Site icon מקומונט לוד

גותיקה פורטוגזית מאוחרת

אי שם במאה ה-16, פורטוגל נהנתה מאחת התקופות הפורות ביותר שלה. הממלכה הפורטוגזית נעשתה למעצמה ימית מרכזית, הסחר פרח והכלכלה המקומית שגשגה. כחלק מתור הזהב הזה, התפתח גם סגנון אדריכלות מקומי ומיוחד במינו העונה לשם ” גותיקה מנואלית” הקרוי על שמו של המלך ששלט בתקופה המשגשגת – המלך מנואל הראשון.

ביקור בפורטוגל יפגיש אתכם עם שכיות החמדה היפהפיות של הסגנון האדריכלי, אך כדי שתוכלו להתעמק ולא רק לחלוף על פניהם בחטף, מומלץ לצאת  לטיול מאורגן בפורטוגל המלווה בהדרכה מקצועית. עד שתצאו למסע האירופאי – הנה סקירה מרתקת על הגותיקה הפורטוגזית המאוחרת.

כך הכל התחיל

במנואל הראשון דבק כינוי: “בר המזל”, שכן התמזל מזלו למלוך על פורטוגל באחת התקופות הפוריות ביותר שלה. אז, בשנים 1495-1521, הוכרה פורטוגל כמעצמה ימית מכובדת וכמחווה לתקופה זו ובמקביל אליה התפתח הסגנון המנואלי המאופיין בקישוטים רבים השואבים את השראתם מעולם המים. את התקציב לבנייה המסיבית, שאבה פורטוגל מהקולוניות שהקימה והודות לסחר התבלינים המשגשג עם אפריקה והודו.

קווים לדמותו

על ציר הזמן האמנותי, הסגנון המנואלי ממוקם בין סגנון הגותיקה המאוחרת לבין אדריכלות הרנסנס  ולכן זכה לכינוי נוסף: “גותיקה פורטוגזית מאוחרת”. על אף שמקום הולדתו הוא בפורטוגל, שואב הסגנון הזה גם השראה מעולמות האדריכלות הספרדית, האיטלקית והפלמית. את הסגנון המנואלי נצפה לראות בעיקר על מבנים, אך גם ב: יצירות פיסול, ציור, תכשיטים ועוד. לא משנה היכן תתקלו בו, תיווכחו לגלות כי מדובר באחד מסגנונות העיצוב המרשימים והמפוארים ביותר שיש.

מוטיבים בולטים

אחד המוטיבים הבולטים בסגנון הגותיקה הפורטוגזית הוא, כאמור, מוטיבים מעולם הים. אלמנטים מפוסלים של ספינות, חבלי אבן מפותלים ומצופים מככבים במבני המשתייכים לסגנון. בנוסף ישנם אלמנטים מעולם הצומח הימי כמו: צדפים, פנינים, אצות וטבע תת ימי, דוגמת אלמוגים, שבלולים וכדומה. התוצאה, כפי שאתם יכולים לתאר, יפהפייה. מוטיבים נוספים שניתן למצוא קשורים באופן לא מפתיע לעולם הנצרות. הסמלים הנוצריים בכללותם ובפרט צלב מסדר ישו הפורטוגזי, שכיכב על ספינות הצי המקומי הם חלק בלתי נפרד מקישוטי המבנים בתקופה זו.

צילום: Pexels

מבנים מפורסמים

בשנת 1755 התרחשה רעידת אדמה עוצמתית והרסה מבנים מנואליים רבים, אך לא מעט מהם שרדו אותה. את חלקם תוכלו לראות עד היום, בשכונת “בלם” בעיר הבירה ליסבון נמצאים שני מבנים יפהפיים מהמפורסמים שיש בסגנון האדריכלות – מגדל בלם היפהפה ומנזר ז’רונימוש המרשים.

גם כנסיית “נוסה סנורה דה קונסיסו ולה”, הממוקמת בעיר התחתית של ליסבון נחשבת לאחד המבנים החשובים בסגנון המנואלי, כך גם מנזר “קונבנטו דה מרדה דה דואז”, קשת הכניסה לקפלת “דה נוסה סנורה דוס רמדיוס” וכנסיית “איגרה דה סנטה מריה מגדלנה” – כולם בליסבון. ברחבי פורטוגל יש מבנים נוספים המשתייכים לתקופה המנואלית המאוחרת, אותם תוכלו לראות במהלך טיול מאורגן בפורטוגל.