Site icon מקומונט לוד

כיצד נתגבר על החרדה מרופאי שיניים?

חרדה דנטלית היא הפרעה מוכרת, שמאפיינת ילדים ומבוגרים כאחד, ומתקשרת לחלק גדול מן החושים, החל מהשפעת מראה המרפאה הבוהקת והתאורה, הריח אשר מאפיין את מרפאות השיניים, הרעשים שיוצרים מכשירי הטיפול השונים, המגע של המכשירים ברקמות הפה והחניכיים הרגשות ותחושת הכאב והטעם המר המתפשט בפה בעת הטיפול.

קיימות דרגות שונות של חרדה דנטלית, החל מחרדות קלות עליהן ניתן להתגבר באמצעות מרפאה אשר מספקת שירות תומך ומרגיע ופתרונות טשטוש מתאימים, וכן באמצעות עבודה עצמית, וחרדות קשות אשר מקשות ואף מונעות מן המטופלים טיפולי שיניים הכרחיים וחשובים.

קרדיט PIXABAY

כיצד ניתן לטפל בחרדה מפני טיפול שיניים?

חשיבותה של תחזוקת הפה והשיניים ברורה גם למטופלים בעלי החרדה, כאשר הימנעות מבדיקות שגרתיות, ניקוי שיניים תקופתי וביצוע טיפולים משמרים, עשויים להוליד בעיות גדולות ומורכבות לטיפול, שאף יעצימו את החרדה. יחד עם זאת, החרדה האמורה, בדומה לחרדות אחרות, אינה רצונית והיא בעלת השפעה של ממש על המטופלים, שגם כאשר מצליחים להביא את עצמם אל כיסא במטופלים, סובלים מתופעות לוואי ומתקשים לשתף פעולה.

בין הכלים לטיפול בחרדה דנטלית:

  1. טיפול רגשי/ פסיכולוגי- לפסיכולוגיה המודרנית מגוון שיטות טיפוליות לטיפול בחרדות, לרבות טיפול בחרדה מפני רופא שיניים. הטיפולים מתבססים על שיח ותקשורת, היכרות עם מקורות החרדה ושליטה בה. לטווח הארוך מדובר בפתרון נכון ויעיל לטיפול בחרדות, אולם במקרה של חרדה דנטלית, חסרונו הוא בזמן הארוך שלוקח הטיפול, מה שלא מספק מענה במקרים של צורך מידי בטיפול.
  2. סביבת טיפול- סביבת הטיפול משפיעה רבות על תחושת המטופל, כאשר במקרים רבים יצירת סביבה טיפולית מיטיבה, שימוש בטכנולוגיות מפחיתות כאב ורעש, שיח ושקיפות עם המטופל לפני הטיפול ובמעמד הטיפול, יכולים לסייע בהרגעה ובהפגה של החרדה.
  3. גז צחוק- קיימות כיום מספר שיטות לטשטוש ולהרדמה, אשר נועדו לסייע למטופלים בעלי חרדה דנטלית ברמות שונות. הטשטוש הקל יותר הוא באמצעות גז צחוק, המתחבר באמצעות מסיכת פנים וחודר לקנה הנשימה של המטופל. השפעת גז הצחוק מתקיימת במעמד הטיפול בלבד, ומביאה לתחושה רגועה יותר שתסייע בביצוע הטיפול ובשיתוף הפעולה של המטופל. שיטה זו מתאימה למטופלים ילדים או למבוגרים בעלי חרדה קלה בלבד, שכן המטופל מצוי בהכרה מלאה בזמן הטיפול.
  4. סדציה- טיפול שיניים תחת סדציה הוא טיפול יעיל, כאשר הסדציה היא שיטת טשטוש עמוק והרדמה אשר מדמה שנת לילה עמוקה, ללא השפעה על דרכי הנשימה. טיפולים תחת סדציה מתאימים למטופלים בעלי חרדה בכל גיל, ולכל סוגי הטיפולים, מטיפולי שיניים קלים ומשמרים, לטיפולים משקמים, השתלות שיניים וטיפולים מורכבים נוספים.
  5. הרדמה מלאה- טיפולי שיניים בהרדמה מלאה מתבצעים בליווי רופא מרדים, בדומה לטיפולים רפואיים וניתוחים כירורגיים אחרים. המטופל יקבל חומרי הרדמה בהזרקה, ויהיה במצב תת הכרתי לאורך כל ביצוע הטיפול. יטה זו מתאימה לביצוע טיפולי שיניים מורכבים במיוחד, טיפולים כואבים וכמות גדולה של טיפולי שיניים, אשר ניתן לרכז לביצוע באותו המעמד. טיפולי שיניים בהרדמה מלאה מבוצעים לילדים אשר לא ניתן להביא לכדי שיתוף פעולה, ולמטופלים מבוגרים בעלי חרדה דנטלית מהותית.

ענף רפואת השיניים מציע היום מגוון פתרונות טיפוליים, בניהם טיפולי שיניים בלייזר, השתלות שיניים בהעמסה מידית, הדמיות ממוחשבות ועוד, שנועדו לקצר תהליכים טיפוליים, להפחית מפגשים טיפוליים, להפחית כאב ולהחלמה מהירה יותר, מה שעשוי לסייע מאוד למטופלים בעלי חרדה דנטלית החוששים משיטות הטיפול המסורתיות, מרעשי המקדח ומן הרטט המלחיץ של מכשירי החיתוך והשיוף.