Site icon מקומונט לוד

לא תאמינו איזה רישיון יש לטכנאי המזגנים שלכם

רובנו כבר לא זוכרים זאת: לחות מהבילה, טיפות זעה נוטפות ומאוורר ענק שמערבל את העיסה הדביקה בניסיון נואש להקל על החום. לא הרבה שנים אחורה מזגן היה מצרך יקר ונדיר למדי, והתענוג היה שמור לבנק ולמשרדים בעיקר.

בקצב ההתחממות הגלובאלית וההתפנקות שלנו, הוצפו בתי ישראל במזגנים מכל סוג ומין. בהתאם לכך צצו אינסוף מתקיני ומתקני מזגנים כפטריות אחר הגשם (או ליתר דיוק – אחר החמסין) שנענים הכן לכל קריאת שירות בהולה, ויש הרבה כאלה.

רק היבט אחד בתחום מיזוג האוויר נשאר תקוע: פיקוח ממשלתי.

רוצה להיות טכנאי מזגנים? בבקשה, אתה מוזמן!

בלתי נתפס: החוק לא דורש מטכנאי מזגנים להיות בעל תעודה או רישיון המעיד על הסמכתו לטפל במערכות מיזוג אויר!

מה כן?

התקנת ותחזוקת מזגנים אסורים למי שאינו מחזיק ברישיון חשמלאי מעשי, מאחר ועבודה זו דורשת  התעסקות בחשמל ועמידה בכללי בטיחות בסיסיים. אי-ציות לחוק מהווה עבירה פלילית שעונשה עד שנה מאסר… אך- חוק צחוק. אף אחד לא ידע מי תיקן את הכבל במזגן שלכם!

כיום עובדים בישראל למעלה מ-6,000 טכנאי קירור, אך לא לכולם יש רישיון חשמלאי ורק מחצית מתוכם עברו הכשרה ייעודית לטיפול במערכות מיזוג אוויר. אם התפלאתם מדוע קיימים פערי מחיר גבוהים כל כך בין הטכנאים השונים, זו התשובה. כל צוציק מתחיל שראה איך השכן מתקין מזגן יכול להציע את עצמו לתפקיד בחיני חינם. החשבונית הגבוהה תגיע אחר כך, כשהמזגן לא יתפקד/ הגז יברח/ מים ינזלו לתוך הבית/ חיבורים רופפים יתנתקו.

העניין לא מסתכם במיזוג מקרטע או מרעיש. התקנה לקויה של מזגן היא מפגע בטיחותי חמור! חיבורי חשמל מרושלים עלולים לגרום קצרים ושריפות. גם המנוע החיצוני כבד מאד, ואל תנסו לדמיין מה עלול להתרחש כשהוא קורס לחצר בניין.

ועוד פרט משפטי חשוב – טכנאי מזגנים העובד בתוך הבית שלך נתון תחת אחריותך, ותאונת עבודה בה נפגע הטכנאי עלולה לגרור תביעה משפטית. עדיף לא להמר ולהתפתות למחירים הזולים אלא להתעסק רק עם טכנאי בעל רישיון חשמלאי מעשי, ולקבל המלצות טובות על המקצועיות שלו בתחום המיזוג.

הסמכות אפשריות למערכות קירור

למרות שהחוק, כמו שאמרנו, לא מחייב תעודה ייעודית דווקא לטכנאי מיזוג, מציעות מכללות רבות לימודים מקצועיים ומקיפים בתחום, ומעניקות רישיון חשמלאי מעשי- למי שאינו כזה, ותעודה פנימית מטעם מוסד הלימודים המצהירה כי הסטודנט רכש את החומר העיוני והמעשי בתחום המיזוג.

טכנאי מזגנים – מומלץ בחום. באדיבות: Pixabay

בנוסף, מפעילות חברות המזגנים הגדולות צוות טכנאים משלהם, שכולם עברו הכשרה יסודית וייעודית לטיפול בדגמי החברה. בינתיים האחריות על המזגן אינה מותנית בטיפול הבלעדי של הטכנאי המורשה, אולם החברות ממליצות ו’דוחפות’ את הלקוח להיעזר דווקא בטכנאים שלהן.

לימודי טכנאי קירור ומיזוג אוויר משלבים ידע תיאורטי ומעשי ובמהלכם לומדים הסטודנטים להתאים את מערכת המיזוג לחלל הרצוי, להתקין את חלקי המזגן באופן בטיחותי ונכון, לאבחן תקלות ולטפל בהן. בחלק מהמכללות ניתנת גם הכשרה לטיפול במקררים, שמי שלא יודע – פועלים באופן זהה למערכת הקירור של המזגן.

כאן לומדים טכנאות מזגנים מקצועית:

מכללות ומוסדות לימודים רבים מציעים מסלולי הכשרה לטכנאות מזגנים. לרוב הקורסים דרישת סף של מינימום 10 שנות לימוד, וחלקם מיועדים רק לאלה שכבר מחזיקים ברישיון חשמלאי מעשי ועובדים בתחום המיזוג לפחות שנה. הקורסים נערכים במתכונת של פעם או פעמיים בשבוע וכוללים בסופם בחינות עיוניות ומעשיות.

אז איפה לומדים? הנה רשימה עיקרית:

באדיבות אתר טוב תודה