Site icon מקומונט לוד

האם המעלית בבניין שלכם בטיחותית?

בניינים רבי קומות מצוידים לרוב במעלית, עבור תנועה נוחה בין המפלסים השונים. אין ספק שמדובר באמצעי שימושי שיכול להקל רבות על חיי העוברים ושבים בבניין. אך יחד עם זאת מדובר בכלי רב עוצמה אשר יש לוודא את תקינותו ובטיחותו על בסיס סדיר. במאמר הבא נציג מספר עצות שיסייעו לכם לבדוק האם המעלית בבניינכם בטיחותית.

 בדיקות חשובות

בדיקות תקופתיות הן הדרך האפקטיבית ביותר לוודא את תקינות ובטיחות המעלית בבניין. על פי החוק הישראלי, בדיקות למעלית צריכות להיערך לפחות פעם בחצי שנה. על בדיקות אלו להיות מקיפות ולכלול את כל המערכות השונות המורכבות במעלית, לרבות מערכת החירום (לחצני אזעקה וכיוצא בזה), מערכת הפתיחה והסגירה של דלתות המעלית, מנוע המעלית והכבלים המניעים את המעלית. בדיקות אלו הן למעשה הבסיס בפעילות תקינה של המעלית, והן מהוות חלק ניכר בכל תהליך של אחזקת מעליות.

דוח הבדיקה נשלח לבחינה במשרד העבודה. ליקויים שהתגלו בה יחייבו את בעל המעלית בתיקונים הנדרשים (הוא האדם בעל האחריות לתקינות המעלית ולשלום המשתמשים בה מבחינת החוק). במידה ומדובר בליקויים חמורים מדי תושבת המעלית כליל עד לתיקון מלא של המערכת.

תחזוקה שוטפת

תחזוקה שוטפת היא מילת מפתח בכל הקשור לתקינות מעליות. לבד מסדרת הבדיקות התקופתיות יש צורך בתחזוקה נאותה של מערכות המעלית השונות. בין היתר יש לבצע שימון וכיוון חדשים למנגנונים השונים במערכת, על מנת שאלו יפעלו כראוי באופן מתמשך. בנוסף, יש להרכיב חלפים חדשים ואיכותיים במידה והבדיקות העידו על פגמים לוקאליים במעלית. כמו כן, מומלץ לדאוג לטיפוח החזות הכללית של המעלית במסגרת התחזוקה השוטפת. אמנם אין מדובר באקט בטיחותי גרידא, אך טיפוח המעלית ינעים משמעותית את השימוש בה, וכן יכול לתרום לתחושת הבטיחות והביטחון באופן עקיף.

מתי כדאי להחליף?

מעליות של בניין הן לא דבר שנשאר לנצח. באופן כללי, כדאי לבצע שיפוץ משמעותי במעלית לפחות פעם בעשור. בנוסף, כפי שכבר נכתב כדאי לבצע החלפה של המעלית במידה והתגלו בה ליקויים חמורים אשר משביתים את פעילותה.

עוד סיבה טובה להחליף את המעלית היא שינויים בשוק. היצע המעליות מתעדכן עם השנים ומעליות ישנות לא תמיד עומדות בסטנדרטים של המוצרים החדשים. כאשר יוצא לשוק מוצר עם הבדלים משמעותיים בתחום הבטיחות והנוחות, כדאי לשקול החלפה של המעליות בבניין. נכון, מדובר בעניין תקציבי לא קטן אך הוא עשוי בהחלט להיות משתלם. מעלית לא בטיחותית היא מפגע אמיתי אשר עלול לגבות חיי אדם, לכן מוטב להשקיע את הכסף הנדרש ולהבטיח את שלום המשתמשים בה.

ניתן להאריך את חי המעלית באמצעות שיפוץ איכותי. השקעה ברכיבים איכותיים יכולה להגדיל את מקדם הבטיחות של המעלית ולשפר את פעילותה לאורך שנים. כדאי לבצע את שיפוץ המעלית אצל חברת המעליות שהתקינה אותה, מכיוון שהיא מכירה היטב את המערכות השונות, פנימיות וחיצונית כאחד, ולכן ככל הנראה תדע לתת את המענה הספציפי הטוב ביותר למעלית בבניין שלכם. עם זאת אין מדובר בכלל ברזל, וחשוב לוודא שהחברה המבצעת את השיפוץ היא אכן חברה מוצלחת ומוכרת בענף, בעלת הניסיון והידע הנדרשים לעבודה איכותית ובטיחותית.