כ-22 אלף תלמידים בכל מסגרות החינוך בלוד, פתחו את שנת הלימודים תשפ”א בלוד, בהתאם למתווה של משרד החינוך ולתכנית הפדגוגית שתלווה את שנת הלימודים הקרובה, על רקע המאבק בנגיף הקורונה ■ בין התלמידים הנרגשים 1,496 תלמידי כיתות א’ העושים את צעדיהם הראשונים בחינוך היסודי ■ יוסי הרוש, מ”מ ראש העיר ומחזיק תיק החינוך: “שנת הלימודים הקרובה, בצל הקורונה, תהיה מאתגרת יותר, אך אני משוכנע, שבכוחות משותפים, נצליח לקיימה בצורה הטובה ביותר” ■ שלום עזרן, מנהל אגף החינוך: “אנחנו זוכים לשיתוף פעולה מדהים עם מנהלי בתי הספר, אשר מרחיבים את מסגרות הלימוד שלהם כמנהיגים ולא רק כמנהלים” ■ שר המודיעין אלי כהן, שסייר היום בלוד: “נקים בלוד כיתת סייבר כפיילוט יחד עם פתח תקוה” ■ ראש העיר עו”ד יאיר רביבו: “גם השנה, למרות מגבלות הקורונה, ההתרגשות עצומה. כמו שהצלחנו להתמודד בהצלחה עם נגיף הקורונה בעיר כך נצליח לקיים שנת לימודים מוצלחת בלוד. שנת לימודים מוצלחת, פורה ובריאה. בע”ה נעשה ונצליח!“.
גם הקורונה לא הצליחה לשבש את פתיחת שנת הלימודים בהצלחה בלוד, בכל מסגרות החינוך. האווירה החגיגית וההתרגשות ניכרו היטב, עם המון ציפיות ותקוות חדשות לשנת לימודים פורה ומוצלחת, בהתאם למתווה של משרד החינוך ולתכנית הפדגוגית שתלווה את שנת הלימודים הקרובה, על רקע המאבק בנגיף הקורונה.
21,685 תלמידים בכל מסגרות החינוך בלוד, בהם 5,382 תלמידים ב-199 גני הילדים הפזורים בעיר, 9,987 תלמידים ב-23 בתי הספר היסודיים, 6,109 תלמידים ב-14 בתי”ס התיכוניים, ו-207 בחינוך המיוחד. בין התלמידים הנרגשים 1,496תלמידי כיתות א’ העושים את צעדיהם הראשונים בחינוך היסודי.
ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו ובכירי העירייה, סיירו במוסדות החינוך השונים ואיחלו הצלחה לתלמידים הנרגשים ולצוותים החינוכיים. בפמליית ראש העיר, ממלא מקומו יוסי הרוש מחזיק תיק החינוך, סגנית ראש העיר אלוירה קוליחמן, המשנה לראש העיר גיל חדד שהיה ממארגני ביקור השר, מנכ”ל העירייה אהרון אטיאס, גזבר העירייה ציון הדר ומנהל אגף החינוך שלום עזרן. לביקור במוסדות החינוך הערביים הצטרפו חברי מועצת העיר פרג’ אבן פרג’, עבד אזברגה – מחזיק תיק חינוך ערבי, ג’מאל אבו סיאם, ואקראם סקאללה. לביקור במוסדות החינוך החרדי הצטרפו חברי המועצה מאיר אסולין ואליהו סער.
את הביקור פתח ראש העיר בבי”ס זבולון המר ובתיכון דרכא בשכונת גני אביב, יחד עם שר המודיעין של ישראל, ח”כ אלי כהן. משם הגיעה הפמליה לבי”ס אלראשדיה בחינוך הערבי ולתיכון עתיד בשכונת נווה ירק, ובהמשך לשכונת גני איילון החדשה, בית ספר בית יעקב וגני ילדים חינוך מיוחד – צוהר הלב, ובתיכון עמנואל.
השר אלי כהן שיבח את ההיערכות הטובה של מערכת החינוך בלוד ואת הפיתוח המואץ שעוברת לוד בהנהגתו של ראש העיר יאיר רביבו. השר ציין כי לוד ופתח תקוה, הן שתי ערים שנבחרו אשר בהן יוקמו כיתות סייבר.
עיריית לוד נערכה היטב לפתיחת שנת הלימודים. במהלך חופשת הקיץ עבדו במרץ רב מחלקותיה השונות של העירייה בכדי להבטיח את פתיחת שנת הלימודים כסדרה, וזאת בהיערכות מיוחדת בשל הנחיות משרדי הבריאות והחינוך – כחלק ממניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל.
