Site icon מקומונט לוד

יועץ בטיחות והדרכה בגובה: החשיבות והמשמעות בסביבת העבודה

קרדיט - Freepik

הבטיחות בעבודה היא אחת הנקודות החשובות ביותר בכל ארגון, במיוחד כאשר מדובר בעבודות בעלות סיכון גבוה כמו עבודה בגובה. היבט מרכזי בשמירה על בטיחות העובדים הוא ייעוץ בטיחותי מקצועי והדרכות ייעודיות המתמקדות בסיכונים הקיימים בעבודות אלה. שני תפקידים עיקריים הממלאים תפקיד קריטי בהקשר זה הם יועץ בטיחות ו-הדרכה בגובה.

מה תפקידו של יועץ בטיחות?

יועץ בטיחות הוא מומחה האחראי על זיהוי סיכונים, גיבוש נהלי עבודה בטוחים והדרכת העובדים כיצד לפעול במצבים שונים. תפקידו כולל קביעת נהלים שגרתיים לחיי היום-יום בעבודה, וכן נהלים למצבי חירום כגון שריפות, רעידות אדמה ואירועים ביטחוניים. עבודתו של יועץ הבטיחות אינה מסתכמת רק בגיבוש הנהלים; הוא גם דואג לוודא שכלל העובדים מבינים ומכירים את הנהלים, ומבצע בדיקות תקופתיות כדי לוודא שהנהלים מתקיימים בפועל.

לדוגמה, חברת B-safe מציעה שירותי ייעוץ בטיחות המותאמים באופן אישי לכל ארגון. הצוות המקצועי של החברה מתמחה בזיהוי סיכונים והתאמת הנהלים לאופי העבודה הספציפי בכל ארגון, בין אם מדובר במפעל ייצור, משרד או מתחם חקלאי. באמצעות שירותי הייעוץ של B-safe, ניתן להפחית באופן משמעותי את הסיכון לתאונות עבודה ולנזקי רכוש.

סוגי תפקידים של יועץ בטיחות

תפקידו של יועץ הבטיחות משתנה בהתאם לאופי המתחם והעבודה המתבצעת בו. בעוד שבניין משרדים עשוי לדרוש נהלים מסוימים הנוגעים לשעת חירום בלבד, מתחם עבודה חקלאי או מפעל ייצור עשויים לדרוש נהלים נוספים המתקשרים לפעילות היומיומית. יועץ בטיחות טוב ידע להבחין בין הסיכונים השונים, ולספק מענה מותאם אישית לכל סיטואציה.

ישנם גם מתחמי עבודה בעלי דרגת סיכון גבוהה במיוחד, בהם יידרש ליווי צמוד של יועץ בטיחות ואפילו צוות שלם של יועצים. חשוב לוודא שיועץ הבטיחות שנבחר הוא בעל ניסיון וידע בתחום הרלוונטי לסוג העבודה המתבצעת במתחם.

ההבדל בין יועץ בטיחות לבין ממונה בטיחות

למרות שתפקידם של יועץ בטיחות וממונה בטיחות דומים במידה מסוימת, ישנם הבדלים מהותיים בין התפקידים. ממונה בטיחות הוא איש מקצוע שנדרש על פי חוק בעסקים מסוימים, ותפקידו מוגדר במדויק בחוקי העבודה. לעומת זאת, יועץ בטיחות אינו נדרש על פי חוק, אך עסקים רבים בוחרים להשתמש בשירותיו כדי להבטיח עמידה בדרישות הבטיחות ולהקטין סיכונים.

הדרכה בגובה: שמירה על חיי העובדים בסביבה מסוכנת

עבודה בגובה היא אחת הפעולות המסוכנות ביותר בסביבת העבודה, ולכן החוק מחייב ביצוע הדרכות מקצועיות לכל עובד המבצע עבודה כזו. הדרכה בגובה כוללת זיהוי סיכונים, נהלי עבודה נכונים ושימוש בציוד מגן אישי. הדרכות אלה הן קריטיות לשמירה על חיי העובדים ומניעת תאונות עבודה.

עובד שהשתתף בהדרכה בגובה יודע כיצד לזהות סיכונים פוטנציאליים בעבודתו, כיצד להפעיל ציוד מגן בצורה נכונה, וכיצד לפעול במצבי חירום. הדרכות בגובה כוללות גם הנחיות לשימוש נכון בפיגומים, סולמות ובמות הרמה, וכן שימוש בציוד מגן כמו רתמות, קסדות ונעלי עבודה.

מי זקוק להדרכה בגובה?

הדרכות בגובה הן חלק בלתי נפרד מחיי העבודה של מי שעוסק בתחומי הבנייה, התחזוקה, התפעול והחקלאות. למשל, עובדי בנייה שמבצעים עבודות על פיגומים, עובדי חקלאות שקוטפים פירות על עצים גבוהים, או עובדי ניקיון שעובדים בטכניקות סנפלינג – כולם נדרשים לעבור הדרכה בגובה.

הדרכה בגובה לא רק מפחיתה את הסיכון לתאונות, אלא גם משפרת את התפקוד המקצועי של העובדים, מגבירה את תחושת הביטחון שלהם ומגדילה את שביעות הרצון ממקום העבודה. בנוסף, מנהלי עבודה שמקפידים על הדרכות בגובה מצליחים לצמצם את הסיכון לתאונות עבודה, ובו זמנית גם לשפר את תפוקת העבודה.

סיכום

שמירה על בטיחות העובדים היא מטרה עליונה בכל ארגון, והדרך להבטיח זאת היא באמצעות ייעוץ בטיחות מקצועי והדרכות מתאימות. יועץ בטיחות מספק שירותים מותאמים אישית שמסייעים לזהות ולמנוע סיכונים, בעוד שהדרכות בגובה מבטיחות שכל עובד ידע כיצד לפעול בצורה בטוחה בעבודתו.

בחירת יועץ בטיחות מיומן והקפדה על הדרכות גובה מקצועיות הן מפתח להצלחה ביצירת סביבת עבודה בטוחה ומוגנת. חברת B-safe מציעה שירותים מקיפים בתחום זה, ומבטיחה לכם את הכלים הדרושים ליצירת סביבה בטוחה עבור כל עובד ועובד.