מכוונת, אכפתיות ותמיכה ברחבי הארץ וגם כאן ברמלה.

בלבול מאמינה שחללים מטופלים, צבע, אור ואביזרים עושים את שלהם ויש בהם את הכוח לרומם וגם לשקם במקרים מסוימים. אלה שזכו בחדר חדש מספרים מצידם שהמחווה המרגשת מפיחה תקווה ומציפה את חייהם באור חדש ובהיר הרבה יותר. בימים אלה השיקה במסגרת אתר giveback- מחזירים לקהילה פרויקט גיוס המונים בעזרתו, כך היא מקווה, יגויסו כספים לעשרות פרויקטים קהילתיים חדשים שיתקיימו במהלך 2021: “מיטה נוחה, ארון בגדים, קירות צבועים ותאורה תקינה, דברים שנראים למרביתנו טריוויאליים לחלוטין, לגמרי אינם מובנים מאליהם עבור אחרים”, כך היא מסבירה בראיון שערכנו עימה. “ברחבי ישראל חיים כיום עשרות אלפי גברים, נשים, בני נוער וילדים שעבורם בית הוא בגדר חלום בלתי מושג ומטרת הפרויקט החשוב הזה הוא לספק להם סביבה מכבדת ומכילה, דבר שהם ראויים לו כל כך”.

תמונה מתוך דירתה של סיגל לוי ברמלה. עיצוב תלמידות סקולה בהנחיית מירי בלבול. צילום: נויה שילוני חביב
בלבול (משמאל) ותלמידות סקולה בפעולה. צילום: אלבום פרטי

בזמן שהקורונה שינתה תכניות לכולנו וגרמה להקפאה ולביטול פרויקטים רבים בלבול המשיכה לשדר עסקים כרגיל: “בחרתי לא ליפול למקומות של עצב, שביזות וחרדה. כמו כולם השבועיים הראשונים היו סוג של שוק גם עבורי אבל אחרי שהסתגלתי לסיטואציה החדשה והבנתי שהיא לא הולכת לשום מקום בקרוב בחרתי לנצל את הסגר הראשון ליצירה ופיתוח פרויקטים וקונספטים חדשים”.

כך, במהלך הסגר הראשון והשני המשיכה בלבול ליזום ולקדם פרויקטים התנדבותיים חדשים. מהבולטים שבהם הוא מיזם צו 8 למעצבות במסגרתו התנדבו מעצבות “סקולה” לייעץ וללוות מרחוק משפחות , הורים וילדים ולעזור להם לשדרוג את חדרי הילדים בעזרת דברים קיימים בבית. בערב המימונה החליטה שלא לוותר על המסורת המשפחתית ארוכת השנים, חברת לראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות שם היא גרה כיום, והוציאה לכוחות הבטחון, החיילים ואנשי מגן דוד אדום שעשו אז לילות כימים מאות מגשים עמוסים באלפי מתוקים.

בחודשים האחרונים קידמה בלבול מספר פרויקטים מקומיים: כך למשל, עם היוודע על סיפורי ההתעללות המחרידים בגן טולי ברמלה שזעזעו במשך שבועות מדינה שלמה חברה לאשת ראש העיר אירית וידל ודאגה ש-24 חדרי הפעוטות בבתים ישודרגו ויהפכו למקום מפלט ראוי ומלטף. לאחרונה שידרגה יחד עם תלמידיה את דירתה של סיגל לוי, בת ה-41 , אם יחידנית לילדה בת 8 ובן שנתיים-שניהם על הספקטרום האוטיסטי, אפוטרופוסית גם על שני אחיה, האחד מהם בעל צרכים מיוחדים החולה גם באפילפסיה קשה.

צילום: נויה שילוני חביב

זוהי הפעם השנייה בה בלבול נרתמת לשדרג את דירתה של סיגל. לפני כשמונה שנים זו היתה הדירה בה גרה עם אביה, שנפטר מאז, יחד הם טיפלו באחיה שאחד מהם עבר מאז לבית חולים ומוגדר כצמח. השיפוץ בזמנו יצר בסיגל פרץ של תקווה. היא בחרה לצאת למסע של יצירת חיים והביאה לעולם את ביתה הבכורה. לפני כשנה וחצי עברו בני המשפחה לדירת עמידר נגישה על מנת שהאח יוכל להתנייד על כיסא גלגלים. בלבול ותלמידי סקולה נרתמו לייצר עבורם סביבת מגורים חמה, מלכדת ומתפקדת שתספק לילדה ואחיה מרחב מחיה לו הם ראויים.

