Site icon מקומונט לוד

האם ילד מאומץ זוכה לאותן הזכויות כמו אחיו הביולוגיים בעת חלוקת הירושה?

אימוץ ילד הינו הליך חוקי אשר מקנה הן למאמץ (ההורים) והן למאומץ (הילד/ה) חובות וזכויות אחד ביחס לשני, שהן כמעט זהות לאלה המתקיימות בכוח קשר הדם ובאופן טבעי, בין הורה לילדיו הביולוגיים. עם זאת, ישנם הבדלים שחשוב לעמוד עליהם, בין זכות הירושה של ילד ביולוגי לבין זו לה זכאי ילד מאומץ. הדרך הטובה ביותר להיערך באופן שימנע קונפליקטים בעת חלוקת עיזבון, היא להיעזר בעורך דין לצוואות בכתיבת צוואה אשר תפרט באופן מדוייק כיצד יש לחלק את רכושו של הנפטר. על חוק הירושה בהקשר של ילדים ביולוגיים ומאומצים, ועל ההבדלים בזכויות הירושה של שני אלה – במאמר שלפניכם.

ילד מאומץ וירושה – החוק בישראל עושה מאמצים להשוות את הזכויות

פעמים רבות, גם במשפחות מעורבות בהן ילדים ביולוגיים לצד ילדים מאומצים, נהנים הילדים המאומצים ממעמד משפחתי זהה לזה של אחיהם, הילדים הביולוגיים. גם בעיני החוק, הליך האימוץ הרשמי משווה את הזכויות והחובות של ילדים ביחס להוריהם ולהיפך. עם זאת, במקרה של הורשה, לצד מאמץ של החוק (חוק הירושה, התשכ”ה – 1965) להתמודד עם ההבדלים בין ילדים ביולוגיים לילדים מאומצים, עדיין אין זהות מוחלטת בין הזכויות של שני אלה. הנה כמה מההבדלים הבולטים בין הזכויות של ילדים ביולוגיים לאלה של ילדים מאומצים בדיני הירושה

 

כתיבת ירושה על פי דין – הדרך היחידה לקבוע כיצד יחולק העיזבון

רבות דובר על החשיבות שבכתיבת צוואה על פי דין (למשל, כתיבת צוואה באמצעות עורך דין לצוואות או עורך דין לענייני משפחה המתמחה בכך). ואכן, צוואה שנכתבה על פי חוק היא קודמת לחוק הירושה ולכל תקנה או תיקון, והיא קובעת כיצד יש לבצע בפועל את חלוקת העיזבון. בצוואה, ניתן לקבוע את אופן חלוקת הרכוש גם עבור ילדים מאומצים וביולוגיים, וגם במקרה של ילדים מאומצים או ביולוגיים במשפחה המורחבת. החוק מקבל את זכותו של כל אדם לקבוע באופן בלעדי כיצד יחולק רכושו, וכתיבת צוואה קבילה בסיוע עורך דין לצוואות עשויה למנוע חיכוכים ולוודא חלוקת העיזבון באופן שמתאים בדיוק לכתוב בה.