Site icon מקומונט לוד

החלה המלחמה על הצדק החלוקתי מנתב”ג

לאחר שנדחתה השביתה שתוכננה בנתב”ג לסופ”ש החולף עקב התערבותו של שר האוצר, משה כחלון ופנייתו  ליו”ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, פנחס עידן, התכנסה השבוע  ועדת הגבולות לדיון ראשוני על בחינת מעמדו המוניציפלי של נתב”ג וצדק חלוקתי לחמשת הרשויות הסמוכות לו.

במהלך הדיון, הציגו ראשי הראשויות, עו”ד יאיר רביבו, ראש העיר לוד, עו”ד ליאת שוחט, ראש העיר אור יהודה, עו”ד יעלה מקליס, ראש העיר יהוד-מונוסון, דוד יפרח, ראש מועצה אזורית עמק לוד, ושמעון סוסן, ראש מועצה אזורית חבל מודיעין, את הנתונים המקצועיים בדבר הפגיעה המתמשכת בערים שלהם.

כבר שנים שהרשויות סובלות רבות מסמיכותן לנתב”ג, דבר המשפיע במישרין על יכולות ההכנסה שלהן ועל אופק התפתחותן הכלכלי והחברתי. הסבל הזה בא לידי ביטוי לא רק בנזקים סביבתיים (רעש, איכות אוויר, עומסי תחבורה ועוד) אלא גם בהגבלות בניצול קרקע והגבלות בנייה לגובה. אלו, טומנים בחובם איבוד הכנסות ענק שמביא לכך שהפוטנציאל באזור כולו לא ממומש כפי שאמור היה להיות באזור כה מרכזי בארץ. בדרך זו הלכה למעשה, החלשים נשארים חלשים.

צילום עמיעד טאוב

איבוד ההכנסות והנזק הכללי שנוצר מובילים לכך שבסופו של יום הרשויות נמצאות במצב בו הן לא יכולות להעניק לתושביהן את רמת השירותים שהיו רוצות. בעתיות נוספות שעלתה היא היכולת של הרשויות לקיים את הסכמי הגג השונים במצב זה.

שאלה מרכזית שעלתה בדיון היום הינה ההשוואה לאילת, הרצליה, שדה דוב, מחניים ועוד – מדוע בזמן ששדות אלו אינם מקבלים שירות מהרשויות הסמוכות להן, הן עדיין משלמים ארנונה? זה נכון גם לגבי הקריה למחקר גרעיני בדימונה. “נדמה שבנושא נתב”ג מישהו כאן התבלבל”, מוסרים ראשי הרשויות, “הגיע הזמן להגיד די, גם לחלשים מגיע”.

פורום ראשי הרשויות עוטף נתב”ג: “הגיע הזמן כי המושג צדק חלוקתי יצא מהשם אל הפועל. 250,000 תושבי עוטף נתב”ג צריכים לקבל פיצוי על שנים של סבל. אנו מודים לשר הפנים, אריה דרעי ושר האוצר, משה כחלון על העמידה האיתנה בפני הלחצים שרשות שדות התעופה ניסתה להפעיל בשבוע החולף”.

“אנו דורשים את המגיע לתושבים שלנו אך ורק מעודפי הרווחים האדירים של רשות שדות התעופה העשירה הנהנית לבדה מעושר מוניציפאלי מבלי לשלם אגורה”.

“אנו נמשיך להיאבק בכל הדרכים עד אשר תתבצע הלכה למעשה חלוקת רווחים צודקת מבלי לפגוע בעובדים, בתנאי השכר שלהם ובכל אפשרות פיתוח עתידית של נמל התעופה, בדיוק כמו שרש״ת עושה בנמל התעופה