Site icon מקומונט לוד

למרות ההתנגדות לסיפוח

“כל עיר שרוצה להתפתח נדרשת לקבל קרקעות מהמושבים סביב לה” את הדברים הללו אומר ראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, על רקע התנגדות תושבי ניר צבי לסיפוח אדמותיהם החקלאיות ללוד, כפי העולה מפרסומים בתקשורת.

על אדמות אלה יוקם רובע מגורים ענק ויוקרתי עם כ- 11,300 יחידות דיור חדשות בתכנית “ניר צבי” בהמשך לשכונת “גני אביב” בלוד, כחלק מהסכם הפיתוח האסטרטגי שעתידה לוד לחתום עם ממשלת ישראל

מדובר כאמור בתוכנית “ניר צבי” הממוקמת במערב העיר, בהמשך לשכונת גני אביב. היא נחשבת לאחת התוכניות הגדולות המקודמות על ידי עיריית לוד בשיתוף עם החברה הממשלתית לדיור והשכרה. התוכנית משתרעת על פני שטח של כ-1,600 דונם משני עבריו של כביש 200 המתוכנן, וכוללת תמהיל מגורים מגוון וכן מבני ציבור לאוכלוסיית האזור, לצד מבנים העונים על צרכים משלימים של העיר, כיכרות עירוניות ובהן שטחי מסחר תעסוקה ומגורים, שטחים פתוחים והרחבת תחנת הרכבת הקיימת. מיקום הרובע בסמוך לכביש 200 הבין-עירוני ובצמוד לתחנת רכבת גני אביב (המשודרגת כחלק מתוכנית זו(.

לטענת ראש העיר לוד, עו”ד יאיר רביבו אשר תומך בתוכנית לסיפוח השטחים, ההכנסות מהקמת השכונה החדשה יאפשרו להשקיע בשכונות הקיימות: “האדמות שניתנו למושבים ולקיבוצים בישראל ניתנו להם למשמורת לצורכי הפיתוח העתידיים של המדינה”, אמר רביבו. “כל עיר שרוצה להתפתח נדרשת לקבל קרקעות מהמושבים סביב לה. אם זה לא יקרה – הערים לא תוכלנה להתפתח. ללוד אין עתודות קרקע להתפתחות משמעותית, וכשעל הכף מצד אחד עיר בת כ- 80 אלף תושבים שזהו לה הפתרון היחיד היכול להביא לתפנית אדירה בכל הקשור לעתידה ופיתוחה,  ומצד שני כ-20 חקלאים שניתן למצוא להם פתרון הולם מבלי שייפגעו בדמות קרקע חלופית לעיבוד, אז לטעמי השיקולים ברורים”.

“אנו בהחלט מעריכים ומוקירים את תרומתם החשובה של המושבים, אולם כעת – בשל משבר הדיור והחובה לענות במהירות על הצורך ההולך וגובר בקרב תושבי העיר ותושבים מכל המדינה, במיוחד בקרב זוגות צעירים לדיור זמין ובר השגה במרכז, המדינה נדרשת בכל הארץ, לא רק באזורנו, להפשיר קרקעות חקלאיים לטובת העניין.

אדמות ניר צבי אשר יסופחו ללוד להקמת רובע המגורים הענק שיחבור לשכונת גני אביב. צילום: באדיבות דוברות עיריית לוד

“עיריית לוד רואה בעדיפות גבוהה בנייה בשטחים הפתוחים במרכז העיר לצד שיקום השכונות הוותיקות ולפיכך אנו מקדמים תכנון בנושא, אולם בד בבד, מאחר ונדרשים אלפי יחידות דיור כדי לחזק את העיר, קיימת חובה לקדם תוכניות בינוי הן בתוך העיר והן בשטחים שיסופחו אליה ולכן אנו פועלים בשני המישורים”.

רביבו הוסיף כי “עיריית לוד מקדמת הסכם אסטרטגי מול ממשלת ישראל, שמטרתו לבצע סוף סוף את המהפכה שהעיר הזו זקוקה וראויה לה. הרובע המערבי החדש שאושר להפקדה על האדמות החקלאיות של מושב ניר צבי הוא אחד המרכיבים המרכזיים בהסכם, שבמסגרתו יושקעו מיליארדי שקלים בעיר הוותיקה, בהתחדשות עירונית, בשיקום שכונות מיעוטים, בפארקים ומוסדות ציבור חדשים ובפתרונות תחבורתיים שיאפשרו לחבר את חלקי העיר.

“יתרה מזאת, הקמת הרובע החדש חיונית גם למועצה האזורית ולעתידה הכלכלי. רק בזכותו אישרה הממשלה את תקצוב כביש 200, אשר מכוחו ניתן יהיה להקים את אזור התעשייה המשותף לעיריית לוד ולמועצה האזורית. מדובר בהכנסות של עשרות מיליונים רבים למועצה האזורית בכל שנה.

“בנוסף, הצענו למועצה אזורית עמק לוד שבמקום שיקצו את אדמות כפר חב”ד להקמת חלק מהשכונה (דבר בלתי אפשרי מבחינה אורבנית אם רוצים שתושבי השכונה לא יהיו מנותקים מהעיר), שיקצו את אותן אדמות לחקלאי מושב ניר צבי, על מנת שיוכלו להמשיך ולעבוד בחקלאות. לטעמנו ולטעמה של הממשלה זה הפתרון המיטבי, אך משום מה המועצה האזורית לא פועלת ליישמו.

“אני מקווה שכולם יתעשתו ויבינו שמבחינה עניינית, התכנית להקמת הרובע החדש נכונה ללוד וגם לעמק לוד”.