Site icon מקומונט לוד

מגייסים מיליוני שקלים לפיתוח העיר – והתושבים: תכירו את ה’קרן לפיתוח לוד’

למען הקהילה: מיליוני שקלים מושקעים בלוד בעזרתה של הקרן לפיתוח לוד, שיוצרת קשר ומחברת בין תורמים פוטנציאלים ללוד, כאשר המטרה היא השקת פרויקטים חברתיים לטובת העיר ותושביה • בין הפרויקטים האדירים של הקרן: “קריית אדם”, “מלודיקה”, “מיוזיק לוד”, ה”ספרייה הניידת” ו”חממת חקר מדעית חדשנית” בחווה החקלאית שנחנכה לאחרונה בהשקעת ענק • לליב סנדנר, מנהלת הקרן: “המטרה לפתח את לוד ולקדם יוזמות בנושאי חינוך וקהילה, תרבות ותיירות” • הצצה מרתקת >>>

במתחם ‘טלרד’ לשעבר, שוכנים משרדי הקרן לפיתוח לוד אשר משקיעה מיליוני שקלים בעיר לוד בכל אוכלוסיות העיר על פסיפס התרבויות המרהיב שבה, ובהשקעות רבות בתחומים מגוונים, אשר עליהם תקראו בכתבה שלפניכם.

את הקרן בלוד מנהלת לליב סנדנר. היא הגיעה ללוד בשנת 2012 לאחר מגוון תפקידים ב”מרכז יצחק רבין”, שם ניהלה את הקשר עם הציבור בכל רובדי החברה הישראלית – ומאז היא פה ולדבריה, “אוהבת מאד את מה שאני עושה”. בעבודתה – מחד, היא יוזמת פניות לקהילה הפילנתרופית לשותפויות בעיר לוד עם הגורמים המובילים במשק, ומאידך – חיבור לצרכי העיר ולתושבים. לליב בעלת תואר שני במדעי המדינה מאוניברסיטת תל אביב, מתגוררת ברמת גן, נשואה ואם לשלושה.

לליב סנדנר. “להביא ללוד את הטוב ביותר”.

יחד עמה עובדת בקרן לפיתוח לוד, רוני אורנשטיין כמנהלת פרויקטים ואחראית קשרי קהילה. רוני הינה עו”ד במקצועה ומתגוררת בתל אביב, בעלת תואר שני במנהל עסקים, ומגיעה מתחום היזמות והעסקים החברתיים.

הוועד המנהל של הקרן לפיתוח לוד, מורכב בעיקרו מתושבי העיר מהקהילות השונות אשר תורמים מזמנם ומרצם – בהתנדבות מלאה, תוך מחויבות לעשייה חברתית בעיר. מי שעומד בראשות הקרן לפיתוח לוד, הוא ירום אריאב, מנכ”ל משרד האוצר לשעבר, אשר מוביל אותה קרוב לעשור שנים.

אז מהי הקרן לפיתוח לוד?

“הקרן לפיתוח לוד”, פותחת לליב ומספרת, “נוסדה בשנת 2008 במטרה ליזום ולקדם פרויקטים חברתיים לטובת העיר לוד ותושביה – רובם ארוכי טווח ומשמעותיים, שבהם יש השקעה של שיפוץ מבנים ויציקת תוכן ופעילות, וחלקם בהשקעות של תכניות שנתיות.

מועדון הנוער מלודיקה, המוביל בלוד בשעות הפנאי.

הקרן למעשה היא עמותה פרטית, הנתמכת מתרומות, ומקדמת תהליכים עירוניים לשינוי חברתי משמעותי וארוך טווח, באמצעות שותפויות בין עיריית לוד והתושבים לבין תורמים פרטיים, קרנות פילנתרופיות, ארגונים עסקיים ומשרדי ממשלה.

המטרה: פרויקטים לטובת העיר וכלל תושביה

“הקרן מובילה אסטרטגיה של עשייה למען מגוון הקהילות בעיר”, ממשיכה לליב ומשתפת. “המטרה לפתח את לוד ולקדם יוזמות בנושאי חינוך וקהילה, תרבות ותיירות – תוך דגש על רב תרבותיות. בוועד המנהל של הקרן ניתן לראות ייצוג נרחב של כלל הקהילות – ובהם יהודים וערבים, תושבים ותיקים וחדשים, עולי מברית המועצות לשעבר ומהקהילה האתיופית”.

הקרן מהווה עוגן לעשייה משותפת של תושבים, אנשי מקצוע, בכירי עירייה, נציגי ממשל, קרנות ואנשי עסקים, אשר המשותף לכולם הוא הרצון לקדם ולפתח את העיר, לטפח את הפוטנציאל הכלכלי והתיירותי שלה, להביא ולשמר אוכלוסיות חזקות, ולעודד יצירה תרבותית מגוונת. הקרן מעודדת התנדבות ויוצרת מפגש ודיאלוג.

