Site icon מקומונט לוד

טוב שכן קרוב מאח רחוק

אינספור ספרים, מאמרים, סדרות טלוויזיה ואפילו סרטים, נכתבו על יחסי שכנות. עוד מילדותנו למדנו שכשהם טובים, שכנים יכולים להיות החברים הטובים ביותר שלכם. אפשר לחלוק איתם חוויות, מתכונים, בייביסיטר, נסיעות לחופשה וכוס סוכר לעוגה. אבל כשהיחסים רעים, אתם עשויים למצוא את עצמכם בתרחיש אימה כשהשכן שלכם החליט שלבת שלו כשרון טבעי לחצוצרה. בגיל ארבע.

בכל הנוגע לשכנים, מאחר שאנחנו חולקים איתם מרחב מגורים, עדיף למצוא דרכים חכמות ויעילות להתמודד עם סיטואציות שונות שעלולות להתגלגל אל פתחכם.

יש שלושה מצבים נפוצים ונפיצים שקורים בבתים משותפים. כך תתמודו איתם:

רעש

בין אם מדובר בנגנית החצוצרה הצעירה, השכן שחייב לשאוב אבק כל יום בין שתיים לארבע, כלב שלא אוהב להישאר לבד או בן השש-עשרה מלמעלה שעושה מסיבות כל חמישי עד שתיים לפנות בוקר, רעש הוא מוקד לסכסוכי שכנים רבים.

כמו בכל סיטואציה בעייתית, כדאי לגשת לפתרון העניין עם הרבה סבלנות ונכונות. רעש הוא חלק בלתי נפרד מהחיים ולכן צריך לקבל אותו מדי פעם, לא משנה היכן גרים. כדי להתמודד עם רעש מכיוון שכנינו כדאי, קודם כל, להשתמש בשיקול דעת. האם מדובר במסיבת יום-הולדת, מסיבת גיוס או חג? אם כן, עדיף לשחרר. לעומת זאת, אם שכניכם מפריעים לכם לישון בלילות, או מפריעים למהלך היום שלכם עם רעש באופן קבוע, זה כבר עניין אחר.

בשלב ראשון, תהיו עדינים. אולי הם לא מודעים לעוצמת הסטריאו שלהם או לכך שהכלב נובח כשהם יוצאים? פנו אליהם בנחמדות. גישה רכה יותר לא תכניס אם אף אחד מהצדדים למגננה וייצרו יותר סימפתיה לבעיה שלכם.

חשוב לזכור – מה שתתנו הוא גם מה שתקבלו. אם אתם מתכננים מסיבה (או כל אירוע שסביר שייצור רעש) הודיעו לשכנים שלכם מראש. הכינו אותם כדי שיראו את האור בקצה המנהרה ויידעו שבשעה מסויימת יהיה שקט, וקרוב לוודאי שתקבלו את אותו יחס מכבד בחזרה.

שיפוצים ותחזוקה

בקטגוריה זאת, לצערנו, נמצאים המקרים שבקלות הופכים שכנים לאויבים. בין אם מדובר בשכן שמשאיר את שקיות הזבל שלו מחוץ לפח (או בחדר המדרגות), הזוג מלמעלה שלא מבין למה אתם חושבים שההצפה המאסיבית שלהם קשורה לרטיבות בתקרה שלכם או משפצים סדרתיים שכבר פעמיים עשו חור בקיר המשותף.

צילום: באדיבות שאטר שי

במקרים כאלה, קל מאוד לאבד עשתונות ולצאת למלחמה אך גם פה, גישה יותר ידידותית יכולה לעזור. בעניין נזקים לדירה שלכם, ודאו שפוליסת ביטוח הדירה שלכם מכסה נזקים שנגרמו לדירתכם ממקור חיצוני (בהם גם נזקי מים, הצפות, שריפות ושאר מרעין בישין). במקרה של ריח רע או כשלים אחרים בתחזוקה שוטפת, תמיד תוכלו לפנות לוועד הבית או לגורמים חיצוניים אחרים לעזרה. אך לפני שתגיעו לשם, נסו קודם להשתמש בקול ההיגיון.

פנו אליהם בכבוד, הסבירו להם את הבעיה ולמה זה מפריע לכם. כשזה מגיע לנזקים – ראשית, גשו אליהם ושאלו אם הכל בסדר. לאחר-מכן הזמינו אותם אליכם שייראו את הנזק ובקשו מהם לעבוד יחד כדי לתקן את המצב. מן הסתם, אין כאן כוונה שתקחו אחריות כלכלית על נזק שאינו תחת אחריותכם, אך אם תקחו חלק אקטיבי מתהליך השמאות ותצרו שיתוף פעולה בינכם ובין חברות הביטוח, כל העניין יכול להיפתר מהר, בנועם ובשלום.

בעיות תקשורת

במקרים רבים, כשל תקשורתי בין שכנים הוא הזרז המוביל לאי-הבנות, ואלו יכולות להוביל לפיצוץ.

כמו בכל תחום בחיים, תקשורת פתוחה וכנה היא המפתח. שיחה נעימה עשויה להוביל אתכם לגלות שהכלב המפחיד של השכן נובח כי הוא מפחד (ואם רק תעשו לו סימן הוא יתגלגל על הגב ויבקש ליטופים); שהשכן שלא מוריד את שקית הזבל מתקשה לרדת במדרגות; שהטפטוף המעצבן מהתקרה הוא תוצאה של מים שמגיעים עד הקרסוליים של הזוג מלמעלה; או שהורי נגנית החצוצרה פשוט לא מודעים לכך שאתם שומעים אותה.

 

טוב שכן קרוב מאח רחוק. אם תהיו שכנים אדיבים, סבלניים וחייכנים, יש סיכוי טוב שבעת מחלוקת, או לחילופין – בעת צרה, השכנים שלכם ישיבו לכם באותה מטבע.