Site icon מקומונט לוד

כך תתכוננו כלכלית לתקופת השירות הצבאי

אין ספק שהשירות הצבאי בישראל הוא תקופה מכוננת ומעצבת עבור רבים מהצעירים במדינה.
בין שלל השינויים והאתגרים המשמעותיים שמביא עמו השירות הצבאי, נושא שמעסיק רבים הוא נושא ההתנהלות הכלכלית במיוחד תחת מגבלה תקציבית ובתקופה של שינויים ואי וודאות.

צילום: Alexander Grey on Unsplash

למעשה, עבור רבים מהחיילים, זו הפעם הראשונה בה הם נדרשים בחייהם לנהל את כספם באופן עצמאי על אחת כמה וכמה אם הם רחוקים מהבית.
המשכורת הצבאית, שהיא לרוב צנועה למדי, מציבה בפניהם אתגר משמעותי של תכנון וניהול תקציב ולפתע הם נאלצים ללמוד כיצד לאזן בין הוצאות הכרחיות לבין רצונות אישיים כמו קניות או בילויים וזאת במסגרת כלכלית מוגבלת מאוד.
הבשורות המעודדות הן שיש דרך לפצח את האתגר ולעמוד במשימה באמצעות הכרות עם מערך ההטבות של החיילים, דרכים חיסכון ואפילו שימוש בכלים ואפליקציות למעקב אחר הוצאות והכנסות. לפניכם מספר טיפים בנושא של התנהלות כלכלית נבונה במהלך השירות הצבאי:

הכירו את ההנחות – דעו מהם מקורות ההכנסה

נתחיל מכך שהצעד הראשון בדרך להתנהלות כלכלית מושכלת במהלך השירות הצבאי הוא להבין מהם כל מקורות ההכנסה האפשריים. מעבר לשכר הצבאי הבסיסי, חשוב להכיר את מערך ההטבות הנלוות כגון החזרי נסיעות, תוספות שונות עבור תפקידים מסוימים או שירות באזורי עדיפות, ואפשרויות לסיוע כלכלי נוסף למי שזקוק לכך בהתאם למצב הת”ש.
ישנם גם חיילים המקבלים אישור לעבודה נוספת, מה שיכול להוות תוספת משמעותית להכנסה החודשית. בכל מקרה, אם בוחנים מראש את כל מקורות ההכנסה אפשר לתכנן ולייעל טוב יותר את התקציב במהלך השירות.

לאחר זיהוי מקורות ההכנסה, כדאי לבחון מה יהיו ההוצאות הצפויות במהלך השירות. אלה עשויות לכלול עלויות יומיומיות כמו תחבורה (למרות ההטבות, עדיין ייתכנו הוצאות), מזון (בעיקר בימי חופשה או כשנמצאים מחוץ לבסיס), ביגוד והנעלה לשעות הפנאי הוצאות סלולר, בילויים ועוד – לפי זה יהיה קל יותר להבין מהן ההכנסות לעומת ההוצאות ואיך אפשר לגשר אם יש פער כמו למשל באמצעות צמצום משאבים.

מכיוון שתקופת השירות הצבאי מאופיינת בהכנסה מוגבלת יחסית, חשוב לפתח הרגלי צריכה חכמים. זה יכול לכלול שימוש מושכל בהטבות לחיילים, כגון נסיעה חינם בתחבורה ציבורית, הנחות בחנויות, מסעדות ומקומות בילוי, הטבות והנחות בשירותים שונים – יש הרבה חברות ואתרי בילוי ותרבות שמציעים הנחות והטבות מיוחדות לחיילים.
כדאי לשקול אפילו לבצע רכישה מרוכזת של מוצרים בסיסיים בתקופות של מבצעים או הנחות, ולשתף פעולה עם חברים לשירות לרכישות משותפות או חלוקת עלויות של פעילויות משותפות. אפשר לשקול גם שימוש בכרטיסי אשראי ייעודיים לחיילים המציעים הטבות והחזרים יכול גם הוא לסייע בחיסכון.

חוסכים ועוקבים אחר הוצאות

אין עוררין על כך שחיסכון הוא נושא חשוב שלא כדאי להזניח בתקופת השירות. אף שההכנסה מוגבלת, הרגל של הפרשת סכום קבוע, אפילו קטן, מדי חודש לחיסכון יכול להיות משמעותי בטווח הארוך במיוחד אם יש שאיפות לאחר השחרור לצאת לטיול ארוך או לממן לימודים יקרים.

מי שמתקשה לעקוב אחר ההוצאות וההכנסות ישמח לגלות שבעידן הדיגיטלי, קיימים כלים רבים שיכולים לסייע בניהול התקציב האישי של חיילים. ישנה אפליקציה לניהול הוצאות המאפשרת מעקב קל ונוח אחר כל ההוצאות וההכנסות, ואפילו מספקת התראות בזמן אמת אם היו חריגות מהתקציב.

מהלך השירות הצבאי החיילים נדרשים לנווט במרחב הכלכלי ולעמוד באתגרים, אבל פיתוח מיומנויות חיסכון, ניהול תקציב ואיזון הין הכנסות להוצאות כולל מימוש יעיל של הטבות והנחות ייעודיות לחיילים יכולים לעזור בקבלת החלטות פיננסיות מושכלות.