הכח המוביל והמושך של הקרן לפיתוח לוד. מימין: המנכ”לית לליב סנדנר ומנהלת הפרויקטים רוני אורנשטיין. צילום: באדיבות המצולמות.

המנהלים שלה מובילים ליישום פרויקטים לכלל התושבים, כדוגמת: הקמת “קריית אדם”, החממה הלימודית וכיתת החקר בחווה החקלאית, מועדון הנוער “מלודיקה“, פרויקט “מיוזיק לוד” לנוער מוכשר במוזיקה, הקמת מועדון אופניים בשכונת רמת אשכול, ספרייה ניידת ועוד.

מדוע הקרן הוקמה, מה היה הצורך בה והאם ישנה כזאת בכל עיר?

“הקרן הוקמה כדי לענות על הצורך של גיוס פילנתרופיה ומשאבים למען העיר, כמו גם לקדם עשייה חברתית, ולהוות פלטפורמה של שותפות ומעורבות לחברות עסקיות באזור תעשייה הצפוני, איירפורט סיטי ובכלל”, מציינת לליב. “בשנים האחרונות אירחנו את ראשי המשק בישראל – החל מראשי הבנקאות, לצד הטופ שבחברות ההייטק ועוד. אנו מחפשים עוד ועוד שותפים למען העיר, ומציעים לחברות ימי שיא, התנדבויות, הענקת חסויות לאירועים עירוניים, שיפוץ מבנים ומימון פעילויות”.

הקרן מוכרת כמוסד ציבורי לענייני תרומות והיא פועלת עפ”י סעיף 46 א’ המאפשר זיכוי ממס הכנסה בשל תרומה. החיפוש אחר שותפים נוספים נמשך והנהלת הקרן, ובראשה ירום אריאב – קוראים לעסקים להצטרף אליהם למען העיר לוד ולהביא אנשים טובים נוספים. ידיו של אריאב מלאות בעשייה חברתית, ולאחרונה מונה ליו”ר הוועד המנהל של אוניברסיטת בן גוריון, אך בלוד הוא כבר קרוב ל-10 שנים והוא פועל נמרצות למענה בכל המישורים, באמצעות קשריו במשרדי הממשלה והיכרותו העמוקה עם המגזר העסקי.

כיצד משיגים תרומה לקהילה?

הקרן לפיתוח לוד פועלת במספר אופנים כדי לרתום שותפים ללוד. על פי רוב – הם קודם כל לומדים את הצרכים מהשותפים המקומיים בעיר, בהם: הנהלת העירייה ואגפיה, מנהלי בתי ספר ומתנ”סים, יוזמות של תושבים ועוד – ומכך יוצרים תיק פרויקט. לאחר שקיבלו את הצרכים למטרה מסוימת, הם פועלים לאיתור שותפים פילנתרופיים פוטנציאלים אשר מקדמים אג’נדה חברתית אותה הם מעוניינים להביא לעיר לוד.

תכנית מיוזיק לוד, מלגות נדיבות ללימודי ג’אז ומוסיקה קלה

ה’ספרייה הניידת’ נולדה מהצורך להגיע לשכונות נוספות בעיר ולכן הקרן גייסה את בנק הפועלים ועמותת “ספרי מפתח” המקדמים את מיזם “תקרא תצליח”. הפרויקט הענק “קריית אדם” אשר עלה מיליוני שקלים, נולד מהאג’נדה החברתית של תורם פוטנציאלי שחיפש מקום למיזם פסיכולוגי והקרן ביקשה להביא טיפולים מסובסדים לתושבי העיר.

מיזם נוסף ומכובד, הוא מועדון הנוער “מלודיקה – קפה וחברים”, שנולד מאג’נדה חברתית של “בנק מזרחי טפחות” לפרויקט לבני נוער, והעירייה הייתה מעוניינת לתת מענה לשעות הפנאי של הנוער. את הפרויקט יזמה והובילה הקרן ויצרה משולש מצוין של שיתוף פעולה – בין הקרן לפיתוח לוד, הבנק ועיריית לוד.

לסוג כזה של מיזמים נדרש שיתוף פעולה גבוה וחבירה של מספר גופים. “אנחנו גאים להוביל תהליכים מסוג זה בעיר”, אומרת לליב בגאווה. ומוסיפה: “החממה החקלאית שזה עתה חנכנו בט”ו בשבט, בהשקעה כספית אדירה – היא דוגמא נוספת מצוינת לכך”.

הקרן נמצאת כל הזמן בפיתוח של פרויקטים חדשים ויצירת פלטפורמה לשותפים חדשים נוספים. היא מעוניינת מחד להגיע לשותפים נוספים בארץ ובחו”ל, כאשר לאחרונה הם אירחו בלוד את יו”ר הסוכנות היהודית , בוז’י הרצוג, והרצון לקרב את הפדרציות לעיר. מאידך, הקרן מעוניינת להגיע לכמה שיותר תושבים והיא אכן פועלת עבור כלל תושבי לוד, ומאמינה שללוד מגיע את הטוב ביותר.

