Site icon מקומונט לוד

יש פאב בלוד:תכירו את “אלישע”, הפאב הלודאי הראשון

פאב ראשון העונה לשם ‘אלישע’ (על שמו של הנביא אֱלִישָׁע בן-שפט) נפתח בעיר לוד יחל לפעול במתחם הצעירים בעיר. הפאב בלוד יפעל כפאב חברתי בפורמט של קואופרטיב ללא כוונת רווח.היזמים:” “אלישע” הוא ההתחדשות העירונית האמיתית”.

פאב בלוד? זה לא סוד שעולם הבילוי בלוד מתאדה כמעט לחלוטין לאחר שקיעת השמש ושמקומות הבילוי בעיר מסתכמים בבית קפה אחד וכמה פיצריות, כך שעבור כוס משקה וקצת מוזיקה נדרשים: רכב, נהג תורן וזמן. זה זמן רב שצעירי לוד צמאים לבירה. בירה בכפכפים, בירה בטריינינג, בירה קרובה לבית. ובשביל לצאת לבלות נדרשים הצעירים להרחיק לראשל”צ, רחובות או כמובן ת”א.

לאחר שנים רבות של נמנום, זירת היזמות הלודאית מיישרת קו עם סצנת האלכוהול של אזור השפלה, עם בשורה חדשה שמביאה איתה לראשונה פאב בלוד – “אלישע”. “תמיד התנהל איזשהו שיח בינינו, החברים, על חלום להקים פאב בעיר. לא מועדון לילה אבל מקום בילוי שכונתי קליל, ופשוט לא ידענו מאיפה להתחיל”, מספרת שירן לוי, אחת היזמות. לוי (28), במקור משהם, הגיעה ללוד לפני ארבע שנים כסטודנטית והתאהבה בעיר. כיום, היא עורכת-דין מוסמכת טרייה בתחום הפלילים, שמעדיפה לדחות קצת את הקריירה לטובת התרומה לעיר.

יזמים חברתיים. מעכשיו יש פאב בלוד.צילום יערה כהן

הפאב בלוד, שיפתח את שעריו בקרוב, יפעל במרכז הצעירים בעיר ויושק באופן רשמי ב-1.8.16, באירוע ראשון של מאיץ היזמות שמפעיל ארגון “PresenTense” בלוד, בשיתוף עם “התחנה” ו-“Applied Materials”. המאיץ הלודאי הוא חלק מרשת ענפה של אקסלרטורים שמפעיל ארגון “PresenTense” ברחבי הארץ – בפריפריה החברתית והגיאוגרפית כאחד, מתוך תפיסה לפיה יזמות הצומחת מתוך הקהילה תורמת לחיזוק הכלכלה המקומית ומהווה כלי לשינוי חברתי ולקידום שוויון.

“אלישע” יפעל כפאב חברתי בפורמט של קואופרטיב ללא כוונת רווח. באופן הזה, יוכלו המבלים ליהנות מתמחור שפוי של המשקאות ולדעת שגם מעט הרווח שעולה מתפעול המקום – יושקע חזרה בפרויקטים חברתיים בעיר. בדרך זו ייווצר מקום בילוי עירוני, שישמש כר ליצירת קהילת צעירים מקומית ענפה ויהווה מקור לגאווה, בו יוכלו לארח חברים במגרש הביתי ולא לברוח לערים השכנות.

ואולם, יש להבין שמעבר לצורך של תושבי העיר, מדובר כאן במלחמה על התודעה. כעיר מעורבת, ידועה לוד בתמהיל החברתי המיוחד שלה, ברב-תרבותיות מופתית לצד מורשת ענפה ומיקום גיאוגרפי אטרקטיבי. לכן אין סיבה שצעירים מקהילת הסטודנטים המתהווה בעיר, המגיעים כאורחים זמניים ולבסוף משתקעים בה, יזהו את הפוטנציאל האדיר שמציעה עבור אוכלוסייה צעירה, זמן שתושבי העיר וילידי המקום יינטשו אותה. זה עשוי לקחת זמן, שכן מדובר בשינוי תפיסתי מעיר של יום, בעלת תדמית מנומנמת, לעיר של לילה.

השם הנבחר, “אלישע”, הורכב באופן אקראי כראשי תיבות של שמות היזמים, והתוצאה התאימה במיוחד כשנזכרו בנביא אֱלִישָׁע בן-שפט, שכשם שנודע במעשי הניסים, הנבואות והבשורות לעמו, כך גם הפאב מביא איתו בשורה לתושבי העיר לוד, שמשוועים לבילוי לילי מקומי על מנת להשתחרר מעט מתלאות היום.

גיא שפיגלמן, מנכ”ל ארגון “PresenTense”: “יש להבין שיזמות לא מחויבת להיות טכנולוגית בהכרח וכזו שתבשיל לאקזיט ביום מן הימים. יזמות יכולה ואף רצוי שתהיה כל חדשנות, חברתית או עסקית, שתספק פתרון לסוגיות מרכזיות בחברה הישראלית. באופן הזה, “אלישע” הוא ההתחדשות העירונית האמיתית שלוד זקוקה לה, משום שיש ביכולתו לשנות את פני העיר ולשבור את המחסום התפיסתי בנוגע לבילוי מקומי”.