תיכון עתיד למנהיגות מדעית קהילתית בלוד הוא אחד מעשרת התיכונים הטובים בישראל. המנהלת גאולה סתי בראיון לאודי סגל ואלי כהן ברדיו 103FM: “מקדמים הצטיינות לימודית לצד הצטיינות קהילתית”
תיכון עתיד למדעים בלוד נכנס לעשירייה הראשונה של בתי הספר התיכוניים הטובים בישראל עם 100% זכאים לבגרות ויותר מ-60% בגרות מצטיינת. גאולה סתי, מנהלת התיכון, שוחחה עם אלי כהן ואודי סגל ב-103fm וסיפרה מה סוד הקסם של התיכון הלודאי המצטיין.
גאולה סתי משתפת בהתרגשות: “אנחנו בית ספר ייחודי על אזורי שמכנס אליו תלמידים מכל אזור השפלה. 35% מהתלמידים מלוד והיתר מיישובי השפלה – ערים, קיבוצים ומושבים”.
אלי כהן מוסיף בגאווה: “אני לודאי גאה, מכיר את ביה”ס, מדהים”, גאולה השיבה: “תודה, ואנחנו גאים בעיר לוד, גאים בתלמידים שלנו, ואנו מקדמית הצטיינות לימודית לצד הצטיינות קהילתית, חברתית, התנדבותית, זו הנוסחה בגדול”.
באשר לחלק הלימודי סיפרה המנהלת: “שני בתי הספר התיכונים האחרים בעיר גם הם קרובים ל-100% זכאות. אני חושבת שצריך להשקיע משאבים, לקלוט את התלמידים ולנסות להביא אותם להישגים הכי גבוהים שהם יכולים, ולהעצים אותם ככל האפשר. אני מאמינה באופן אישי בהעצמה כללית שחושפת את התלמיד לכל דבר שקורה בחיים”.
באשר לתנאי הקבלה מציינת גאולה כי חשוב שתלמיד שמבקש להתקבל, יהיה עם אוריינטציה מדעית כי אם לא, הוא יתקשה להצליח.
אבל לא רק לימודים עיוניים הם הסוד, היא סבורה כי עשייה חברתית מסייעת משמעותית גם לתלמידים עצמם: “עבדנו על הבגרות החברתית המצטיינת. אנו משלבים את התחום הפורמלי עם הבלתי פורמלי. ההתנדבות היא בתוך בית הספר, והמערכים משולבים ביחד. באופן יותר מעשי – אנחנו קשורים להרבה קהילות בלוד, אנחנו נפגשים איתם ומארחים אותם בתוך יום הלימודים”.
היא סיפרה כי התלמדים מעורבים מאוד בתוכניות החברתיות שבית הספר מנהל, ולעיתים הם אלה שיוזמים את הפעילויות בעצמם: “אנחנו נענים לכל פעילות שהם יוזמים. צריך לבוא ולראות את זה. זה מפעים איך תלמידה בכיתה י”ב לוקחת 15 תלמדים מבתי הספר היסודיים בעיר ומעבירה להם בכל שבוע שיעור במדעים. התלמידים שמגיעים הם מכל המגזרים, וזה מדבק, כי בכל פעם באה יוזמה אחרת של תלמיד, ואנחנו משתדלים להיענות לה”.
על המעורבות החברתית מציינת גאולה כי “מי שהתחיל את המעורבות החברתית באיזה תחום שהוא, בד”כ עושה עוד מס’ דברים במקביל, למשל נפגשים במרכז הלמידה, עוזרים בשיעורי בית, מעבירים חוגים ועוד.. אנחנו מקנים לתלמידים את שפת הקהילה וההתנדבות. ברגע שתלמיד מצטיין לימודית ויש לו חזון חברתי שהוא מטפח, בסוף הוא מגיע כבוגר מעורב גם באזרחות, זה מה שחשוב לנו, ההצטיינות הזאת מובילה אותם בצבא, באזרחות, באוניברסיטה, בהייטק, כאשר הם מעמידים במרכז את החזון החברתי. זהו אורח החיים בביה”ס, אי אפשר להצטיין רק בלימודים, זה חייב להיות מלווה בהצטיינות חברתית”.