Site icon מקומונט לוד

לראשונה בישראל: פרויקט התחדשות עירונית במסלול חברתי יוצא לביצוע בלוד

כלכלית לוד, התאגיד העירוני של עיריית לוד, זכתה במענק של 24 מלש”ח מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון, לקידום מתחם ההתחדשות העירונית “בית הקשתות” באמצעות הגשת תפיסת התחדשות עירונית חדשנית.

תפיסה זו כוללת מעטפת חברתית למתחם ולשכונה לאורך כל שנות הקמת הפרויקט ואף לאחר האכלוס, וכן מרכיב של דיור להשכרה ארוכת טווח שיאפשר גם לשוכרים קיימים להישאר במתחם ויאפשר לזוגות צעירים מקהילות הסטודנטים הקיימות בעיר ומכל גוש דן, אלטרנטיבה קהילתית למגורים איכותיים בלב לוד ההיסטורית. להצעה שותפות חברת ״אזורים״ ועמותת ג’ינדאס, אשר זכו במכרזים שפרסמה כלכלית לוד לאיתור שותפים מהעולם היזמי ומהעולם הפילנתרופי.

הדמית הפרויקט בעיר העתיקה. קרדיט: דרמן ורבקל אדריכלים

ראש עיריית לוד, עו”ד יאיר רביבו, ציין כי “זו הבעת אמון בעיר לוד מצד הממשלה ומצד אחת החברות היזמיות הגדולות בישראל. לוד היא העיר הראשונה בארץ, שתוביל מודל ייחודי של פרויקט התחדשות עירונית על בסיס מימון ממשלתי ופילנתרופי. לוד מובילה את עולם ההתחדשות העירונית ומהווה אלטרנטיבה נגישה, מעורבת שימושים וקהילתית לזוגות צעירים מגוש דן. מברך את צוות כלכלית לוד בהובלת בן מיוסט, את אגף תכנון בעירייה בראשות מיכל מאיר שהיה שותף מלא לתהליך, את חברת אזורים ועמותת ג’ינדאס שנרתמו לפרויקט ואת רפי יקותיאל, מחזיק תיק התחדשות עירונית במועצת העיר״.

ראש העיר יאיר רביבו. הבעת אמון נוספת בעיר לוד מצד הממשלה. צילום: דוברות העירייה

מנכ”ל כלכלית לוד, עו”ד בן מיוסט, ציין כי “התכנית כוללת הקמת שכונה חדשה ומעורבות שימושים ובה 540 דירות חדשות עם חזיתות פעילות, פארק שכונתי ובמרכזו שני בתי בד עתיקים לשימור, וכן בית ספר חדשני, והכל 3 דקות הליכה מהמרכז ההסטורי של לוד ומהשוק המשגשג שחודש לאחרונה. 64 בעלי הדירות הקיימות הם שותפים מלאים בפרויקט ואורגנו בתהליך חברתי מובנה על ידי המנהלת להתחדשות שפועלת בכלכלית לוד. הזכייה במענק והשותפות הייחודית עם עיריית לוד וגופים מובילים מענף הנדל”ן ומהעולם הפילנתרופי-חברתי היא הוכחה נוספת שלוד מובילה את ההתחדשות העירונית בישראל”.

משה קורן, סמנכ”ל פיתוח עסקי בחברת ״אזורים״: “עבור חברת אזורים, שמובילה את תחום המגורים, ההתחדשות העירונית וההשכרה ארוכת הטווח בישראל, פרויקט ׳בית הקשתות׳ בלוד הוא אבן דרך משמעותית. זוהי גם דריסת רגל עבורנו בלוד, שכל עולם הנדל”ן כבר מזמן מזהה כדבר הגדול הבא, וגם פרויקט חברתי ייחודי שמתכתב עם תפיסת העולם החברתית של החברה, בנוסף זה מתכתב עם המהלך החברתי שהשקנו לא מזמן, ׳פינוי זיכוי׳. השותפות המשולשת עם העירייה וכלכלית לוד מחד ועם עמותת ג’ינדאס מאידך היא מודל ייחודי, שעוד יילמד ויועתק והתמיכה של הממשלה במודל שכזה היא אות כבוד למדינה״.

מנכ”לית “ג’ינדאס”, אביטל בלונדר: “עבור ארגון ג’ינדאס זהו מימוש של חזון שנרקם בעבודה קשה בשש השנים האחרונות. זהו יישום ראשון של התפיסה החברתית שלנו ששמה את התושבים במרכז תהליכי ההתחדשות, ונותנת מעטפת שמאפשרת תהליכי מוביליות חברתית לאוכלוסיות ותיקות. התורמים אשר גייסנו עד כה ובכוונתנו לגייס בהמשך, מאמינים בכל ליבם שהגיע הזמן לאימוץ מודלים חדשניים רב מגזריים שנותנים מענה חברתי מקיף ומשמעותי. אנו גאים להיות חלק מהשותפות בהובלת הפרויקט, ושואפים שהצלחתו תשוכפל לערים ושכונות נוספות בישראל״.