“החיים רצופים התמודדויות אבל גם לימדו אותי שהם חזקים מהכל”, מספרת סיגל ימים אחרי הכניסה לדירה המשודרגת. “לפני כ-9 שנים, גרנו אני, אבא ושני האחים בדירת 2 חדרים קטנה ולא נגישה מה שהקשה מאוד את הטיפול באחי. המפגש עם מירי והצוות באותה תקופה היה משנה חיים. קשה להסביר את המעבר מחיים בסביבה צפופה וקודרת למרחב מחייה מאורגן, מטופח ואוורירי. פתאום יכולנו לתפקד כמשפחה, לאכול יחד, להתלכד ויותר מזה הוא רק חיזק אצלי את הרצון לדבוק בחיים ולהביא לעולם שני ילדים בהפריית מבחנה. לפני כשנה קרו כמה אירועים משמעותיים-פעלתי כדי שנוכל לעבור כולנו לדירה מעט יותר גדולה וחשוב מהכל, נגישה מכיוון שאחי מתנייד על כיסא גלגלים. זכיתי לעזרה של אנשים טובים בהם מיכאל וידל- ראש העיר של רמלה, וגם של מירי והצוות שנרתמו לחולל מהפך בדירה החדשה, אליה עברנו אני, הילדים אחי בעל הצרכים המיוחדים ואח נוסף שעוזר לי במשימה. לצערנו הרב אבא נפטר ולא זכה לגור בדירה החדשה”.

מירי בלבול. צילום: סלי בן אריה
צילום: נויה שילוני חביב

במסגרת השיפוץ חדרו של אחיה המוגבל של סיגל טופל בקפידה והפך לנגיש מכל הבחינות, ומותאם לתרחישים השונים כך למשל הוא חופה פרקט- אלמנט אסתטי שכם בולם זעזועים בעת נפילה ומאפשר התניידות קלה יותר. “הצבעוניות והאביזרים השונים בחדר נתנו מקום רחב לתחביביו ולאהבותיו, שכן נכותו אינה מגדירה אותו”, מסבירה בלבול. “הבחור הצעיר והמקסים הזה משוגע על בית”ר ירושלים, ולמרות שהגון המזוהה עם הקבוצה הוא צהוב בוהק, המעצבות שילבו אותו בחוכמה ובמינונים נכונים, שישמרו עליו רגוע ופונקציונלי כאחד”.

גם חדרה של סיגל המשותף לה ולילדיה עבר מהפך משמעותי. “בתכנון הקודם ישנו שלושתם ביחד במיטה נפתחת אחת, ובפועל היא לא נהנתה באמת מפינה משלה, וויתרה על עצמה לטובת הנוחות של הילדים”, מציינת בלבול. “בחדר החדש המעצבות התעקשו ליצור עבורה אזור אינטימי משלה. הן הכניסו מיטת קומותיים עבור הילדים והקצו לה מיטה משלה. בנוסף, הקפידו לעשות הפרדה בעזרת פינות ייעודיות, שהוגדרו בעזרת צבעוניות וחומריות שונה”.

 

 

מטרת פרויקט גיוס המונים ‘חדר משלהם‘ הינה גיוס תקציב ל-25 פרויקטים חדשים, חשובים ומרגשים שהם כ-125 חדרים חדשים לאוכלוסיות מוחלשות. אלה יצטרפו ליותר מ-350 פרויקטים שבוצעו עד כה. בין התשורות שמציע המיזם: פגישות יעוץ, הרצאות וסדנאות בתחום ההום סטיילינג ליחידים וחברות, השתלבות בצוותי הביצוע של הפרויקט- נתינה כפולה וסיפוק כפול.

הפרויקט מבוצע בשיתוף עמותת “מתן משקיעים בקהילה” והתרומה מוכרת לצרכי זיכוי במס.