Site icon מקומונט לוד

הטרנד החדש על הכבישים – יבוא אישי של רכבי יוקרה

בשנים האחרונות אנו רואים מגמה בכבישי ישראל של לא מעט רכבים אשר יובאו לארץ ביבוא אישי. עבור מי שאינו מכיר את המושג – יבוא אישי, כשמו כן הוא, מתייחס למצב בו אדם מסוים מייבא באופן אישי רכב מסוים, רכב יד שניה מדגם חדש אשר אינו מיובא באופן המוני לארץ וחיסכון של עשרות אלפי שקלים לעומת קניה של דגם דומה דרך היבואן הרשמי (אם קיים כזה) , במקרים מסוימים דגם זה יהיה יחיד במינו בכבישי הארץ לדוגמאת רכבים מסוג מוסטנג, קורבט, רולס-רויס, לכל היותר ניתן יהיה למצוא כמה פריטים בודדים מהם בארץ. מדובר לרוב ברכבי יוקרה אחרת כל ההתעסקות לא תהיה משתלמת. עבור מי שמתעניין ביבוא אישי של רכב יוקרה – מה חשוב במיוחד לדעת לפני שעושים זאת?

עמידה בתקנים התאמה לנסיעה בארץ

עבור כל המתעניינים ברכב יוקרה ביבוא אישי, חשוב להבין כי יבוא מסוג זה אפשרי רק בכפוף למגבלות שמציב הרגולטור, במקרה זה – משרד התחבורה. על פי תקנות משרד התחבורה על רכב יוקרה המיובא באופן אישי לעמוד בכמה סטנדרטים שונים.

התקן האירופאי הוא הרלבנטי בישראל בכל הנוגע ליבוא אישי של רכבים. לכן, במידה ומעוניינים לייבא באופן אישי רכב דווקא מארצות הברית (או מקומות אחרים בעולם), יש לוודא כי אותו רכב עומד בתקן האירופאי הנדרש.

בנוסף, על רכב ביבוא אישי להיות מותאם לנסיעה בכבישי הארץ – על מד המהירות להצביע על מהירות בקילומטרים לשעה (ולא במיילים לשעה, כנהוג בארצות הברית), על הרכב לעמוד בתקן האירופאי המיוחד לפנסים­- תקן המורה על חמישה פנסים לפחות ברכב ועל הרכב לשקול לא יותר מ 3500 טון ולהכיל לא יותר משמונה נוסעים. כלומר – ניתן לייבא אישית רכב פרטי בלבד, ולא רכב עבודה.

רכבי יוקרה. תמונה באדיבות: pixabay

ביטוח רכב יוקרה וביטוח רכב ביבוא אישי

חשוב לדעת ביטוח רכב יבוא אישי הוא ביטוח ייעודי ומיוחד עבור רכבים ביבוא אישי הוא מיודע. במקרה של ביטוח לרכב, פרטי הפוליסה הספציפיים נקבעים תמיד בהתאם לסוג הרכב – היצרן, הדגם וכו’. לכן, במקרה של כנדרשת פוליסה מיוחדת ופרוצדורה מיוחדת לקביעת קוד דגם, שכן לא מדובר ברכב סטנדרטי ונפוץ בארץ עבורו רוכשים ישראלים רבים ביטוח מדי שנה (כמו במרבית הדגמים האחרים).במידה והדגם לא מיובא על ידי יבואן רשמי, כמו רכבים אמריקאים לדוגמת מוסטנג או קורבט, במקרה של רכבי ספורט ביבוא אישי לרוב לא קיימים בארץ החלפים השונים הנחוצים בעת תיקון, ויש צורך להזמין את החלקים מחו”ל מה שמייקר מאוד את עלות התיקונים, ולכן גם את עלות הביטוח. בנוסף, קיים קושי להעריך את גובה הנזקים הפוטנציאליים (מפני שאין יותר מדי רכבים מסוג זה בכבישי הארץ, ולכן חסרים נתונים רלבנטיים) – גם קושי זה עשוי לייקר את פוליסת הביטוח.

במה יהיה שונה ביטוח לרכב יוקרה כמו מרצדס 500-S שנקנה על ידי מקבוצת כלמוביל  לבין ביטוח מרצדס 500-S שנקנה בגרמניה ויובא בייבוא אישי? ובכן, חלקים מסוימים בביטוח עשויים להיות יקרים יותר, שכן מדובר ברכב שיובא בייבוא מקביל ובד”כ רכב כזה כולל תוספות שהיבואן הישראלי לא מתקין ברכב (או מתקין בעלות נוספת) ולכן תיקונו של רכב כזה יעלה לרוב יותר מאשר תיקון רכב אחר.

לסיכום, רכב יוקרה ביבוא אישי הוא אופציה זמינה אותה ניתן לראות יותר ויותר בישראל. במידה ומתעניינים באפשרות מסוג זה יש לוודא כי עומדים בכל התקנים הרלבנטיים, וכי רוכשים ביטוח רכב מתאים.