Site icon מקומונט לוד

”לוד 2025 תהיה עיר חדישה, ירוקה ומודרנית”

העיר לוד ממצבת את עצמה מחדש. בתוך כעשור, מבטיח ראש העיר לוד, עו”ד יאיר רביבו, לוד תהיה עיר מרכזית, תוססת ואיכותית – יעד מגורים מועדף במרכז המדינה.

החתימה על הסכם גג לעיר לוד מבשרת על מהפך תכנוני, חברתי וכלכלי בעיר. במסגרת ההסכם ייבנו יותר מ-17 אלף יח״ד, רובן בשטחים שיצורפו לעיר מהמושבים בן שמן וניר צבי; יוקצו קרקעות להשלמה להתחדשות עירונית בהיקף חסר תקדים – 10% מיחידות הדיור בהסכם; יוקמו מוסדות ציבור חדשים בעיר וייבנו שטחי תעשייה ומסחר בשטח של 1.3 מיליון מ”ר.

עם  החתימה על ההסכם, החלה עיריית לוד בראשות ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, בתהליך ארגוני מקיף ומשמעותי במטרה להיערך להכפלת תושבי העיר, על כל ההיבטים הכרוכים בכך. מדובר במהלך אסטרטגי שיאפשר לענות במהירות יחסית על הצורך ההולך וגובר בקרב תושבי העיר ותושבים מכל המדינה, ובמיוחד בקרב הזוגות הצעירים לדיור זמין ובר השגה בלב אזור הביקוש במרכז הארץ.

בשנים הקרובות עתידה לוד, להפוך לאחת הערים הגדולות והמבוקשות בישראל למגורים, כיעד מגורים מועדף במרכז המדינה. ההסכם יבטיח את עתידה של העיר ויחזק את מעמדה, יציע אלפי מקומות עבודה חדשים, ישפר משמעותית את תשתיות התחבורה, יביא לפיתוח מרכזי תרבות ובילוי חדשים, ויקדם תכניות להתחדשות עירונית בשכונות הוותיקות.

בתוך כך, העירייה והחברה הכלכלית הקימו לאחרונה מנהלת ליישום הסכם הגג, אשר תדאג לקדם את הפרויקטים השונים בהסכם עד ליישום מוצלח.

צילום: באדיבות דוברות עיריית לוד

״עיריית לוד היא בין הראשונות שהקימו מנהלת להתחדשות עירונית, במטרה לטפל בכל ההיבטים של התהליך – חברתי, כלכלת ותכנוני. המנהלת הוקמה במסגרת החברה הכלכלית, בשל יכולותיה הכלכליות והביצועיות אבל בראש ובראשונה, היא נועדה לתת שירות לתושבים ולשמור על האינטרסים שלהם כבעלי זכויות הקניין,״ טוען רביבו. כיום מקודמים בעיר למעלה מ-20 פרויקטים להתחדשות עירונית, מתוכם שניים הוגשו לוועדה המחוזית ומקודמים בכל הכוח לעבר מימוש.

יתרונות המנהלת להתחדשות עירונית

המנהלת להתחדשות עירונית עובדת בשיתוף פעולה מלא ובאופן שוטף עם כל הגורמים העירוניים ובפרט עם מחלקת תכנון, שמהווה גורם מרכזי בקידום התוכניות’  מחלקת רווחה והאגף לשילוב חברתי שתומכים בתהליכים החברתיים. בנוסף’  המנהלת מקושרת עם הגופים הבאים: משרד הבינוי והשיכון שאמון על הקמתה ותומך בתהליכים השונים, האגף לשיקום שכונות ששותף בקידום מתחמים ותוכניות חברתיות, המחלקה לתרבות הדיור, ארגוני הסטודנטים ועמותות מקומיות.

היותה חלק מאגף הנדסה במחלקת תכנון, נועד למטב את שיתוף הפעולה עם הגורמים השונים בעירייה. במנהלת פועלים: ראש המנהלת, אדריכלית, מנהל תכנון, רכזים חברתיים, כלכלן, ומנהלת תחום הסברה ופניות ציבור. לדברי בן מיוסט, מנכ״ל החברה הכלכלית בלוד, הקמת המנהלת להתחדשות עירונית נבעה מתוך רצונה של העירייה לספק לתושבים שירות מקיף, אמין ומסור. המנהלת עובדת במטרה למצוא את נקודת ההתכנות המיטבית למימוש פרוייקטים להתחדשות עירונית. כמו כן, היא מסייעת בארגון הדיירים, תוך העברת מידע מהימן – בפשטות ובנגישות.

לדברי מיוסט, התנהלות העירייה והמנהלת מול תושבים ויזמים, מטרתה לשמור מחד על זכויות התושבים תוך דאגה למי שאין בכוחו לדאוג לעצמו,  ומאידך לוודא שהרוב לא נפגע בגלל מיעוט בעל אינטרסים לא לגיטימיים. בטרם התקשרות עם היזמים, המנהלת מארגנת את שלבי ההתנהלות מול הדיירים: מפגשי הסברה לכלל הדיירים, הכשרת נציגויות רשמיות בבניינים וליווי בתהליך בחירת עו״ד המייצג את הדיירים. במתחמים חדשים – ליווי הדיירים למכרוז המתחם.

