Site icon מקומונט לוד

בין הדין פסק: סגן ראש עיריית לוד לא יקבל שכר

על פי חוק, הסמכות לאשר שכר לסגן ראש עיר נתונה למשרד הפנים, שעל פי הכללים מאשר שכר באותה קדנציה לסגן ראש עיר שהחליף סגן קודם, ובלבד שמדובר בהחלפה אחת בלבד במהלך הקדנציה. אולם במקרה של חבר מועצת עיריית לוד לשעבר מאיר אסולין, זו כבר הייתה החלפה שניה בתפקיד, לאחר שההחלפה הראשונה הייתה על פי הסכם רוטציה כאשר ממן נכנס במקום סגן ראש עיר קודם. כיוון שכך, על פי פסיקת בית הדין האזורי לעבודה, מדובר היה בחילוף שני ולכן משרד הפנים דחה את הבקשה לאשר לאסולין שכר.

סגן ראש העיר עו”ד מאיר אסולין, בזמן כהונתו (ארכיון). צילום: עיריית לוד

 >> לקריאת פסק הדין המלא לחצו כאן <<

בתביעה שהגיש מאיר אסולין נגד העירייה ומשרד הפנים, הוא טען כי ההחלפה הראשונה הייתה על פי הסכם רוטציה, ואילו ההחלפה השנייה הייתה בשל התפטרות, ולכן מדובר בשני אירועים שונים שאין לקשור בינהם, אלא יש לספור כל החלפה בנפרד. עוד הוא טען, כי בתפקידו הוא תרם מזמנו, ניסיונו המקצועי והתעסוקתי ופעילותיו היו לצורכי עבודה בעירייה. לדבריו, הוא נטש את עיסוקיו הקודמים לטובת מילוי תפקידו בעירייה והוסיף כי טובת הציבור מחייבת תשלום שכר לנבחר ציבור שעיסוקו הבלעדי מוקדש לפעילות ציבורית. בתוך כך, נזכיר כי חבר מועצה מן המניין אינו מקבל שכר עבור פעילותו במועצת העיר, וישנם מקרים שגם סגן ראש עיר מוגדר מראש כ”סגן ללא שכר”, אך לא כך היה המקרה בעניינו של אסולין, שנבחר מראש על ידי ראש העיר ומועצת העיר לתפקיד “בשכר” אך כבר בזמן קבלת ההחלטה, בזמן אמת,  צוין כי עפ”י נהלי משרד הפנים, בשלב זה של הקדנציה לא ניתן לשלם שכר לסגן ראש העיר, “אך העירייה תפנה בבקשה למשרד הפנים בנושא והיא תפעל בהתאם להחלטתו.”

עיריית לוד, באמצעות עו”ד גדי שילה ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות’, טענה, כי מדובר במקרה שמצדיק מתן שכר, אולם היא לא אישרה זאת עקב סירוב משרד הפנים לאשר לה לעשות כך. לדברי העירייה, היא פנתה למשרד הפנים כדי לשכנעו בעמדתה, אך האחרון עמד בסירובו ולכן לא יכולה הייתה לשלם שכר לאסולין.

צילום: freepik

משרד הפנים טען כי בית הדין אינו מוסמך להמיר את שיקול דעתה של רשות מנהלית בשיקול דעתו, ולעניין אסולין, הרי שהחלטתו של מנכ”ל משרד הפנים ניתנה בהתאם לסמכותו עפ”י דין ובסבירות הנדרשת, לכן, אין מקום להתערבות בית הדין בהחלטה זו.

כאמור, בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחה את התביעה וקבע כי הכללים של משרד הפנים מתייחסים למספר חילופים בקדנציה אחת באופן כללי, ולא משנה מהי הסיבה להחלפה. עוד נקבע, כי במקרים אשר בהם מתבצעת החלפה בשל הוראות החוק, כגון: בחירה לכנסת, או בשל מחלה או פטירה של מועמד, ניתן לאשר באופן חריג חילוף שלישי, אך זה לא היה המקרה.

אסולין חויב בהוצאות משפט לעירייה ולמשרד הפנים.