Site icon מקומונט לוד

הרוכשים יפסידו: רמ”י שינתה את דעתה – וזוכות מחיר למשתכן בלוד יעלו את המחיר

גני אביב. צילום: אביחי טבק

שנה לאחר שחברות שיכון ובינוי ואבני דרך זכו במכרזי רשות מקרקעי ישראל לקרקעות במחיר מופחת במיוחד במסגרת תוכנית למשתכן – כזה שאיפשר מכירת דירת 4 חדרים בלוד בכחצי מיליון ש”ח, פחות מחצי ממחיר השוק – החליטה רמ”י להתערב ודרשה מהחברות הזוכות להעלות את המחיר.

תחילתו של הסיפור לפני קצת יותר משנה כשביום האחרון של שנת 2019 נערך מכרז קרקעות של רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) באור יהודה ובלוד, בה הוגרלו שתי יחידות קרקע – אחת מהן בת 530 יחידות דיור בשכונת נופי בן שמן ובה זכתה חברת שיכון ובינוי שהציעה מחיר של 3,779-4,769 ש”ח למ”ר בנוי בדירות מחיר למשתכן שמשמעותן מחיר דירה סופי של כ-420,000 ש”ח לדירת 4 חדרים בת 100 מ”ר, מחיר המשקף הנחה של יותר ממיליון ש”ח (!) ממחיר השוק לדירה דומה.

במכרז הנוסף בו הוגרלו 297 יחידות דיור במה שנודע כשכונת “גני אביב ב'” זכתה חברת אבני דרך שהציעה גם היא מחיר נמוך במיוחד המשקף מחיר של פחות מחצי מיליון ש”ח לדירת 4 חדרים, כשמחיר השוק לדירה דומה על פי בדיקת מדלן הוא 1.68 מיליון שקל בשוק החופשי, פער של כמעט 70%.

כבר למחרת המכרז עלו טענות לחוסר ההיגיון שבתוצאות המכרז ולכן שאת מחיר ההפרש ישלמו הרוכשים הפרטיים באותו הפרוייקט. נסביר, בכל מכרז שכזה הוגרלו מאות דירות כשחלקן מיועדות לזוכי מחיר למשתכן ובהן הובטח המחיר הנמוך בתוצאות המכרז, וחלקן האחר ישווק לשוק החופשי ללא מגבלת מחיר, אלא מה, על מנת לזכות בקרקע לבנייה, ללא תשלום על הקרקע, נדרשו המתמודדות במכרז של רשות מקרקעי ישראל להציע את המחיר הנמוך ביותר לדירות מחיר למשתכן, מה שהביא לכל שהחברות הזוכות, אבני דרך ושיכון ובינוי, העדיפו להציע מחיר הפסדי באופן ברור על אותן דירות, מתוך כוונה להשלים את הפער על חשבון הדיירים שירכשו את הדירות שבשוק החופשי, תוך ניצול מצוקת הדיור וההיצע הנמוך של דירות חדשות, בעיקר בשכונת גני אביב.

גני אביב. צילום: אביחי טבק

כבר בינואר 2020 הודיע רמ”י על הקפאת המכרז, ודרשה מאבני דרך ומחברת שיכון ובינוי להעלות את המחירים כך שהדירות בלוד יימכרו ב-7,900 שקל למ”ר ולהעביר אליה את מלוא התמורה, למעט פיצוי בשיעור 3.75% מהתמורה.

בעוד חברת אבני דרך נענתה מיד לדרישת רמ”י, שיכון ובינוי סירבה לדרישה, ועתרה לבית המשפט לעניינים מנהליים נגד רמ”י.  במשך השנה האחרונה התנהלו בין הצדדים דיונים בבית המשפט ומחוצה לו בניסיון להגיע לפשרה. משהושגה הפשרה, שפרטיה לא פורסמו עד עתה על ידי רשות מקרקעי ישראל, היא הוצגה לבית המשפט ואושרה. לפי אתר דה מרקר, על פי ההסכם החדש, שיכון ובינוי תקבל כאמור פיצוי בשיעור של 5% מתוספת המחיר על הקרקע, שישולם רק לאחר שיימכרו הדירות.