“כאן אני מוצאת חובה נעימה להדגיש את שיתוף הפעולה ואת הרוח הגבית לה אנו זוכים מראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, מנכ”ל העירייה אהרון אטיאס, ומכל גורמי העירייה וחברי המועצה”, אומרת לליב.

בהשקת החממה הלימודית וכיתת החקר המדעית בחווה החקלאית בתחילת החודש. צילום: דוברות העירייה

יוזמות והשקעות של מיליוני שקלים בעיר לוד

“ראשית נציין את הקמת ‘קריית אדם’ – תולדה של חלום להקים מרכז טיפולים חדשני, שיהווה את חוד החנית של המרכזים הטיפוליים, שהמוטבים שלו הם תושבי העיר”, משתפת לליב. “בשיתוף פעולה מיטבי בין הרשות שהקצתה בי”ס, לבין תרומה נדיבה מאד של למעלה מ-12 מיליון ₪ שגויסה על ידינו – תושבי לוד יכולים כיום לקבל מרכז טיפולי חדשני ויפהפה”.

פרויקט ענק נוסף הוא “מלודיקה” – מועדון הנוער המוביל בעיר לשעות הפנאי, בשיתוף יחידת הנוער העירונית. “אנו מביאים תכנים מרתקים ופעילויות כיפיות לבני הנוער (סדנאות, הרצאות, קורסי העשרה והעצמה, אומנים והמון כייף). שני סמדג’ה, תושבת העיר ומנהלת “מלודיקה” נמצאת שם עבור בני הנוער.

עוד פרויקט הוא – “מיוזיק לוד” – תכנית תלת שנתית, אשר מעניקה מלגות נדיבות ללימודי ג’אז ומוסיקה קלה, ל-30 בני נוער מדי שנה ומעסיקה את מיטב המורים בארץ. מנהל התוכנית המוזיקלי הוא עופר זינגר, לצד רוני אורנשטיין מהקרן לפתוח לוד, והפרויקט מתקיים בשיתוף מני מטלון, בביה”ס למחוננים ומצטיינים במוזיקה. החיפוש אחרי כישרונות צעירים נוספים נמשך, ומוזמנים לפנות לקרן בנושא.

“בחווה החקלאית בלוד הקמנו חממה לימודית חדשנית עם מיטב המכשור והטכנולוגיה, לצד כיתת חקר, תרומת חברת “אדמה”. כמו-כן גייסנו תורם משמעותי בחו”ל ושיפצנו מספר כיתות שמהם עשינו – מטבח אקולוגי, כיתת טבע, כיתת שמנים וסבונים אתרים ועוד ועוד”.

משקיעים במוזיקאים ובכישרונות הצעירים של לוד. צילום: הקרן לפיתוח לוד

מנהלת הקרן בלוד ממשיכה להציג הישגים ומציינת: “הבאנו את הספרייה הניידת ללוד אשר עוברת בין השכונות בשעות אחר-הצהריים. תושבים רבים פונים אלינו בנושא, ואנו מנסים לענות על הצורך של כולם.

פרויקט נוסף שמתקיים מספר שנים במספר בתי ספר בלוד, הוא “חברים של ביה”ס” – במסגרתו מגייסת הקרן אנשי עסקים אשר מלווים את הנהלת בי”ס ומביאים את ניסיונם בניהול מערכות ושיתופי פעולה. אנשים אלו מוכנים להקדיש מזמנם ומרצם בהתנדבות להעצמת הנהלת בי”ס והתועלת שיש בכך היא רבה.

הקרן מסייעת לעירייה במופעי תרבות וגיוס חסויות לאירועים עירוניים. לאחרונה הביאה מופע של להקת המחול “בת שבע” לילדי העיר, ולפני כ-3 שנים זכו הילדים למופע בעברית וערבית של האופרה הישראלית.

“כיום אנו עובדים על גיוס חסויות לפסטיבל הסרטים החברתי ולמרוץ לוד. כל זה לא היה מתאפשר ללא יצירת שיתופי פעולה בעיר בצורה מיטבית, כמו גם תרומות נדיבות של שותפים נפלאים”.

המסר לתושבי לוד: “בואו עם מיזמים חדשים”…

לליב, שחושבת קדימה כיצד לפתח ולקדם את העשייה החברתית בעיר, פונה רגע לפני סיום ומבקשת מתושבי לוד: “אתם מוזמנים תמיד לפנות אלינו עם מיזמים חדשים ורצונות. אנו רואים בעצמנו קרן של העיר. להבדיל מעמותות רבות שפועלות כאן כסניף נוסף של פעילות, אנו עובדים לרוחבה של העיר וכדי להישאר כאן ולהביא ללוד את הטוב ביותר”…