Site icon מקומונט לוד

ביקורת ספרים: ספר המתח המרתק והסוחף “בצילו של אב”

“הטנק שלו חטף פגז בדיוק בין התובה לבין הצריח, בדיוק בנקודת התורפה של הטנק. הטנק הזדעזע והפך להיות אבוקת אור בוהק ואחר כך גוש פיח ועשן שחור. אבא שלך, שהיה עם חצי גוף מחוץ לצריח, עף ממנו לגובה ונחת על החול כשהוא שוכב על הבטן. ראיתי שהוא מפויח כולו ויד אחת שלו הייתה… לא חשוב התיאור. לא יכולתי לראות בדיוק. זו הייתה שעת בין ערביים, אולי טיפה אחרי. זה לא היה אור יום”.

הבטתי בו והקשבתי קשב רב.

“הוא משך את עצמו מעט ונשען על הזחלים של הטנק הבוער שלו. אני לא חושב שהוא היה בפוקוס. חבורת חיילים מצרים שרצה שם באזור במקרה הגיעה אליו” הוא הרים את הכוס, לגם עוד לגימה והניח אותה על השולחן.

“ואז?” שאלתי.

כך מספר האלוף במילואים יובל ענבר את סיפור הקרב בו נהרג אביו של דניאל במלחמת יוה”כ.  האלוף ענבר, אז קצין צעיר, היה קמב”ץ בגדוד בו שירת אריה, אביו של דניאל, כמ”פ.

הספר “בצילו של אב” מאת צדקי לירן הוא סיפור מתח מפותל ומורכב על דניאל, איש צעיר, תמים משהו, שביקור קצר אצל סבתו הקשישה, הופך את מציאות חייו על פיה. הוא לומד מסבתו שאביו, אריה, שנהרג במלחמה אינו באמת אביו הביולוגי, והאפשרות שדווקא חברו של אביו, יאיר, הוא הוא אביו האמיתי הופכת את עולמו של דניאל. הסיבה לכך דרמטית: שרון, בתו של יאיר היא בת זוגו של דניאל והיא בשלבי הריון ראשוניים.

יכול להיות שיאיר הוא גם אביו וגם אביה של שרון?

הספר “בצילו של אב” לוקח את הקורא דרך הגילוי המרעיש של העובדות למסע חקירה שמנהל דניאל בעקבות מידע שיוביל להבנה מי הוא אביו האמיתי ומי לא.

במקביל, חלק מהספר עוסק בקורות שתי משפחות בליטא הכבושה בידי הנאצים באמצע מלחמת העולם השנייה: משפחת בלסקי היהודייה ומשפחת לפיס הליטאית. הספר עוקב אחרי הטרגדיות המלוות את חייהן של המשפחות אך דווקא בוחר להשאיר בעלטה את התוצאות של טרגדיות אלה.

מסע החקירה של דניאל פותח צוהר אל תוך העבר של משפחתו ואל סיפורן של שתי המשפחות, בעוד שהחקירה עצמה הופכת למאתגרת וקשה. חיפושיו של דניאל מתנגשים עם עובדות שבעלי אינטרסים שונים מנסים להסתיר ויעשו כל שביכולתם לעצור את גילוין, כל זאת כאשר דניאל כלל אינו מבין מה הוא מחולל.

צדקי לירן. צילום: יחצ

האם יאיר אבי שניהם? האם יאלצו דניאל ושרון להיפרד ולהפסיק את ההיריון?

המחבר לוקח אותנו, בסגנון כתיבה נעים וקולח (ממש אפשר לשמוע אותו מדבר מתוך הספר) כשהוא מדלג בקלילות בין התקופות, למסע מפותל ברכבת הרים של מתח בלתי פוסק, עולמות אפלים של ריגול ותככים, עד לסוף המפתיע. המחבר פותח בפנינו חלון למציאות האיומה של מסע הכיבוש הנאצי ושוזר את הסיפור בתוך ההיסטוריה של שואה ותקומה המוכרת לנו כל כך.

הסיפור, שבנוי ממארג של סיפור מתח בדיוני עם כרונולוגיה היסטורית מוכרת, הוא מה שהופך את הספר לקריא כל כך ולישראלי כל כך. סיפור בדיוני שאולי קרה ואולי לא, כי מי בעצם יודע?

הנה למשל אחת מהביקורות שמצאתי על הספר באתר “ספרי ניב” שאני מזדהה איתה לחלוטין.

“נפלא, נפלא, נפלא! קולח, מותח, נאמן להיסטוריה ושוזר היטב בין עבר להווה ללא קצוות פרומים. בעיקר אהבתי שאין בסיפור גיבורי על, דמויות מאצ’ואיסטיות על אנושיות. אפשר להרגיש את הדמויות, להבין את התגובות שלהם לאורך המסע שמציב מראה מעניינת ואמיתית על יחסי נשים/גברים בעבר ובהווה. התחלתי ולא יכולתי להניח את הספר מהיד. שאפו על ספר מצוין!”

אכן ספר מתח נהדר!

לרכישה: https://yedayzahav.co.il/book-father-shadow/

בצילו של אב