Site icon מקומונט לוד

האם טיפול נפשי יכול לעשות שינוי ממשי

היום אולי יותר מבעבר, יש עליה דרמטית במודעות של הקהילה לאופן בו טיפול נפשי יכול לעשות שינוי דרמטי בחיים של אנשים רבים. לכולנו יש אתגרים וכולנו מתמודדים עם רגעים בהם אנחנו לא ממש יודעים מה אפשר לעשות כדי להרגיש טוב יותר. במסגרת טיפולית אנחנו יכולים להגיע לשינויים מרחיקי לכת ולשנות את חיינו מהיסוד. במאמר הבא נדבר על תחום אשר אולי לא הכרתם עד עתה. שיטת CBT אנחנו נסביר על טכניקות טיפול שונות ומה מיוחד דווקא בטכניקה הזו. כך או אחרת, אם אתם מרגישים כי אתם מחפשים מענה רגשי לקשיים כאלו ואחרים הצפים בחייכם האישיים, אל תישארו עם זה לבד. פנו לאיש או אשת מקצוע, כדי שתוכלו לקבל מענה אמיתי לצרכים שלכם. במאמר הבא אנחנו לא נוכל לייעץ לכם מה לעשות כמובן. אבל אנחנו נשמח להעשיר את הידע שלכם כדי שתוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם. בואו נתחיל.

צילום: Alexander Pemberton on Unsplash

מה המטרה של טיפול נפשי

אז באמת אנחנו מדברים על תחום רחב ויכולות להיות לנו כל מיני מטרות כאשר אנחנו מגיעים לטיפול. יש מי שמגיע כי הוא רוצה להכיר את עצמו טוב יותר, יש מי שפונה לקבל עזרה בגלל תסמינים של חרדה או דיכאון. במקרים מסוימים אנחנו אפילו לא בהיכרח נדע מדוע אנחנו פונים כדי לקבל עזרה, אנחנו פשוט יודעים כי אנחנו זקוקים לה. פסיכולוגיית העצמי זה תחום מחקר אשר הלך והתפתח לאורך משהו כמו מאה השנים האחרונות. החוקר המפורסם אשר התחיל את המחקר בתחום, היה כמובן פרויד בשנות השלושים של המאה העשרים. מאז התחום הולך ומתפתח כל הזמן. לאורך השנים, התפתחו כמה שיטות לטיפול. יש מי שמאמינים כי על מנת שנוכל לפתור את הבעיות היום, עלינו להבין את מאורעות חייו של המטופל בגילאים צעירים. אבל CBT מאמינה כי אנחנו לא בהיכרח צריכים לחזור אחורה כדי לפתור את הבעיות המתרחשות בהווה.

יש מי שמאמינים כי הכל מבוסס על התניות

אנחנו יודעים כי בעלי חיים וגם אנחנו, מגיבים להתניות. נתחיל בדוגמא פשוטה. אם תעברו ליד מאפייה, גם אם לא תטעמו מאפה אחד, הפה שלכם יתמלא ריר ואתם תמצאו את עצמכם חושבים על מאפים. למה? כי המוח מקשר בין ריחם של מאפים טריים, הנישא מהמאפייה ובין הזיכרון שיש לו, לטעם נפלא של מאפה מצויין. בדרך כלל יעלו תחושות בגוף של שמחה, סיפוק ואפילו איזה זיכרון מתוק שלנו הולכים עם אבא או אמא למאפייה הקרובה בשכונה, גם אם זה התרחש לפני זמן רב. אנחנו יכולים לדבר על התניות בהקשרים נעימים פחות. למשל, אנחנו יודעים כי במקרים של פוסט טראומה, חייל אשר התמודד בלחימה בסמוך למאפייה. עלול להרגיש תסמינים של טראומה, בכל פעם בה הוא מריח ריח של מאפים טריים. הסיבה לתגובות הללו היא התניה קוגנטיבית. חיבור אותו המוח עושה בין פעולה לרגש. החוקרים של שיטת CBT תהו לעצמם, האם יש דרך לשנות את אותן התניות כדי לשפר את מצבם של מטופלים במקרים שונים.

איך אנחנו משתמשים בטכניקה הלכה למעשה

למשל, אם בחורה צעירה לא מצליחה לישון בלילה בעקבות תחושה חרדה, אנחנו נבין אילו כלים עומדים לרשותינו כדי להפריד במוח בין הפעולה של הכניסה למיטה ובין אותן תחושות קשות של הפחד משינה לא מספקת. לצורך העניין, אנחנו יכולים להחליט כי אותה בחורה צריכה לשנות את טקס הכניסה למיטה. למשל, להיכנס לישון עם אור דולק ועם ספר ביד. כך, אנחנו כמו מייצרים התניה חדשה במוח, אשר בהמשך, יכולה לעשות שינוי עמוק באיכות השינה של אותה בחורה. זו כמובן דוגמא אחת מיני רבות. בכל פעם מחדש, ננסה לחשוב בקליניקה, מה אנחנו יכולים לעשות היום, כדי להתמודד עם אתגרים שונים אשר פוגעים באיכות חייהם של מטופלים כאלו ואחרים.

הכי חשוב זה ללכת ולבקש עזרה

בסופו של יום, אין תחליף אמיתי לטיפול שורשי המתרחש בקליניקה מסודרת. רק מפגש חוזר עם איש מקצוע עליו אתם סומכים, יכול לעשות שינוי. כאמור, במאמר הבאנו רק כמה דוגמאות לאופן בו אפשר להשתמש באותה שיטת CBT. אבל בסופו של יום, חשוב שיהיה מי שיקשיב לצרכים שלכם וידע להכווין אתכם באופן אישי.