Site icon מקומונט לוד

בטיחות בעבודה עם מלגזות – 5 כללי ברזל

כאשר עובדים עם מלגזה או כל כלי רכב כבד אחר, חשיבות הבטיחות עולה שבעתיים. צריך להיות ערים למתרחש בסביבה הקרובה ולפקוח עיניים היטב – להביט לצדדים, לוודא שהמפעיל חגור בחגורת הבטיחות וכמובן לא לעזוב את המלגזה כאשר הקלשונים במצב מורם.

אז איך באמת צריך להתנהל בצורה בטיחותית עם מלגזה? פנינו למומחים של אסיף הנדסת מלגזות, וקיבלנו 5 עצות בטיחות מעשיות שחובה להכיר וליישם.

  1. להדריך את המפעילים

המוסד לבטיחות וגהות בארצות הברית מעריך שבכל שנה נגרמות 35,000 פציעות חמורות ו-62,000 פציעות קלות כתוצאה ממלגזות. מעבר לכך, לפי נתוני לשכת הסטטיסטיקה בעבודה בארצות הברית – 96 עובדים אמריקאים נהרגו בסיטואציות המערבות מלגזות בשנת 2015.

מדריך בטיחות שפורסם על ידי משרד העבודה והתעשייה של מדינת וושינגטון, מצהיר מפורשות שעובדים ללא הכשרה נאותה וידע בתפעול מלגזות – וכן מפעילי מלגזה המתפעלים מלגזות בצורה חסרת אחריות – הם בעלי סיכון גבוה לגרימת פציעה או מוות. התחייבות לבטיחות מתחילה עם הכשרה מקצועית. מפעיל מלגזה ללא הכשרה עלול להיות מסוכן לא פחות מנהג רכב רגיל ללא רישיון.

באחריות המעסיק לוודא שכל מפעיל של כלי רכב כבד יידע כיצד לתפעל את הרכב בצורה בטיחותית. בכל השכרה מומלץ לשלב בין הדרכה פורמלית  – כגון הרצאות פרונטליות וחומר כתוב – ובין אימון מעשי לצד הערכת ביצועים במקום העבודה. מפעילי מלגזות חייבים להכיר את ההבדלים בין סוגי המלגזות השונים, וכיצד יש לתפעל כל סוג ודגם בצורה הבטיחותית המותאמת עבורו.

ההנחה המרומזת היא שאם עברת הכשרה על מלגזה מסוג מסוים, אתה יודע כיצד לתפעל מלגזות מכל סוג. בפועל זה לא מדויק, מכיוון שככל שעולים במשקל המלגזות – כך צורת התפעול משתנה מעט מכלי לכלי ויש לתת על כך את הדעת.

תמונה באדיבות: pixabay
  1. לבצע בדיקות בטיחות

יש לחייב מפעילי מלגזות לבצע בדיקות מקדימות טרם ביצוע כל עבודה, כאשר תחילה יש לבדוק את הרכיבים הניתנים לניטור ללא מנוע פועל.

נקודות הבדיקה צריכות לכלול בעיקר את הרכיבים הבאים:

כדאי ומומלץ לא להגיע למצב שבו מלגזה חבוטה רק מחכה לעינו הפוקחת של מפקח, שיזהה את התקלות כבר ממרחק של 12 מטר. הכינו תוכנית בדיקות מסודרת עם מועדים מוגדרים היטב לביצוע.

  1. להכיר את המיכון ואת הכללים

למרות שרכב פרטי ורכב כבד המיועד להרמה דומים במספר דקויות, בסופו של דבר הם שונים מהותית אחד מהשני.

כלי רכב כבדים הם:

מומלץ עד חובה לחגור חגורת בטיחות בכל תפעול של מלגזה. פספוס של חגירת החגורה עלול להסתיים בזריקת המפעיל מתוך כלוב המלגזה בשעת סיבוב, מה שיגרור פציעה קשה או אפילו מוות. מפעיל המלגזה תמיד חייב להיות ער לסביבתו/ה באזור העבודה, בעיקר משום שהמשא על גבי המלגזה מסתיר חלק ניכר משדה הראייה.

כדאי מאוד לשמור על קשר עין עם העוברים והשבים באזור העבודה (או לפחות להיות מודעים וערים לנוכחותם). הנה כמה המלצות שיסייעו לעשות זאת ביעילות:

  1. להבין את “משולש היציבות”

מרכז הכובד של מלגזה לא עמוסה (היכן שכל משקל הרכב מתרכז שווה בשווה), נמצא בדרך כלל גבוה יותר לעומת כלי רכב רגיל. הוסיפו על כך גם את משקל המשאות עצמם, שמגיעים עם מרכז כובד משלהם, ונוצר מצב שבו ברגע שהם מורמים מהרצפה – מתקיים מרכז כובד משותף לכל המאסות הללו. לעיתים מרכז כובד שכזה יכול אפילו “לרחף” במרחב שסביב המלגזה והמשאות, ולא בתוך המאסות עצמן.

מלגזות בנויות על גבי מערכת מתלים תלת ראשית, שהפיזיקה שלה דומה למשולש. נקודות התמיכה קיימות בשני קצות הסרן הקדמי, ועוד נקודת תמיכה אחת הנמצאת במרכז הסרן האחורי. כל המערכת הזו יחד יוצרת “משולש יציבות”, שבתוכו חובה על המפעיל להישאר בזמן שהמלגזה נמצאת בתנועה.

ישנם מספר גורמים שעלולים לגרום למלגזה לסטות ממשולש היציבות, ובהם משא לא יציב, כבד, רחב או גבוה מדי; האצות והאטות חריגות; נסיעה בסיבובים במהירות רבה מדי וכן תנאי שטח קשים. הנה כמה טיפים שיסייעו לכם למנוע מהמלגזה להתהפך:

  1. להכיר את עומסי הרכב

מומלץ שכל מפעיל מלגזה יבדוק את העומסים המותרים, טרם העמסת המשאות על הרכב; זאת על מנת לוודא שיציבות המשא ומידותיו יאפשרו נסיעה בטוחה. כאשר מניעים את המלגזה לקראת הרמת המשא, יש לנוע בצורה ישרה מול המשא האמור ולפתוח את הקלשונים ככל האפשר טרם הכנסתם תחת המשא. אל תעמיסו יתר על המידה וודאו שהמשא נמצא בדיוק במרכז.

לפני שאתם מרימים את המשא, הטו את התורן מעט אחורנית ולאחר מכן הרימו את המשא קלות עד להתנתקות מהשטח. לצורך העמסת משאות על משטחים, מומלץ להרים כל משא מעל למשא התחתון בהפרש של 10 סנטימטרים (4 אינצ’ים) – ואז להניח. כמו כן ודאו שהמשאות הכבדים לא יוצבו מעל לקלים יותר.

זקוקים להדרכה בנושאי בטיחות מלגזות?

פנו לאסיף הנדסת מלגזות בפתח תקווה: 03-9309172