המנהלת גיבשה מודל עבודה הכולל הגדרת מדיניות תכנון ברמת מסלולים: יזמים, תושבים וחכ״ל שמקדמת תכנון ומכרז ליזמים. בנוסף, המנהלת עורכת שלוש בדיקות לכל פרויקט מוצע: היתכנות, כלכלית וחברתית, במטרה למנוע השקעות מיותרות של היזמים, כמו גם  פנייה של היזמים אל הדיירים עד כדי ספסרות בשטחים.

מודל עבודה מקצועי ויעיל

המנהלת משמשת כגוף מתווך בין התושבים ליזם, תוך שמירת האינטרסים של התושבים ומאידך הבנת האינטרסים של היזם. באמצעות חריש עמוק למדו אנשי המנהלת את הנושא; נחקרו מודלים בארץ ופרויקטים בחו״ל, במטרה להבין את ההצלחות והכישלונות. בסיום התהליך, גובש מודל עבודה, בהתאם לקריטריונים מובנים ונוהל פנימי, המאפשר לעירייה לקדם תכניות באופן מקצועי. מדיניות התכנון הוגדרה ברמת מסלולים: יזמים, תושבים ומסלול רשויות .

כל פרויקט נבחן תחת שלוש קטגוריות: תכנונית, כלכלית וחברתית. נכון לעכשיו, מקודמים 20 מתחמים של פינוי-בינוי בלוד, בחלקם על ידי המנהלת, במסלול רשויות. בנוסף, משרד השיכון מקדם ומתקצב תכנית מתאר להתחדשות עירונית. המנהלת הגדירה מדיניות עירונית של קרן פחת, לפיה היזם יממן את הפער בין דמי הניהול הריאליים של הבניין לבין מחיר מסובסד עבור דיירים בעלי הכנסה נמוכה, בגובה 50-100 שקל, למשך 10 שנים.

בהסכם הגג ההיסטורי שחתמה לוד, הוקצו מספר משמעותי של יח״ד להשלמה במתחמי התחדשות עירונית. באופן זה, מתחם לא כלכלי יהפוך כלכלי על ידי שאיבת יח״ד מתוך הקרקע בשכונה חדשה. אומר מיוסט: ״מדובר במנגנון פרוגרסיבי, אשר מעביר כסף מהחזקים לחלשים, ומכאן יתרונותיו”.

תקשורת מיטבית עם התושבים

המנהלת להתחדשות עירונית יצרה ערוצי תקשורת עם התושבים בכמה אפיקים: מרכז הסברה לתושב (יוקם בחודשיים הקרובים) שייתן מענה לכל סוגיות ההסברה וההכשרה לתושבים וליזמים בנושא התחדשות עירונית, תמ״א 38 ופינוי-בינוי. במקביל, נעשית עבודה חברתית במתחמים השונים על ידי רכזים חברתיים, שעיקרה ליווי וסיוע בהתארגנות והסרת חששות תוך מענה מיטבי לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. בנוסף, המנהלת מקיימת הסברה והכשרות בקרב גופים עירוניים וחיצוניים.

כיצד תיראה העיר לוד בעשור הבא?

ראש העיר יאיר רביבו: ״ ההסכם האסטרטגי עם ממשלת ישראל, תקדימי בכל קנה מידה והחשוב ביותר בתולדותיה של העיר לוד מאז היווסדה, מביט קדימה לעתיד אך גם הולך אחורה בזמן. ראינו חובה קודם להשביח, לחזק ולשפר את מערך הבינוי והמגורים הקיים בלוד, להקדיש את המשאבים המחשבתיים, המקצועיים, והכלכליים כדי לקדם, לפתח ולייצר סביבת מגורים איכותית בשכונות הוותיקות במרכז העיר.

במקביל, תזכה לוד להשקעות ממשלתיות ועירוניות בהיקפים שטרם נראו. ההסכם, למעשה, יכפיל את מספר התושבים בעיר ויעצים אותה כלכלית וחברתית. הוא גם מבטא את התגייסותה של לוד לפתרון משבר הדיור בו נתונה המדינה.

לוד היא העיר בעלת רצף ההתיישבות הארוך בהיסטוריה האנושית (למעלה מ-5,500 שנים), עם שורשים היסטוריים יהודיים שמגיעים עד גדולי התנאים כרבי עקיבא ור’ אליעזר בן הורקנוס. לא בכדי נחשבה לוד עיר מרכזית בארץ ישראל, ואף שימשה כבירתה לתקופה קצרה. מיקומה הייחודי, בין ירושלים לת”א, בין צפון לדרום, בסמוך לנתב”ג ולכל ציר מרכזי במדינה, ממצב אותה כעיר מרכזית, תוססת וייחודית.

בעשור הקרוב תשתנה לוד בצורה שטרם חוותה העיר בכל שנות קיומה. לוד 2025 תהיה בע”ה עיר חדישה, ירוקה ומודרנית, עם נגישות תחבורתית מעולה. אני מזמין את כולם להצטרף למהפכה”!