Site icon מקומונט לוד

גני אביב: התושבים נובחים, החניון הציבורי נסגר ושיירת המכוניות עוברת

צילום: עופר אשכנזי

בשבועות האחרונים זועקים תושבי גני אביב שוב ושוב ואין מושיע. בעקבות מכרז שנוי במחלוקת בו זכתה משפחת דיין מול משטרת ישראל, יהפוך חניון המרכז המסחרי במרכז השכונה לחניון ההוצאה לפועל המשטרתי וירכז סביבו פעילות חריגה 24/7. התושבים זועקים: “הורסים את השכונה. יש כאן קומבינה”

כבר כמה שבועות שאלפים מתושבי גבי אביב מוטרדים מאוד. בחודש אוקטובר שעבר פרסמה משטרת ישראל מכרז להשכרת שטח לפעילות חניון הוצאה לפועל עבור רכבי משטרה, רכבים חלוטים וכדו’. במכרז היוקרתי, השווה מאות רבות של אלפי ש”ח זכתה חברת משפחת דיין הבעלים של מתחם המרכז המסחרי שברחוב ארבע העונות בגני אביב.

בהתאם למכרז, התחייבו הזוכים לבצע שינויים רבים בתצורת החניון, כולל בינוי מתחם משרדים צמוד, סימון שטחים וכמובן סגירתו לשימוש הציבור. בנוסף, הפעלת המקום תחייב פעילות מוביליות רכבים במהלך כל שעות היממה, וזאת מלבד 24 ימי מכירות מיוחדים שיתפרסו על פני כל השנה “כשבכל יום מכירה צפויים להגיע מאות מבקרים”, כך על פי לשון המכרז שפרסמה המשטרה.

המרכז המסחרי בגני אביב והכניסה לחניון. צילום: עופר אשכנזי

במכתב שהוציאו תושבי השכונה לגורמים שונים ובהם גם ליועץ המשפטי של עירייית לוד עו”ד אבנר יוסף, הם קובלים על כך שהפעולות הנעשות במקום אינן תואמות את היתר הבניה שניתן למתחם ואף גובלות לכאורה בפלילים.

חמור מכך, לטענת התושבים ומעיון בפרטי המכרז עולה כי בעלי השטח, מלבד רצונם לבטל חניון המשמש את הציבור הרחב, התחייבו לבצע במקום פעולות בינוי רבות אשר סותרות לכאורה את היתר הבניה שניתן להפעלת המתחם אי אז בשנות ה-90 ומחייבות היתר בניה מחודש למקום, כשעל פי גורמים רשמיים בעירייה בקשה כזו עד היום כלל לא התקבלה בעירייה, ומשכך בודאי שלא נידונה לחיוב או לשלילה.

בעיריית לוד אכן מאשרים כי בימים האחרונים היזם ביצע בחניון עבודות הטעונות היתר מבלי שהגיש בקשה להיתר בניה ו/או להיתר שימוש חורג. לדבריהם, “העירייה פעלה לעצירת העבודות באמצעות הוצאת צו הפסקת עבודה מנהלי, והעירייה פעלה לסילוק העבודות מהשטח הציבורי”.

אך תושבים עימם שוחחנו וגרים ועובדים בסמיכות למקום טוענים כי העבודות להתאמת החניון לפעילות החדשה נמצאות בשיאן ולא פסקו לרגע. בצילומים רבים שנשלחו למערכת מקומונט לוד בימים האחרונים ניתן לראות בבירור כי במקום נמצאים פועלים שאף התקינו שער חדש במקום אשר מונע שימוש ציבורי חופשי בחניון.

לכאורה, עבודות הבינוי נמשכות על אף צו הפסקת העבודות.

על אף טענות התושבים, בעיריית לוד מספרים לנו כי “גורמי העירייה נפגשו עם היזם והבהירו לו כי עליו להגיש בקשה להיתר במסגרתה יהיה על היזם להציג פתרונות חניה למסחר ולמגורים לטובת הציבור בהתאם לתקן החניה העדכני ולשביעות רצונה של הועדה המקומית לתכנון ובניה”.

עוד אומרים בעיריית לוד, “ככל שיבוצע בחניון שימוש ללא רישיון עסק ובניגוד להוראות חוקי התכנון והבנייה, העירייה והוועדה המקומית יבצעו אכיפה, בהתאם להוראות הדין ולסמכותן על פי דין. עם זאת, ככל שהיזם יגיש בקשות לוועדה המקומית ויציג מתווה להסדרת כלל הסוגיות, תיבחן הפעילות המבוקשת בראיה כוללת, על פי מכלול השיקולים המשרתים את האינטרס הציבורי ובהתאם להוראות הדין ולמדיניות העירייה”.

במהלך הכנת הכתבה נעשה ניסיון ליצור קשר עם בעלי המתחם, חברת מגדלי הזוהר והבעלים של החברה, משפחת דיין, אך עד לרגע זה לא הסתייע הדבר ולכן גם לא ניתנה תגובתם. לכשתתקבל – נצרפה במילואה.