כ-32 מיליון שקל הושקעו בחודש האחרון בשיפוצים נרחבים לקראת שנת הלימודים תשפ”א בלוד, וכן בבניית מוסדות חינוך חדשים, כחלק מהיערכות עיריית לוד לפתיחת מוסדות החינוך בעיר, בבתי הספר ובגני הילדים, הן בחינוך היהודי והן בחינוך הערבי.
עובדי אגף התפעול, התחזוקה, הגינון והביטחון, נרתמו למשימה ועבדו מידי יום בקדחתנות, כדי להכשיר את מוסדות החינוך לקליטתם של אלפי התלמידים.
ביום ראשון השבוע, קיים ראש העיר מפגש לייב בדף הפייסבוק שלו, יחד עם ממלא מקומו יוסי הרוש-מחזיק תיק החינוך, ועם מנהל אגף החינוך שלום עזרן. תושבי העיר קיבלו במה לשאלות ותשובות בשידור ישיר בנושאים הנוגעים לפתיחת השנה ומתווה הלמידה (ראו ידיעה נפרדת).
בגני הילדים ובתי הספר השונים, נערכו מנהלי ומנהלות המוסדות החינוכיים בהתאם למתווה משרד החינוך ולהנחיות העדכניות: גני ילדים – ילמדו שישה ימים בשבוע בכיתות מלאות, כיתות א’-ב’ : ילמדו 5 ימים בשבוע בכיתות מלאות, כיתות ג’-ד’: ילמדו 5 ימים בשבוע בקבוצות של עד 18 תלמידים. בכל שכבת א’ עד ד’ מינימום 25 שעות שבועיות. כיתות ה’-ו’: בחלק מוסדות החינוך ילמדו כשלושה ימים בשבוע בבתי הספר, בקבוצות של עד 18 תלמידים, וכיומיים נוספים בלמידה מקוונת מרחוק. יהיו בתי ספר שבהם תלמידי ה’-ו’ ילמדו 5 ימים בשבוע. מומלץ להורים להתעדכן ע”י מנהלי בתי הספר בכל מוסד בו לומדים ילדיהם. תלמידי החטיבות והתיכונים, הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים, לפחות 3 ימים בשבוע במוסדות החינוך ויתר הימים בלמידה מרחוק. תלמידי החינוך המיוחד בכל הגילאים, ילמדו באופן מלא. תוכנית ניצנים תחל ב-3.9.20 בכיתות א’-ב’, כולל הזנה.
מנהל אגף החינוך, שלום עזרן, מסר כי שנת הלימודים תשפ”א תתאפיין בגמישות ניהולית ופדגוגית, כדי לאפשר למנהלי מוסדות החינוך להוביל את העשייה החינוכית בדרכם. אחת הפעולות המשמעותיות ביותר שביצעו עזרן ואנשיו היא תגבור צוותי ההוראה בבתי הספר – כדי לאפשר למידה בקבוצות קטנות. מי שצפויים לסייע הם סטודנטים, שמאות מהם מתגוררים בעיר בקהילות שונות, ותהליך הכנסתם למערכת החינוך החל כבר לפני עמה חודשים. “כבר תקופה לא קצרה שכמעט כל בית ספר שלנו מקבל סטודנט מסייע לכל שבעה תלמידים, והוא נמצא איתם בקשר קבוע, כולל ליווי משפחות במצוקה, כשעל הכל מפקחת רכזת שמנהלת את הפרויקט מול מערכת החינוך”, אומר עזרן.
מי שעוד צפויים לסייע הם תלמידי שכבת כיתות י’ בבית הספר “עתיד מדעים” בעיר. התלמידים ישולבו בהתנדבות בבתי ספר יסודיים ברחבי העיר ויעזרו במגוון תחומים כמו מדעים, מתמטיקה, רובוטיקה ועוד. כדי לאפשר פעילות כזו, שאינה שגרתית, החליט עזרן להעניק אוטונומיה מחשבתית למנהלי ומנהלות בתי הספר בעיר. “יצרנו תרבות ארגונית שונה, במסגרתה מנהלים ייקחו אחריות על תחומי למידה וירחיבו את מסגרות הלימוד שלהם כמנהיגים ולא רק כמנהלים”, מספר עזרן, “ואנחנו זוכים לשיתוף פעולה מדהים”.
