Site icon מקומונט לוד

הבאת מוצר טכנולוגי לעולם

מוצר טכנולוגי, הוא כל מוצר או דבר שאפשר לייצר ולסחור בו על ידי אנשים, תוך שיש לו ערך מסוים עבורם. וכן, יש בו טכנולוגיה. כלומר, מוצר עם טכנולוגיה, או מערכת טכנולוגית בתוכו – שאנשים סוחרים בו ומעריכים את איכויותיו ותפקודיו. או לפחות, מעריכים שיש לו ערך. לא מדובר בהכרח במוצר שיוצר על ידי טכנולוגיה – כי זה יהיה דווקא תוצר טכנולוגי, על פני מוצר טכנולוגי. שזו הבחנה מעניינת בין השניים. באם שוקלים שטכנולוגיה היא מעין שיטה לוגית שנועדה לתמוך ביצירת אמנות, או במיצוי פתרונות יצירתיים ושימושיים תוך שימוש באמצעים מדעיים – המושג יכול לקבל משמעות חדשה. וזאת כי מדובר במוצר, שנועד לעזור ביצירת פתרון יצירתי ושימושי, כדי לתת מענה על צורך קיים. בעוד שתוצר טכנולוגי – יכול להיות מוצר שלא בהכרח עושה זאת, כל עוד יוצר על ידי טכנולוגיה.

מערכת טכנולוגית להשלמת משימות

המיוחד במוצר טכנולוגי – הוא שיש בו מעין מערכת, המכילה רכיבים שנועדו לפעול יחדיו באופן לוגי ואחיד – כדי להביא לתוצאה מסוימת, במטרה לתת מענה לצורך ייעודי או פוטנציאלי (אפילו אם בטעות). כלומר, האומנות שמאחורי המוצר הטכנולוגי, היא בקו המנחה של החיבור בין חלקיו, או חלקי המערכת הטכנולוגית שיש בו. מוצר טכנולוגי יכול להיות מקרר, מזגן, מכונת כביסה, מדפסת, טלפון, תנור, מחשב, מסך מחשב, מיקרוגל, טלוויזיה, מדיח כלים, מקפיא, מכשירי אולטרסאונד, MRI, מיקרוסקופיים אלקטרוניים, מכונות הנשמה, מכשירי רנטגן וכן הלאה אפשרויות.

על כן, פיתוח מוצר טכנולוגי, נועד לייצר מערכת טכנולוגית – או הרמוניה מסוימת של רכיבים שיכולים לפעול יחד באופן ממוקד כדי לאפשר השגת והגשמת תוצאה ברורה וייעודית, שביכולתה לתת מענה על צורך אנושי. כדי לייצר מערכת שכזו, ומוצר טכנולוגי באופן כללי – ניתן להשלים את תהליך הפיתוח תוך השלמת מספר שלבים הקשורים לייצורו. כמו תכנון, ניתוח ואף ייצור. על כן, מדובר במעין סכמה מסוימת של שלבים שיש עליהם הסכמה, או לפחות פילוסופיה שאומרת כי מדובר בשלבים טובים מספיק כדי לייצר אי אילו מוצרים טכנולוגיים. בכל שלב יש את המשימות שלו, ואם משלימים אותן בהצלחה – התוצאה יכולה להיות הגשמתו של מוצר טכנולוגי בעולם.

תמונה: freepik

ליצור את המוצר המתאים

מתוך סקרנות, כשניקח את אחד השלבים הקשורים לפיתוחו של מוצר טכנולוגי – נוכל להסתכל על שלב הגידור ואפיון הפרויקט. שכן, בשלב זה אנחנו בודקים את השוק, מה הוא צריך ומה מאפיין את הצורך ומתוך כך רואים איזה פתרון יצירתי אפשר להפיק. מעבר לכך, אנחנו יכולים לבדוק למי יש צורך, באיזה חלל הוא פועל, אילו פתרונות כבר קיימים – ושלל מאפיינים אחרים כדיי לייצר מעין דיוק שכזה שמאפשר לזהות ביתר קלות את מגרש המשחקים והשחקנים הפועלים – ואיזה מין כדור הם באמת צריכים. או לפחות, איזה ציוד הם צריכים כדי לקבל את התמיכה המתבקשת – כדי להבקיע את הכדור לשער. המטרה היא לייצר מוצר רלוונטי. לא רק מבחינה פילוסופית, אלא גם כלכלית. שכן, מוצר תואם ייעוד הוא מוצר טכנולוגי שבאמת יכול לעזור לאנשים. ולפיכך, אפשר שיהיה לו ערך מספק ועל פי כן גם ערך ושווי כלכלי בשוק.