Site icon מקומונט לוד

לוד מדורגת במקום ה-14 במסוכנות להולכי הרגל

בלוד נפגעו 101 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות – 1.33 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בהשוואה לכל אלף תושבים. לוד מדורגת במקום ה-14 במסוכנות להולכי רגל. 

עמותת אור ירוק פיקסמה את ניתוח נתוני היפגעות הולכי הרגל לכל 1,000 תושבים בכל עיר מעל 50 אלף תושבים בישראל, בשלוש השנים האחרונות בהן אספה נתונים (2017-2019). מהנתונים עולה כי העיר לוד נמצאת במקום ה-14 ביחס בין מספר התושבים למספר הולכי הרגל שנפגעו בתאונות דרכים. אגב, העיר רמלה השכנה נמצאת במקום ה-24.

כצפוי, תל אביב-יפו היא העיר המדורגת ראשונה בהיפגעות הולכי רגל – בתחומיה נפגעו 1,183 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות – 2.62 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בהשוואה לכל אלף תושבים יש להדגיש כי תל אביב-יפו מרכזת אליה בכל יום הרבה יוממים (שמגיעים אליה אך אינם מתגוררים בה) ולכן מספר הולכי הרגל בה גבוה בהשוואה לערים האחרות.

בת ים נמצאת במקום השני עם 307 הולכי רגל נפגעים בשלוש השנים האחרונות – 2.38 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים. עפולה במקום השלישי המפוקפק עם 107 הולכי רגל שנפגעו בשלוש השנים האחרונות – 2.06 הולכי רגל נפגעים לכל אלף תושבים. חיפה במקום הרביעי עם 551 הולכי רגל נפגעים בשלוש השנים האחרונות – 1.94 הולכי רגל נפגעים לכל אלף תושבים ופתח תקווה סוגרת את החמישייה הראשונה והלא מכובדת עם 451 הולכי רגל נפגעים בשלוש השנים האחרונות – 1.84 הולכי רגל נפגעים לכל אלף תושבים.

הולכת רגל. צילום: אור ירוק

הסיבה המרכזית למותם של הולכי הרגל בתאונות דרכים – אי מתן זכות קדימה על ידי הנהג

בירושלים נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות 1,132 אך בהשוואה לאלף תושבים בירת ישראל נמצאת במקום ה-17 – 1.23 הולכי רגל נפגעים לכל אלף תושבים.

בחינת הערים החרדיות חושפת כי בבני ברק (מקום 11) נפגעו 321 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות -1.61 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לאלף תושבים. בית שמש (מקום 31) עם 83 הולכי רגל נפגעים בשלוש שנים – 0.699 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים  לכל אלף תושבים, בביתר עלית (מקום 33) נפגעו 28 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות – 0.493 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים. במודיעין עלית נפגעו 23 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות – 0.315 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים.

בחינת הערים מהחברה הערבית מעלה כי ברהט (מקום 30) נפגעו 52 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות – 0.753 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים. באום אל פאחם (מקום 32) נפגעו 28 הולכי רגל בשלוש השנים האחרונות  – 0.507 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים. בנצרת, העיר הערבית הגדולה בישראל, נפגעו 31 הולכי רגל בתאונות דרכים בשלוש השנים האחרונות – 0.402 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים.

מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק עולה כי 70% מהולכי הרגל שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2019 נפגעו בשל אי מתן זכות קדימה להולך הרגל.

על פי הנתונים, רק 10% מהולכי הרגל נפגעו בתאונות דרכים בשל התנהגותם. 3% מהולכי הרגל נפגעו בעת נסיעה לאחור של הרכב, 3% נפגעו בשל אי ציות לרמזור, 1% בשל מהירות מופרזת והשאר בשל סיבות אחרות.

מעבר לנפגעים תאונות הולכי הרגל עולות למדינה גם כסף רב

על פי נתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק, בכל שנה מסתכם הנזק הכלכלי למדינה מתאונות דרכים שבהם מעורבים הולכי רגל ב-2.4 מיליארד שקלים, כל תאונה שבה נפגע הולך רגל עולה למדינה 277 אלף שקלים בממוצע.

הכי קל להאשים את הגורם האנושי – אבל גם על הרשויות לקחת אחריות. צילום: עמותת אור ירוק

והפתרון? פשוט, זול ומציל חיים – פס האטה מפחית את תאונות הדרכים ב-40% באותו מקום בו הוא מותקן.

לדברי ארז קיטה מנכ”ל עמותת אור ירוק: “הקורונה משנה סדר עולם ויותר מדינות מעודדות אנשים ללכת ברגל. זה בריא, זה חסכוני וזה גם תורם לצמצום תאונות הדרכים. בישראל לא רק שלא מתחשבים בהולכי הרגל אלא מסוכן ללכת ברגל. רוב הולכי הרגל נפגעים בתחום העירוני וזירת ההיפגעות מראה גם כי מעבר החציה הוא המקום שבו נפגעים הכי הרבה הולכי הרגל בזמן חצית הכביש”.

קיטה הוסיף עוד ואמר כי “במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים ללחוץ על ראשי הערים למפות את הרחובות האדומים והמסוכנים להולכי הרגל, לשפר בהם את התשתית כך שתגן על הולכי הרגל. במקביל, יש להגביר את האכיפה והנראות המשטרתית באותם רחובות מרובי נפגעים. שיפור תשתיות עירוניות על ידי ריסון ומיתון תנועה, נוכחות משטרתית גבוהה יותר והגברת ההסברה בקרב הולכי הרגל והנהגים יובילו לצמצום היפגעותם של הולכי רגל ולמעשה יכולים לעשות את הבדל בין חיים ומוות”.

“הכי קל תמיד להאשים את הגורם האנושי אבל התוצאות מראות שהאסטרטגיה הזאת נכשלה. הגיע הזמן שהמדינה תפסיק להאשים את הולכי הרגל, תתחיל לקחת אחריות ולהתאים את התשתית גם עבורם”, סיכם קיטה.