אנשי האגף השקיעו משאבים ומחשבה גם בשדרוג מערכות הלמידה מרחוק והעמקת הפעילות בתחום. “בנינו הכשרה מובנית לביצוע למידה איכותית בזום, במהלכה התלמיד פסיבי בעת העברת החומר, אבל הופך לאקטיבי בתהליך הלמידה”, אומר עזרן ומסביר: “המורה שולח את התלמיד למספר מקורות ברשת וכך התלמיד מגיע את היעד שלו ובונה את התשובה בתהליך למידה עמוקה ומחקרית, וזה עובד מצוין בכיתות ט’-י”א”.
כדי לוודא כי המערכת תפעל בצורה טובה, חיזקו באגף החינוך גם את מערך השירות הפסיכולוגי חינוכי (שפ”ח). “קלטנו עשרות פסיכולוגים”, אומר עזרן, “ותגבור כוח האדם הזה יבטיח שבכל בית ספר יהיו שעות כפולות מבשנה שעברה. התפיסה המובילה את מערכת החינוך בלוד היא מתן הזדמנויות לכל אחד ואחת מתלמידי העיר, מתוך הנחה כי לכל פרט יש את היכולות והכישורים הייחודים לו, אותם ניתן לחזק ולקדם. לצורך כך מקיימת מערכת החינוך העירונית מנעד דגשים משותפים, לצד דגשים ייחודים”.
יוסי הרוש, מ”מ ראש העיר ומחזיק תיק החינוך: “אני גאה במנהלים, במנהלות ובצוותי החינוך שלנו בכל מסגרות החינוך, אשר תמיד מובילים יצירתיות וחדשנות. בשילוב כוחות של כלל אגרפי העירייה פעלנו בשבועות האחרונים, סביב השעון, שיפצנו, חידשנו את מוסדות החינוך ובנינו חדשים, כדי לדאוג ולרווחת התלמידים.
שנת הלימודים הקרובה, בצל הקורונה, תהיה מאתגרת יותר, אך אני משוכנע, שבכוחות משותפים, נצליח לקיימה בצורה הטובה ביותר. נמשיך להשקיע את מירב המשאבים להצלחתם של ילדינו תוך שמירה על בריאותם, ולקידומם בתחום החינוכי והערכי, ההישגי והחברתי.
ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו: “גם השנה, למרות מגבלות הקורונה, ההתרגשות עצומה. כמו שהצלחנו להתמודד בהצלחה עם נגיף הקורונה בעיר כך נצליח לקיים שנת לימודים מוצלחת בלוד. פעלנו לביצוע ההתאמות הנדרשות ונערכנו כדי לאפשר לתלמידנו מוסדות חינוך ומרחבי למידה חדשניים ובטוחים, בשילוב תוכניות פדגוגיות מתקדמות כדי לאפשר להם להגיע להישגים לימודיים וחוויית למידה משמעותית, תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות. עיריית לוד השקיעה לקראת פתיחת שנה”ל תשפ”א, כ-32 מיליוני שקלים בחידוש, שיפוץ ובניית מוסדות חדשים, כדי לתת מענה לצרכים החינוכיים המתפתחים. המטרה להעניק לתלמידי לוד היקרים, גני ילדים ובתי ספר משודרגים וחדשים יותר, ולהפוך את הלמידה למהנה, מקדמת ומשיגה.
“גם השנה אנו מלווים את תלמידי כיתות א’ הנרגשים העושים את צעדיהם הראשונים בחינוך היסודי, ונמשיך להעניק לתלמידנו הבוגרים את מירב תשומת הלב ואת תוכניות החינוך המתקדמות ביותר. לצד גני ילדים וקומפלקסים חינוכיים חדשים אשר קמים ברחבי העיר ולצד פיתוח תשתיות החינוך, משקיעה העירייה משאבים רבים בטיפוח וייזום תוכניות למידה מקדמי הישגים ומצוינות.
ראש העיר מסר את תודתו לממלא מקומו יוסי הרוש – מחזיק תיק החינוך, לחברי המועצה בהם למחזיק תיק החינוך הערבי, עו”ד עבד אזברגה, למנכ”ל אהרון אטיאס, למנהל אגף החינוך שלום עזרן ולכל עובדי אגף החינוך. “נמשיך לעשות את עבודתנו באמונה, באומץ ובאהבה, אני מאחל לכלל התלמידים במוסדות החינוך בעיר לוד – אלו שבגני הילדים, בבתי הספר היסודי ובתיכונים, למנהלות ולמנהלים הנפלאים שלנו ולכל צוותי החינוך וההוראה וכן להנהגות ההורים ולכל התושבים היקרים שמאמינים במערכת החינוך הנפלאה שלנו – שנת לימודים מוצלחת, פורה ובריאה. בע”ה נעשה ונצליח!”